۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افشای دستمزد‌های نجومی با هدف تسویه‌حساب شخصی
کد خبر: ۳۵۷۲۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۴ ساعت: ۱۵:۴۱ ↗ لینک کوتاه

ماجرای فوتبال صد هزار میلیاردی!

افشای دستمزد‌های نجومی با هدف تسویه‌حساب شخصی

اصلی‌ترین حاشیه این روز‌های فوتبال ایران به فاش شدن دستمزد‌های افراد پیشین و کنونی شاغل در فوتبال برمی‌گردد.

افشای دستمزد‌های نجومی با هدف تسویه‌حساب شخصی

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ؛تسویه‌حساب‌های شخصی میان فعالان رشته ورزشی فوتبال باعث شده تا طی یک هفته گذشته شاهد افشاگری‌های پرتعداد درباره دستمزد‌های نجومی شاغلان در فوتبال باشیم. این ماجرا البته آخرین موردی نیست که در این خصوص پیش می‌آید و قطعا در آینده نیز بار‌ها با آن مواجه خواهیم شد.

افشای دستمزد‌های نجومی مدیران

ماجرا‌های مربوط به چند روز گذشته از جایی شروع شد که فدراسیون فوتبال دست به افشاگری علیه شهاب‌الدین عزیزی خادم زد؛ اینکه رئیس برکنار شده فدراسیون فوتبال مبلغی را در زمان مدیریتش از خزانه‌داری خارج کرده و همین حالا نیز آن را برنگردانده است. این مساله واکنش عزیزی خادم را در پی داشت و در ادامه کار به جایی رسید که اسناد مربوط به پاداش‌های دریافت شده توسط مجتبی خورشیدی، سرپرست سابق تیم ملی، در رسانه‌ها پخش شد. با انتشار این اسناد مشخص شد که خورشیدی در مدت ۱۰ ماه همکاری با فدراسیون فوتبال مبلغی در حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان دریافتی داشته است.

طبیعی بود که این موضوع واکنش خورشیدی و نزدیکانش را در پی داشته باشد. سرپرست سابق تیم ملی شخصا هم در مصاحبه‌ای به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد که دستمزد او به قرار ماهیانه ۳۵ میلیون تومان بوده و در مقایسه با سرپرست کنونی تیم ملی عدد بالایی نیست! او مستقیما حمید استیلی را هدف گرفت و افشا کرد که او همین حالا ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان پول دریافت می‌کند.

ادامه پیدا کردن موضوع باعث شد تا حمید استیلی نسبت به ماجرای دستمزدش موضع بگیرد و اگرچه این مبلغ را تکذیب نکرد، اما گفت که سال‌ها بدون دریافتی در فدراسیون و سایر صندلی‌هایی که در اختیار داشته کار کرده و هرگز برای مسائل مالی فعالیت‌هایش را ادامه نداده است.

این افشاگری‌ها سابقه‌دار است

اگرچه افشای دستمزد نجومی فوتبالی‌ها طی روز‌های گذشته داغ شده، اما این مساله مربوط به امروز و دیروز نیست. در سال‌های گذشته هرچند وقت یک‌بار دستمزد برخی فوتبالیست‌ها یا مدیران و مربیان فاش شده و در رسانه‌ها بازتاب داشته است. همین یکی دو ماه پیش بر سر واگذاری استقلال و پرسپولیس هزینه‌های انجام شده در فصل جاری توسط این دو باشگاه به صورت واقعی اعلام شد و این موضوع واکنش‌های زیادی در پی داشت.

فاکتور‌هایی که گاهی از دوران مدیریت برخی افراد در فوتبال و باشگاه‌ها و فدراسیون به رسانه‌ها راه پیدا کرده نیز بار‌ها جریان‌ساز شده و حاشیه‌های زیادی به وجود آورده است.

چرا دستمزد‌ها اعلام نمی‌شود؟

چند سال قبل بود که سازمان لیگ فوتبال با همکاری فدراسیون تصمیم به اعلام ریز مبلغ قرارداد‌های افراد شاغل در لیگ برتر گرفت. اعلام رقم قرارداد‌ها روی سایت سازمان لیگ در آن زمان بسیار سر و صدا کرد و باعث شد تا فوتبالی‌ها نسبت به این مساله واکنش‌های زیادی نشان بدهند. آن اتفاق البته قرارداد‌های زیرمیزی را در فوتبال رواج داد و شاهد آن بودیم که باشگاه‌ها دیگر قرارداد‌های واقعی بازیکنان، مربیان و مدیران خود را به سازمان لیگ اعلام نمی‌کردند یا اینکه متمم‌هایی روی قرارداد‌های اعلام شده می‌گذاشتند.

اعلام رقم دقیق دستمزد‌ها به صورت شفاف در اکثر کشور‌های پیشرفته یک اتفاق عادی تلقی می‌شود، اما در ایران محدودیت‌ها و البته شرایط اقتصادی و عدم وجود توازن میان دستمزد‌های مردم عادی و فوتبالیست‌ها باعث شده تا دوباره رقم قرارداد‌ها مخفی بماند و هر وقت هم که رقمی در این خصوص افشا می‌شود با استقبال مردم مواجه شود.

واکنش‌های تند در فضای مجازی

افشاگری‌هایی که گاه و بیگاه درباره ارقام پرداختی به اهالی فوتبال مطرح می‌شود، موضوعات متعددی پدید می‌آورد. همین مساله سبب بازتاب‌های گسترده در فضای مجازی می‌شود و بحث روز مردم در توییتر و اینستاگرام را فراهم می‌کند. جدا از اینکه استقبال از افشای دستمزد‌ها چقدر به اصل فوتبال کمک می‌کند و باعث پیشرفت می‌شود، این موضوع در ایران به ابزاری برای خراب کردن افراد تبدیل شده است. اگر فدراسیون فوتبال به طور واضح چنین چیزی را افشا می‌کرد، نوعی عادی‌سازی در این خصوص پدید می‌آمد، اما حالا با وضعیت کنونی شاهد یک تسویه‌حساب شخصی میان افراد مختلف هستیم که البته هیچ سودی برای فوتبال ندارد.

از اصل فوتبال چه خبر؟

در روز‌هایی که لیگ برتر فوتبال ایران تعطیل است و شاهد مسابقات لیگ قهرمانان و جام حذفی هستیم، اخبار کمتری درباره بازی‌ها و حواشی مسابقات وجود دارد و حالا بهترین فرصت برای برخی شاغلان در این رشته پرمخاطب ایجاد می‌شود تا بتوانند در سکوت خبری موجود به اصطلاح با افشاگری بمب‌هایی را بترکانند و طرفداران را به اشتباه بیندازند! بی‌تردید توجه به اصل فوتبال این روز‌ها مساله فراموش‌شده نزد فوتبالی‌هاست و امید می‌رود با شروع مجدد لیگ برتر دیگر شاهد چنین رفتار‌هایی نباشیم.

انتهای پیام/1404
منبع: شهروند آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان