۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پسماند؛ ابرچالش گیلان/ مردم سراوان چه می خواهند؟ + فیلم
کد خبر: ۳۵۷۱۵۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۲۹ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

پسماند؛ ابرچالش گیلان/ مردم سراوان چه می خواهند؟ + فیلم

اهالی سراوان سال ها است خواستار توقف ورود زباله به محل پسماند سراوان و تجدید نظر در محل دفن‌گاه زباله شده اند اما این خواسته آن ها در دولت های پیشین به اجابت نرسید و اکنون مردم چشم انتظار قول و قرار مسئولانی هستند که در دولت سیزدهم وعده ی خدمتگزاری به مردم را داده اند.

پسماند؛ ابرچالش گیلان/ مردم سراوان چه می خواهند؟ + فیلم
به گزارش صبح قزوین به نقل از ۸دی، «مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند».۱۳۹۳/۱۲/۱۷
 
این جمله از رهبر انقلاب این روزها شاخص اهالی منطقه ای به نام سراوان است.
 
 
سَراوان روستایی است از توابع دهستان سراوان بخش سنگر شهرستان رشت. این روستا از شمال با روستای جوکول بندان، از شرق با روستای قاضیان، از غرب با روستای کچا و از جنوب با روستای گلسرک و روستای موشنگا هم‌مرز است.
 
شاید پیش از این سراوان منطقه ای زیبا در دل جنگل های گیلان بود اما این منطقه رفته رفته به دفنگاه بزرگ زباله تبدیل شد. کوه عظیمی از زباله که سال ها است موجب آزار و اذیت مردم این منطقه شده است.
 
 
اهالی سراوان سال ها است خواستار توقف ورود زباله به محل پسماند سراوان و تجدید نظر در محل دفن‌گاه زباله شده اند اما این خواسته آن ها در دولت های پیشین به اجابت نرسید و اکنون مردم چشم انتظار قول و قرار مسئولانی هستند که در دولت سیزدهم وعده ی خدمتگزاری به مردم را داده اند.
 
در روزهای پیشین مردم سراوان با حضور در ورودی محل زباله، اعتراض خود را به عدم تعیین تکلیف وضعیت پسماند در این منطقه اعلام کردند.
 
این تجمع مسالمت آمیز با حضور مسئولان شهرستانی همراه شد. “محمد علی شریف نژاد” داستان شهرستان سراوان از مسئولانی است که از اولین روزهای تجمع در جمع مردم سراوان حضور یافت.
 
 
“محمدرضا احمدی سنگری” نماینده مردم رشت و خمام، “حمیدرضا امام پناهی” فرماندار رشت، “سید امیرحسین علوی” شهردار رشت و سایر مسئولان شهری نیز در بین مردم سراوان حضور یافته و با مردم گفتگو کردند.
 
حجت الاسلام محمدیان امام جمعه سنگر نیز در میان مردم سراوان حضور یافت و مراتب همدردی و حمایت خود را از مردم منطقه اعلام کرد.
 
مردم سراوان چه می خواهند؟
یکی از اهالی سراوان که در جمع تجمع کنندگان حضور یافته است با اشاره به وضعیت بغرنج و اسف بار زیست محیطی که در پی سال ها انباشت زباله در این منطقه به وجود آمده است، گفت: سال ها است مردم در محیطی پر از مگس و آلوده زندگی می کنند. من از مسئولان می خواهم یک بار هم شده بیایند در این منطقه زندگی کنند. آیا مسئولان می توانند یک سال در این مکان به طور دائم به سر ببرند؟
 
یکی دیگر از اهالی منطقه با بیان اینکه سال ها پیش خانمی که رئیس سازمان محیط زیست بود به این منطقه آمد اما عملا اتفاقی نیفتاد، گفت: مسئله ی مرگ و زندگی است. مسئله ی سرطان است که بلاگیر مردم منطقه شده است.
 
بشارتی از مردم منطقه است که در گفتگو با فرماندار رشت به حضور وزیر کشور در محل انباشت زباله سراوان اشاره کرد و گفت: آقای وحیدی مطالبات مردم را جویا شد و مردم سراوان خواستار عدم ورود زباله به منطقه شدند این در حالی است که اکنون مسئولان استانی هنوز فکری به حال این موضوع نکرده اند و زمزمه هایی از ادامه همان روند قبلی به گوش می رسد.

اینطور که پیداست تجمع مسالمت آمیز مردم سراوان برای رسیدن به مطالبات شان همچنان ادامه دارد و مسئولان مربوطه علی الخصوص استاندار گیلان که چندی پیش پسماند را ابرچالش گیلان عنوان کرده است باید هر چه سریعتر راه حلی برای این مسئله بیاندیشند تا پاسخ مناسبی به دغدغه های مردم صبور سراوان داده شود.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان