مهرداد رحمانی با تاکید بر ایجاد بازار رقابتی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور گفت: بازاری که ما در عرصه محصولات لوازم خانگی داریم در بهترین و خوشبینانهترین حالت یک بازار انحصار چندجانبه محسوب میشود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی شرکتهای داخلی بازار لوازم خانگی را در کشور به انحصار خود درآورند و باتوجه به مالکیت خصوصی این شرکتها، نتیجه کار فاجعهآمیزتر از آن چیزی شد که یک یا چند بنگاه دولتی در بازار انحصاری بخواهند فعالیت کنند.
رحمانی ادامه داد: هدف بنگاههای اقتصادی در بخش خصوصی طبیعتا و صرفا حداکثرسازی سود است و وقتی در یک بازار انحصار چندجانبه یا دوجانبه قرار گیرند سعی میکنند ضمن تشکیل کارتل، در نقطهای تولید خود را انجام دهند که حداکثر سود را برای خودشان داشته باشند حتی اگر این امر به قیمت کاهش شدید تولید و افزایش شدید قیمت در بازار باشد.
نهادهای نظارتی و تنظیم کننده بازار باید مداخله کنندوی بیان کرد: در حالی که معمولا برای تولیدکنندگان صرفا نرخ محصولات تعیین میشود و در این میان تولیدکنندگان به بهانههایی از قبیل افزایش قیمت مواداولیه درخواست افزایش قیمت میدهند و معمولا این افزایش قیمت چندین برابر افزایش هزینه تولید است.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: در اقتصاد، هدف سیاستگذاران بخش عمومی، حداکثرسازی رفاه مصرفکننده است و اگر این موضوع برای سیاستگذاران اهمیت داشته باشد تنها راه آن ایجاد فضای رقابت برای تولیدکنندگان داخلی است.
رحمانی بیان کرد: باید یک فضای رقابتی برای شرکتهای تولید لوازم خانگی در کشور ایجاد کنیم و اجازه دهیم که بنگاههای داخلی با رقبای خارجی در این بازار رقابت کنند تا بتوانند کالاهای خود را با کیفیت بهتر و قیمت پایینتر به فروش برسانند؛ در غیر این صورت ما هیچ انگیزهای نمیتوانیم به تولیدکننده داخلی بدهیم که بخواهد قیمت را کاهش و کیفیت و سطح تولید را افزایش دهد.
کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به جز ایجاد رقابت در بازار، هیچ روشی وجود ندارد که بخواهیم رفاه مصرف کننده را ارتقاء دهیم.
وی اذعان کرد: علم اقتصاد و تجربه سالها قیمتگذاری در بازار های مختلف هر دو نشان داده ند که سیاستهای قیمتهای گذاری دستوری که از طرف دولت یا ستاد تنظیم بازار برای شرکتهای انحصاری تعیین میشود تا آنها قیمتها را کاهش دهند، نتیجه مثبتی در پی ندارد.
دیدگاه ها