۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌اندازی بانک دیجیتال نسخ خطی کتابخانه امام صادق(ع) قزوین
کد خبر: ۳۵۷۱۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۲۸ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه قزوین خبرداد

راه‌اندازی بانک دیجیتال نسخ خطی کتابخانه امام صادق(ع) قزوین

حجت‌الاسلام محمد‌تقی سبحانی‌نیا گفت: اواخر سال ۱۴۰۰ توفیق یافتیم تا با مشارکت کتابخانه آستان قدس رضوی، مجموعه کتاب‌ها و نسخ خطی موجود در کتابخانه امام صادق(ع) را تصویربرداری کرده و بانک دیجیتال نسخ خطی این کتابخانه را راه‌اندازی کنیم.

راه‌اندازی بانک دیجیتال نسخ خطی کتابخانه امام صادق(ع) قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام محمد‌تقی سبحانی‌نیا در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی که ظهر امروز(یکشنبه) در تالار قلم کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ با بیان حدیثی از امام رضا(ع) اظهار کرد: امام هشتم شیعیان فرمودند:"خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند" و همه ما می‌توانیم در مسیر احیای امر رضوی یا احیای اهل بیت(ع) سهیم بوده و مشارکت داشته باشیم.
 
وی افزود: بنا به فرمایش امام رضا(ع) برای احیای امر اهل بیت(ع) باید علوم آنان را فراگرفته و به مردم یاد داد و می‌توان گفت به طور خاص فراگیری علوم اهل بیت و آموزش و انتقال آن به جامعه به نوعی احیای امر رضوی بوده و شرکت در جشنواره‌هایی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی و سایر مباحث هنری پیرامون موضوع آشنایی با معارف اهل بیت(ع)، مشارکت‌های عام به شمار می‌آید.
 
مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: هم اکنون حوزه‌های علمیه مشغول ثبت‌نام از داوطلبان هستند؛ بنابراین اگر در بین خانواده‌ها افراد و جوانان علاقمندی به این حوزه وجود دارد به این سمت هدایت کنید چراکه امام رضا(ع) برای آنان دعا کرده است.
 
وی بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند که "مردم اگر زیبایی‌های سخنان ما اهل بیت(ع) را بشنوند؛ تبعیت می‌کنند" زیرا عشق معصومین(ع) در دل ما زنده بوده و کلام آنان واقعا نور است و به دل می نشیند.

 
سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: آگاهی از سیره امامان معصوم، ما را هدایت می‌کند و با فطرت انسان‌ها همخوانی و سازگاری دارد؛ بنابراین مشارکت و همراهی در احیای امر رضوی و اهل بیت به هر مقدار که در توان باشد به ما توفیق می‌دهد تا مشمول دعای امام رضا(ع) و سایر ائمه اطهار قرار بگیریم.
 
وی عنوان کرد: در بین کتابخانه‌های استان قزوین، کتابخانه امام صادق(ع) یکی از شاخص‌ترین کتابخانه‌های استان است که در کشور به عنوان کتابخانه تخصصی علوم و معارف انسانی و اسلامی شناخته شده است.
 
این مسئول اضافه کرد: کتابخانه امام صادق(ع) منابع غنی و آثار ارزشمندی دارد که علاقمندان به حوزه مطالعه، دانشجویان و طلاب و پژوهشگران می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند.
 
وی تصریح کرد: اواخر سال ۱۴۰۰ توفیق یافتیم تا با مشارکت کتابخانه آستان قدس رضوی، مجموعه کتاب‌ها و نسخ خطی موجود در این کتابخانه را تصویربرداری کرده و بانک دیجیتال نسخ خطی کتابخانه امام صادق(ع) قزوین را راه‌اندازی کنیم.

 
سبحانی‌نیا بیان کرد: همکاران از آستان قدس رضوی به مدت دو ماه در کتابخانه امام صادق قزوین مستقر بوده و نزدیک به ۲ هزار جلد کتاب خطی را به صورت حرفه‌ای تصویربرداری کرده و اکنون در حال تدوین هستند و امیدواریم حداکثر تا سه ماه آینده بانک تدوین شده نهایی نسخ خطی کتابخانه امام صادق(ع) را در اختیار ما قرار دهند.
 
وی اضافه کرد: بدین شکل ما می‌توانیم مجموعه نسخ خطی کتابخانه را به صورت تصویری در اختیار همه محققین و علاقمندان برای مطالعات و تحقیق قرار دهیم.
 
سبحانی‌نیا در پایان گفت: همچنین با رایزنی‌های متعدد موفق شدیم بانک اطلاعات نسخ خطی کتابخانه ملی و مجلس شورای اسلامی را که بانک اطلاعات دیجیتال بسیار ارزشمند و دارای ده‌ها هزار نسخه خطی است در کتابخانه امام صادق(ع) قزوین بارگذاری کنیم و در آینده‌ای نزدیک همه علاقمندان می‌توانند از مجموعه بانک اطلاعاتی نسخ خطی کشور بهره وافی را ببرند.

انتهای پیام/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان