۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تعدیل بیش از ۴هزار کارگر قزوینی در سال گذشته
کد خبر: ۳۵۷۴۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۸ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین عنوان کرد

تعدیل بیش از ۴هزار کارگر قزوینی در سال گذشته/ ۲۰ کمیته برای حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار تشکیل شد

عین‌الله کشاورزترک گفت: تقریبا ۴ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر تحت پوشش بیمه کارگری در سال گذشته تعدیل شده‌اند.

تعدیل بیش از ۴هزار کارگر قزوینی در سال گذشته

عین‌الله کشاورزترک در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به آمار کارگران استان اظهار کرد: مجموع آمار کارگران مشمول قانون کار شامل 161 هزار نفر هستند.

وی افزود: از مجموع کارگران مشمول قانون کار، 65 هزار و 517 نفر در حوزه صنعت و تولید، 861 نفر در معدن، 14 هزار و 196 نفر در کشاورزی، 15 هزار و 199 نفر در ساختمان و 65 هزار و 227 نفر در سایر حوزه‌ها اعم از خدمات، صنوف و غیره فعالیت می‌کنند.

سرپرست اداره‌کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ضمن اشاره به آمار کارگران فصلی، دائمی و قراردادی استان گفت: از مجموع کارگران مشمول قانون کار تقریبا 30 هزار نفر کارگر فصلی، 131 هزار نفر دائمی و مستمر، 94.6 درصد قرارداد موقت و 5.4 درصد قرارداد دائمی هستند.

حوادث ناشی از کار در سال گذشته با کاهش 6 درصدی همراه است

کشاورز ترک به آمار کارگران تعدیل شده در سال گذشته پرداخت و اذعان کرد: تقریبا 4 هزار و 500 نفر کارگر تحت پوشش بیمه کارگری در این مدت تعدیل شده‌اند.

وی در ادامه ضمن اشاره به آمار حوادث ناشی از کار در سال گذشته ابراز کرد: این آمار 961 نفر بوده که نسبت به سال 1399 با کاهش 6 درصدی همراه است؛ به لحاظ شدت حادثه با رشد 50 درصدی مواجه بودیم که بخش قابل توجه آن مربوط به صنعت ساختمان بوده است.

 این مسئول در پاسخ به این سوال که سیاست اداره‌کل برای حمایت از کارگران واحدهای صنعتی استان چیست، تصریح کرد: کارگران یکی از گروه‌های مهم جمعیتی، شغلی و صنفی در کشور هستند که توجه به نیازهای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در این راستا اداره‌کل برنامه‌های مختلفی از جمله تهیه مسکن با ایجاد تعاونی مسکن کارگران برای ساخت خانه‌های ارزان قیمت و با کیفیت را در نظر دارد.

سیاست اداره‌کار تعاون حمایت از حقوق کارگران است

کشاورز ترک ادامه داد: تأسیس مجموعه‌های ورزشی برای کارگران و آموزش آنها اعم از ایمنی و قانون کار، بهبود سطح زندگی و رفاه شامل فعالیت‌هایی مانند مبارزه با بی‌سوادی، ایجاد مراکز خدمات اجتماعی ویژه کارگران در مراکز صنعتی، ایجاد مراکز فرهنگی _ورزشی و استراحتگاه، تعمیم حفاظم فنی و بازرسی حفاظت و بهداشت صنعتی، کمک به اتحادیه تعاونی‌های مصرف، حمایت‌های درمانی اعم از پوشش بیمه‌ای و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از جمله اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه کارگری است.

وی یادآور شد: همچنین توسعه تشکل‌های کارگری برای حضور در عرصه سیاست‌گذاری و پیگیری اهداف صنفی کارگران و تأکید بر رعایت اصل سه جانبه‌گرایی مبتنی بر روابط میان دولت، کارفرمایان و کارگران از اصول مهم اقتصاد مقاومتی برای مردمی کردن اقتصاد را در نظر داریم.

این مسئول یادآور شد: برای بازنشستگان نیز برنامه‌ای در نظر داریم که به بازنشستگی پیش از موعد برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته و بهسازی شرایط محیط کار برابر آئین‌نامه‌های مربوطه در راستای صیانت از نیروی کار اشاره کرد.

20 کمیته استانی برای حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار تشکیل شده است

کشاورزترک در توضیح برنامه‌های خود مبنی بر حمایت از احیای حقوق کارگران و کارفرمایان ادامه داد: به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور از کارگاه‌های مشمول قانون کار، بازرسی‌های دوره‌ای و موردی انجام می‌شود که در سال گذشته 10 هزار بازرسی انجام شده است؛ در راستای حسن اجرای مفاد قانون کار و پیگیری آئین‌نامه‌های آن 41 فقره پرونده در سال گذشته به مراجع قضائی ارجاع و منجر به صدور رأی شده است.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اذعان کرد: کاهش 54 درصدی معوقات کارگری را طی پایان سال گذشته در واحدهای مشکل‌دار استان شاهد بودیم که موجب رضایتمندی کارگران شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 20 کمیته استانی برای حمایت از بنگاه‌های مشکل‌دار تشکیل و از 23 بنگاه اقتصادی مشکل‌دار در راستای حفظ اشتغال حمایت شده است.

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکفلند به پرداخت بیمه کارگران خود هستند

کشاورز ترک یادآور شد: کلاس‌های آموزشی ایمنی 10 هزار و 831 نفر ساعت برای کارگران در سال گذشته برگزار شده است.

این مسئول گفت: در سال گذشته 4 هزار و 556 دادخواست واصله در هیئت تشخیص مطرح و 3 هزار و 945 دادنامه در این بین صادر شده است؛ یکهزار و 827 دادخواست واصله با یکهزار و 562 دادنامه در هیئت حل اختلاف صادر شده که یکهزار و 602 رای سازشی صادر شده است.

وی ادامه داد: 241 تشکل کارگری و کارفرمایی در بنگاه‌های اقتصادی مشمول قانون کار در حال فعالیت هستند.

کشاورزترک در خصوص حمایت بیمه‌ای کارگران اذعان کرد: براساس قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند کارگران خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند و در صورتی که بازرسی‎‌های دوره‌ای یا موردی گزارشات واصله مشخص شود که این مورد انجام نشده است پیگیری و اقدامات قانونی مقتضی صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به جایگاه کار و کارگر تصریح کرد: کارگران از شریف‌ترین طبقه اجتماعی هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها موجب چرخه‌های زندگی جامعه و امتداد رگه‌های حیاتی در مجاری هستی است.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان