۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین احیا یعنی شب را به بیداری زنده نگهداشته و حیات معنوی کسب کنیم
کد خبر: ۳۵۷۱۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۲۶ ساعت: ۱۵:۴۴ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

احیا یعنی شب را به بیداری زنده نگهداشته و حیات معنوی کسب کنیم

آیت الله عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: احیا یعنی شب را به بیداری زنده نگهداشته و حیات معنوی کسب کنیم.

احیا یعنی شب را به بیداری زنده نگهداشته و حیات معنوی کسب کنیم
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: همواره یکدیگر را به تقوای الهی سفارش کنیم و همواره یاور یکدیگر باشیم برای اینکه جامعه‌ای بر اساس تقوا بسازیم.
 
وی ادامه داد: یکی از مناسبت‌های پیش رو میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن‌مجتبی (ع) است، میلاد این امام همام را تبریک عرض می‌کنم. حضرت در حدیثی فرموده‌اند اگر کسی کارش این باشد که با مسجد سر و کار داشته باشد و بگوید من نماز جماعت را تا جایی که بتوانم در مسجد می‌خوانم و همیشه به نماز جمعه اهمیت می‌دهم خدا الطاف فراوانی به او خواهد داشت، چون خدا برای نماز جماعت و نماز جمعه اهمیت قائل است و بر روی آن تاکید کرده و گفته برای نماز جمعه تلاش و کوشش کنید. 
 
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند فرموده داد و ستد و خرید و فروش را در ساعات اقامه نماز جمعه رها کنید و به نماز جمعه بپردازید، اگر می‌خواهیم داد و ستد و خرید و فروش ما هم برکت داشته باشد و معنا پیدا کند، نباید از فرصت نماز برای آن استفاده کنیم، خدا این همه فرصت داده است، هر کاری را باید جای خود انجام دهیم، گفته شده هر کاری را موقع نماز انجام دهیم آن کار برکت ندارد، برای مثال اگر بخواهیم هنگام نماز مغرب و عشا تفسیر قرآن هم بخوانیم دیگر برکت ندارد، چون وقت نماز است.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در این مورد هم می‌گوید نگران نباشید ضرری برای شما در این کار نیست، اگر آگاه و دانا باشید این کار برای شما بهتر است و خیر شما در این است که مطیع خدا باشید و در این زمان در صف نماز جماعت قرار گیرید.
 
وی تصریح کرد: خداوند فرموده پس از نماز جمعه به دنبال کار خود بروید و دنبال فضل خدا باشید، رزق شیرین و با معنا، فضل خدا است، هر مالی رزق نیست، خیلی از مال‌ها وبال گردن ما می‌شوند و دین ما را از بین می‌برند، اما اگر دنبال فضل خدا بودیم، خداوند رزق بابرکت، اولاد بابرکت و زندگی بابرکت به ما عنایت می‌کند.
 
خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در سوره جمعه گلایه هم می‌کند و می‌گوید مردم زمان پیغمبر در وقت نماز جمعه، معامله و تجارت می‌کنند و صدای آن‌ها به نمازگزاران جمعه می‌رسد، برخی می‌رفتند برای خرید که مبادا این اجناس تمام شود و دیگر گیر این‌ها نیاید، خدا می‌گوید ای پیغمبر در حالی که تو ایستاده بودی و خطبه می‌خواندی تو را رها کردند؛ اما اکنون در دوران غیبت امام زمان (عج) در سراسر کشور جمعیت زیادی بانشاط در نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند، امیدواریم خدا این‌گونه نعمات را بیشتر کند.
 
 
آیت‌الله عابدینی افزود: حضرت امام حسن مجتبی (ع) فرمودند کسی که رفت و آمدش را در مساجد افزایش بدهد و دائم حواسش به نماز جمعه و جماعت باشد، خداوند لطف و خیر و برکت زیادی به او عنایت می‌کند که یکی از آن‌ها این است که با نشانه‌های حکمت‌آمیز خدا آشنا می‌شود.
 
وی یادآور شد: وعده‌گاه همه خوبان نمازهای جماعت و مساجد است و همه این‌جا جمع می‌شوند، همه شما این تجربه را دارید که بهترین رفقایتان را در مساجد و جلسات قرآنی یافته‌اید.
 
وی تصریح کرد: رحمت خدا که انتظارش را می‌کشیم، در مسجد است و خدا هر کجا رحمتش را قرار نمی دهد و مسجد مرکز توزیع رحمت خداوند است.
 
امام جمعه قزوین بیان کرد: در مسجد قوانین و راه‌های هدایت را فرا می‌گیریم. در مسجد یاد می‌گیریم از زشتی و پلیدی گناه فاصله بگیریم.
 
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: هر مومنی در نظام الهی، دانشجوی دانشگاه الهی است و دانشگاه او، مسجد است، متن درس این دانشگاه الهی، کتاب خدا و آموزه‌های الهی است که باید همیشه در زندگی ما جاری باشد.
 
وی با اشاره به روز اکرام و تکریم خیرین اظهار کرد: خیرین در استان قزوین زحمات زیادی را متحمل می‌شوند و دست سخاوتشان گره از زندگی بسیاری گشوده است. در تهیه جهیزیه و توجه به ایتام و مستمندان قدم های بسیار خوبی برداشته می‌شود که جای قدردانی دارد.
 
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: هفته کمک به محرومان و مستضعفان را در این ایام داریم که همگی حول محور امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت(ع) قرار دارد و به احترام آن حضرت این خدمات فعال است.
 
خطیب نماز جمعه قزوین به توطئه آمریکا در پاکستان اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی ها خیلی تلاش کردند تا نخست وزیر پاکستان را که خیلی وقت‌ها هم حرف آنها را خوانده بود بخاطر عدم همراهی در ماجرای اوکراین تغییر دهند و فورا تصمیم گرفتند او را عزل کنند. 
 
وی افزود: آمریکایی‌ها کور خوانده‌اند که می‌توانند همیشه این اقدامات را انجام دهند چرا که بزودی در پاکستان موج ضد آمریکایی راه می‌افتد و در دور بعد همین شخص و یا کسانی که ضد آمریکا هستند قدرت می‌گیرند و مقاومت اسلامی در پاکستان جلوه بهتری پیدا خواهد کرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی، بیان کرد: روز ارتش جمهوری اسلامی را خدمت همه نیروهای فداکار ارتشی تبریک عرض می‌کنم و ان‌شاءالله ارتش مقتدر هر روز اقتدارش بیشتر شود، ملت ما بیشتر از هر زمانی قدر نیروهای مسلح را می‌داند.
 
امام جمعه قزوین عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند استحکام و اقتدار نیروهای مسلح را مهمترین عامل در راه حفظ امنیت خارجی ملت ایران و جمهوری اسلامی می‌دانیم و ما با این ارتش مقتدر و سپاه مجاهد و پای کار، بسیج مردمی، نیروی انتظامی و مردم همراه نمی‌گذاریم دشمن چشم طمع به خاک کشور داشته باشد.
 
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیرشان حکام سعودی را در خصوص جنگ با یمن نصیحت کردند و فرمودند شما که می‌دانید یک ذره علامت پیروزی در جنگ یمن برای شما وجود ندارد، چرا در جنگی که هیچ علامت پیروزی وجود ندارد، سماجت می‌کنید.
 
آیت‌الله عابدینی افزود: مشخص است عده‌ای هستند که می‌خواهند مسلمانان را به نابودی بکشانند و یمن را به دستان شما از میان ببرند و شما نباید عامل شیطان شوید. باید ببینیم آیا آنها لیاقت دارند نصیحت رهبری را بشنوند و عمل کنند؟ امیدواریم بزودی شاهد پیروزی نهایی مردم یمن و شکست آمریکا و هم‌پیمانانش باشیم.
 
خطیب نماز جمعه قزوین گفت: قبل از جمعه آینده فقط یک شب احیا داریم که شب نوزدهم است، حواسمان باشد شب احیا یعنی شب را به بیداری زنده نگهداریم و در این شب حیات معنوی کسب کنیم. ما سه شب احیا داریم که یک شب آن، شب قدر است، لیالی قدر نداریم بلکه لیله القدر داریم و کار مهمی که داریم این است که از همین الان مراقب قضاوت‌ها، حرف زدن‌ها و وظایف خود باشیم تا در شب‌های احیا و شب قدر مورد توجه خدای متعال قرار بگیریم.
 
وی ادامه داد: باید خودمان را آماده کنیم تا مورد توجه قرار بگیریم، اگر لقمه حرام خوردیم خداوند توجه ای به ما نمی‌کند، اگر ظالم باشیم و زندگی را به غفلت بگذرانیم خداوند تحویلمان نمی‌گیرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: دومین کار در شب‌های احیا و شب قدر این است که بررسی کنیم ببینیم این سالی که گذشت ما چه کردیم، بد و خوب کارهایمان را بررسی کنیم و پرونده گذشته خود را کامل مرور کنیم.
 
آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: سومین کاری که باید در شب‌های احیا انجام دهیم که همه این شب‌ها را معنا می‌دهد، این است که برای آینده خود برنامه‌ریزی کنیم و بگوییم من دیگر از ماه رمضان به بعد نمی‌خواهم خطا کنم و کار غلط از من سر بزند، نمی‌خواهم ظالم باشم، نمی‌خواهم مال حرام بخورم، نمی‌خواهم دل کسی را بشکنم، نمی‌خواهم نسبت به کسی جفا کرده و غیبت کنم، این یعنی برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، از خدای متعال توفیق احیای این شب‌ها و توفیق درک شب قدر را درخواست می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان