۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مبارزات سیاسی امیر سرافراز اسلام در اصفهان شکل گرفت/ نیم نگاهی به فعالیت های سیاسی مذهبی شهید در نصف جهان
کد خبر: ۳۵۶۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۲۱ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

مبارزات سیاسی امیر سرافراز اسلام در اصفهان شکل گرفت/ نیم نگاهی به فعالیت های سیاسی مذهبی شهید در نصف جهان

صیاد شیرازی مبارزات سیاسی خود علیه رژیم پهلوی حدود ۵ سال قبل از به ثمر رسیدن انقلاب با قرار گرفتن در میان مردم متعهد و انقلابی اصفهان و پیوستن به دوستانی جدید از این دیار، شروع و مطالعات مذهبی خود را ادامه داد و شخصیت سیاسی‌ خود را پرورش داد.

مبارزات سیاسی امیر سرافراز اسلام در اصفهان شکل گرفت/ نیم نگاهی به فعالیت های سیاسی مذهبی شهید در نصف جهان
به گزارش صبح قزوین، به نقل از صاحب نیوز؛ در همه جای دنیا قهرمانان یک وجه و خصوصیت مشترک به نام شجاعت دارند اما در سرزمین دلاور خیز ایران، برای قهرمان دلها شدن، شجاعت به تنهایی کافی نیست چرا که شجاعت رسم همه جوانمردان و خصوصیت بارز همه سربازان خط ولایت است برای قهرمان شدن، برای فرمانده و امیر دلها شدن باید خصوصیت های دیگری همچون مجاهدت همراه با تقوا و اخلاص، تواضع، ولایت مداری، مردم داری و پایبندی به ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران به دور از کبر و غرور هم داشت.

متخلص به این خصوصیت ها غیر ممکن نیست و اگر کسی موفق شد نفس خود را در بند این خصوصیت ها بکشد امیر و سردار محبوب دلها و اسوه و قهرمان یک امت بزرگ می شود که برای بدرقه او تا درب بهشت سیل اشک و جمعیت، اقیانوسی عظبم و خروشان به حرکت در می آورد.

گرچه جغرافیای ایران زمین چنین مردانی کم ندارد و به وجود آنها افتخار می کند اما در میان همه آنها ستارگانی همچون شهید علی صیاد شیرازی و شهید حاج قاسم سلیمانی گوهرهای نابی بودند که وجودشان برای انقلاب اسلامی واقعا کیمیا بود و دشمنان کوردل دقبقا می دانستند چه گوهر نابی را از ما می گیرند.

با نگاهی گذرا به تاریخ بلند و پر افتخار نصف جهان بزرگ مردان دلاور و قهرمانی دیده می شود که یا اصالتا به این منطقه تعلق دارد یا بخشی از عمر با برکت خود را در این دیار نفس کشیده و گذرانده است یک از این بزرگ مردان، امیر شجاع و دلاور ارتش پر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است، نامی پرافتخار و جاودانه در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که با دلاورمردی و مجاهدت بی امان در هشت سال دوران دفاع مقدس عجین شده است.
این عارف عاشق که پیش از این جهاد اکبر را با سربلندی پشت سر گذاشته بود، نمونه بارز شرف و غیرت سردار ایرانی است که جان عزیز خود را، فدای عزت و سربلندی اسلام و ولایت کرد.

* فعالیت های سیاسی مذهبی شهید صیاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

 شهید صیاد شیرازی در دوران پیش از انقلاب اسلامی، بعنوان یک افسر جدی، منضبط، پرتلاش و مسلط بر تخصص و دانش نظامی خود و به­ ویژه پایبند به مکتب اسلام و اجرای دقیق فرائض مذهبی شناخته می‌شد. صیاد شیرازی در کنار انجام وظایف نظامی و شغلی، به تدریس زبان انگلیسی به طلاب حوزه علمیه «حاج حسن امامی» می­‌پرداخت.

* مبارزات انقلابی شهید صیاد شیرازی در اصفهان

صیاد شیرازی مبارزات سیاسی خود علیه رژیم پهلوی حدود ۵ سال قبل از به ثمر رسیدن انقلاب با قرار گرفتن در میان مردم متعهد و انقلابی اصفهان و پیوستن به دوستانی جدید از این دیار، شروع و مطالعات مذهبی خود را ادامه داد و شخصیت سیاسی‌ خود را پرورش داد در نامه‌ای به محمد مهدی کتیبه، یکی از افسران مذهبی، این جمله را نوشته بود: «در مورد برنامه‌های مذهبی بحمدالله پیش می‌رویم مخصوصاً در آن قسمت که می‌دانید». این جمله حساسیت ضداطلاعات را برانگیخت بعد از آن تحت مراقبت دستگاه های امنیتی قرار گرفت.

آن‌ها پس از تحقیق و مراقبت متوالی، وی را «متعصب مذهبی» معرفی کردند و مراقبت از او را شدت بخشیدند. صیاد شیرازی در اواخر حکومت پهلوی به دلیل این که در بین افسران، با حکومت طاغوت مخالفت می‌کرد، واحد ضداطلاعات ارتش از قرار دادن جنگ‌افزار در اختیار وی ممانعت کرد و اعلام شد که از واگذاری مشاغل حساس به وی خودداری شود.

سرانجام در ۱۹ بهمن دستگیر و بازداشت انفرادی شد و در بامداد ۲۲ بهمن سال 57 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از بازداشت آزاد می شود. او در خیزش‌های انقلابی سال ۱۳۵۷ از جمله پرسنل انقلابی ارتش بود که همگام با آغاز حرکت‌های مردمی علیه رژیم طاغوت، مبادرت به شناسایی، دعوت و جذب تعدادی از همکاران نظامی خود در پادگان اصفهان می کرد که مانند بسیاری دیگر از نیروهای ارتشی، دل در گرو انقلاب اسلامی نهاده بودند و مجموعه این پرسنل همسو و همدل با حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره)، در حد توان و در جهت اهداف انقلاب گام برمی داشتند.

علاوه بر شناسایی و سازماندهی نیروهای مومن و انقلابی در پادگان اصفهان، برگزاری جلسات بحث و گفتگو، مسافرت به شهرستان‌ها و پادگان‌های درگیر برای برقراری ارتباط و سازماندهی پرسنل انقلابی و مذهبی پادگان‌ها و همچنین ایجاد ارتباط بین نیروهای حزب‌الهی درون ارتش با روحانیت در خط امام راحل(ره) نیز از دیگر فعالیت‌های شهید در دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. فعالیت های شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با رحیم صفوی و حجت الاسلام احمد سالک آشنا می‌شود و با توجه به تهدید و تحرکات موذیانه ضدانقلاب علیه ارتش و تلاش این عناصر خائن و خودفروخته برای انهدام و انحلال ارتش که با ترفندهای ظاهرفریبی اجرا می‌شد، با همکاری رحیم صفوی و حجت الاسلام احمد سالک نقش موثری در حفاظت و نگهداری پادگان‌های مختلف ارتش در اصفهان از جمله مرکز توپخانه، هوانیروز و نیروی هوائی داشت و انجمن اسلامی این پادگان‌ها را برای تحقق اهداف انقلاب و حفاظت از ارتش نوین جمهوری اسلامی ایران سازمان داده و فعال کرد.

در حقیقت پس از پیروزی انقلاب، شهید صیاد شیرازی فعالیت‌های انقلابی خود را سازماندهی کرده و با پیروی از خط امام(ره)، بدون تحت‌تاثیر قرار گرفتن جناح‌های گوناگون و گرایش‌های مختلف سیاسی و عقیدتی، در توسعه تفکر اسلامی و انقلابی در میان همکاران نظامی خود مجدانه ادامه می دهد.

* فرمانده پیروز عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدس

 این فرمانده مجاهد به دلیل سوابق فعالیت های پیش از انقلاب در سازماندهی نیروهای انقلابی در ارتش و فعالیت در بخش های مختلف ارتش به ویژه غرب کشور و توان بالای نظامی و سازماندهی ‌نیروها مورد توجه امام(ره) و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت و در ۱۳۵۸ به عنوان فرمانده عملیات غرب کشور منصوب شد و عملیات های تجزیه طلبانه گروه‌های کمونیستی و ضدانقلاب در کردستان و شهرهای پاوه، مریوان و حتی سنندج را با همکاری نیرو‌های سپاه، در مدت ۲۱ روز پایان داد، صیاد شیرازی با تهیه طرح‌های عملیاتی بی‌نظیر و تلاش‌های فراوان و ساماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح موفق به شکستن حصر شهرهای آشوب زده غرب و شمال غرب کشور از جمله سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد.

پس از تحقق و اجرای موفق این طرح‌ها، صیاد شیرازی با ۲ درجه ارتقاء با درجه سرهنگ تمامی به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد اما متأسفانه پس از ارائه طرح­‌ها و ایده­‌های خود برای آزادسازی دو شهر اشنویه و بوکان، وی در آخرین ماه‌­های ریاست جمهوری وقت(بنی ­صدر) که سمت فرماندهی کل قوای مسلح را را نیز بر عهده داشت، به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و مقابله با طرح‌های خیانت­‌بار بنی صدر، با خلع درجه از سمت مذکور عزل گردید و به دعوت شهید کلاهدوز، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود یک ارتشی بود در ستاد مرکزی سپاه پاسداران اسلامی با تدوین ساختار، سازمان و آموزش در این نهاد نوپا اقدامات اساسی و بنیادی را پایه‌گذاری کرد.

پس از برکناری بنی صدر و در دوران ریاست‌ جمهوری محمد علی رجایی فرماندهی ارشد قرارگاه حمزه سیدالشهداء برای هماهنگی میان ارتش و سپاه را به صیاد شیرازی سپرده شد و به این ترتیب او دوباره به کار بازگشت و به دلیل رشادت‌های زیاد در اواسط ۱۳۶۰ خورشیدی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد. یکی از مهم‌ترین اقدامات وی در این جایگاه و تا پایان ۱۳۶۰ خورشیدی هماهنگی میان ارتش و سپاه بود.

ایجاد وحدت میان قوای مسلح کشور و نیروهای دفاعی و مهار دشمن و حفظ تمامیت ارضی کشور و فتح جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح المبین، بیت‌المقدس و دیگر عملیات‌های پیروزمند تا مرصاد و دفاع از حد و مرز کشور از مهم‌ترین خدمات و اقدامات وی بعد از انقلاب و در طول جنگ تحمیلی بود.

شهید صیاد شیرازی در تیر ماه سال ۱۳۶۵ با دستور امام راحل(ره) به نمایندگی معظم­ له در شورای عالی دفاع منصوب شد و در روز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ به همراه تعداد دیگری از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع و موافقت امام (ره) به درجه سرتیپی ارتقای مقام و درجه پیدا کرد.

صیاد شیرازی و فرماندهی عملیات مرصاد عمده فعالیت های شاخص نظامی صیاد شیرازی در روزهای پایانی جنگ تحمیلی در درگیری با ضد انقلاب در عملیات مرصاد شکل گرفت.

ضد انقلاب را از کردستان می‌شناخت، ضد انقلاب نیز او را به خوبی می‌شناخت، او همان افسری بود که قبل از آغاز جنگ مانع از تجزیه کردستان شده بود. پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل از سوی حضرت امام (ره)، رژیم بعثی عراق با منافقین مسلح همراه شده و در سوم مرداد سال 67 از طریق سر پل­ذهاب به طرف شهر«کرند» حرکت کرد.

شهید صیاد شیرازی سریعاً خود را به کرمانشاه رسانده و با فعال کردن و سازماندهی و فرماندهی هوانیروز، نیروی هوایی و سایر نیروها و طراحی عملیات به همراه فرماندهان سپاه به مقابله با منافقین برخاست و در عملیات مرصاد نقش فوق‌العاده‌ای در پیروزی نهایی ایفا کرد. انهدام و نابودی منافقین و شکست دشمن و فصل شیرین پایان جنگ هشت ساله را برای ملت ایران رقم زد.

جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مقابل نیمی از ارتش دنیا در پوشش حزب بعث عراق، به شکل قهرمانانه‌ای از مرزهای تاریخی خود دفاع کرد، مظلومیت ایران انقلابی در جنگ ثابت و پرده از چهره تزویر جهانخواران برداشته شد و ایران، دوستان و دشمنان خود را شناخت و بر خلاف درگیری­ها، تجاوزات و جنگ­های قبلی ایران با دشمنان ذره­ای از خاک کشور جمهوری اسلامی ایران از دست داده نشد و به گفته مرحوم سرلشکر محمد سلیمی( مشاوره عالی فرماندهی کل قوا و فرماندهی اسبق کل ارتش):« معلم جغرافیا وقتی بخواهد مرزهای غربی کشور ایران را برای دانش آموزان تشریح نماید با افتخار و سربلندی خواهد گفت که پس از هشت سال دفاع مقدس دشمن نتواست حتی یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران را جدا نماید.»

* صیاد شیرازی و دوران پس از پایان دفاع مقدس

 بعد از پایان دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی در کمیسیون­های شورای عالی دفاع نقشی فعال داشت، به طور جامع و علمی به مسائل اساسی مرتبط با نیروهای مسلح و دفاع مقدس پرداخته و با مطالعه و تحقیق راهکارهای مناسبی در رابطه با بهبود یافتن وضعیت دفاعی و تجهیز یگان­های مختلف ارتش ارائه می کرد، حضور او در شورا باعث تحرک و پویایی مجموعه شد.

یکی از اقدامات اساسی، مهم و ماندگار شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بنیانگذاری «هیئت معارف جنگ» است که پیرو بیانات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای نگارش، ثبت و ضبط حوادث جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف و فراموشی و سپردن آن به آیندگان این هیئت پایه گذاری شد اردوهای معارف جنگ و بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس برای دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش که توسط شهید صیاد ایجاد شد، سنگ بنای راه‌­اندازی کاروان­های راهیان نور است که در تمام طول سال به­ ویژه در ایام نوروز مشتاقان و عاشقان را به سوی سرزمین­‌های نور می­‌کشاند.

شهید صیاد شیرازی در مهرماه سال ۱۳۶۸ به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به «معاونت بازرسی کل نیروهای مسلح» انتخاب گردید و در شهریور ماه سال ۱۳۷۲ با حکم فرمانده معظم کل قوا به سمت «جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح» منصوب شد و در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید خجسته غدیر خم و تنها ۵ روز قبل از شهادت به درجه سرلشگری نائل آمد. شهادت امیر سرافراز سپاه اسلام سپهبد علی صیاد شیرازی سرانجام، شهید صیاد شیرازی به میزانی متواضع و فروتن بود که حتی دشمنان خدا و مردم مسلمان ایران اسلامی نیز، زمانی که براساس دستور اربابان بعثی، تصمیم به ترور و شهادت آن بزرگوار گرفتند، با سوء استفاده از رفتار و منش متواضعانه ایشان، میر غضب خویش را در پوشش یک رفتگر به نزد وی فرستادند.

منافقین، هم به خوبی از شخصیت بزرگ صیاد اطلاع داشتند، پر واضح است که نتیجه تواضع، یک حالت ‏خشوع و خضوع معقول درونی است که نشانه‌‏های آن در رفتار و کردار و گفتار افراد آشکار می‌‏شود و این همان واقعیت عینی بود که درباره امیر سرافراز اسلام، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی مصداق یافته بود سرانجام امیر شجاع و سرافراز سپاه اسلام در بامداد شنبه بیست و یکم فروردین سال ۷۸ هنگام خروج از منزل شخصی مورد سوء قصد عوامل تروریست و منافقین کوردل قرار گرفت و به مقام شامخ شهادت نائل آمد.

انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، عرصه بزرگان بود. کسانی که بدون هیچ ادعایی در عرصه‌ بسیار بزرگ و پیچیده دفاع مقدس حاضر شده و فقط با اتکاء به نصرت الهی، دین خود را نسبت به اسلام، انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران اثبات و اجرائی کردند. ویژگی­‌های شاخص شهید صیاد شیرازی شخصیت شهید صیاد شیرازی، مجموعه‌ای کاملاً منسجم از یک انسان کامل دیده می‌شود، او از نظامی بودن، شیعه بودن، ایرانی بودن و بسیجی بودن هیچ کم نداشت؛ بدون ذره‌ای تلاش برای مطلع شدن، بدون کوچکترین ادعایی برای بودن و بدون حتی اشاره‌ای به افتخارات و ۷۰ درصد جانبازی پهلوانانه.

انسان متعهدی که برای ساختن جهان بینی کلی خود نسبت به جهان هستی حداقل ۲۵ سال وقت گذاشت، مطالعه کرد و محاسبه کرد. انقلاب اسلامی و امام، گمشده ایدئولوژی او بودند و با یافتن آنها به یقین رسید و مخلصانه تا آخرین لحظه حیات، مجاهدت نمود. در باب امور فرهنگی و اجتماعی، وی در عین مشغله کاری فراوان با برنامه­ریزی مناسب به مطالعه تفاسیر قرآن مجید و مطالعات علمی و اجتماعی پرداخته و حداقل هفته‌ای یک بار به دیدار علما می‌رفت.

کمک به خانه و خانواده، تربیت فرزندان با تزریق روحیه اعتماد به نفس و آموزش عملی اصول و مبانی عالیه و اصیل اسلامی در سرلوحه برنامه‌های او بود. شهید صیاد شیرازی، سربازی مخلص، ولایتمدار و اسوه صبر و استقامت بود اما، در میان تمامی سجایای این شهید معظم و بزرگوار، تواضع و فروتنی ایشان، که در علم اخلاق اسلامی جای خاصی دارد، زبانزد خاص و عام بود. یکی از بهترین و بارزترین شاخصه‌های شهید صیاد شیرازی، اهمیت دادن به نماز اول وقت و انجام واجبات و ترک محرمات بود. هیچ‌گاه به مادیات اهمیت نمی‌داد و به دنیا تعلق نداشت.

هم رزم شهید علی موسوی می‌گوید: «تنها جایی که می‌شد سراغش را گرفت، نمازخانه بود. آن قدر مقید بود که نیم ساعت قبل از نماز، به طرف نمازخانه می‌رفت. هم خودش مقید به نماز اول وقت بود و هم با اخلاق و اخلاصِ خاصی که داشت، بقیه را به نماز اول وقت دعوت می‌کرد.

یک بار که من در جلسه‌ای حضور داشتم و اتفاقاً تا ظهر طول کشید، ناگهان در باز شد و صیاد وارد شد و بعد از سلام، از ما پرسید: برادرا! می‌بخشید، خواستم بپرسم ظهر شده؟ بعد ما متوجه وقت نماز شدیم و چند لحظه بعد صدای اذان بلند شد. نحوه تذکر دادن او در آن لحظه خیلی برایم جالب بود». شهید صیاد شیرازی وقتی برای نماز صبح برمی‌خواست برنامه روزانه‌اش را می‌نوشت و آخر شب هم لیست برنامه‌هایش را چک می‌کرد تا بداند چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را نرسیده که انجام دهد.
شهید شیرازی همیشه دائم الوضو بود و بعد از وضو ۲ رکعت نماز مستحبی می‌خواند، این شهید سرافراز اسلام همواره بدنبال آموختن بود و به آنچه که می‌آموخت عمل می‌کرد و دوست داشت به دیگران هم یاد دهد، اینطور نبود که صرفاً وجودش سرشار از معلومات باشد. شهید صیاد شیرازی بر انتقال تجربیات دوران دفاع مقدس به نسل جوان تاکید ویژه‌ای داشت؛ وی معتقد بود همانطور که عاشورا اسلام را بیمه کرد، اگر بدرستی همه ابعاد جنگ برای نسل جوان تبیین شود، نظام اسلامی ما هم بیمه خواهد شد.

* توصیه شهید صیاد شیرازی به جوانان

 شهید صیاد شیرازی بسیار به جوانان علاقه داشت و همواره دغدغه آموزش نسل جوان را داشت به طوریکه به بعضی از دوستان سفارش می کردند که آنچه آموخته‌اید به نسل جوان انتقال دهید، شهید صیاد شیرازی همیشه در جلسات خود ۲ توصیه به جوانان می‌کرد یکی “پیدا کردن معرفت دینی و دیگری تبعیت از ولایت”، این شهید سرافراز اسلام همیشه می‌گفت “اگر ما محکم به ولایت فقیه بچسبیم و در تمام کارهای‌مان دین را شاخص قرار دهیم بقیه مسائل حل شدنی است”

* فرازی از وصیت‌نامه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی

 «خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایتت قرار دادی. خدایا! تو خود می‌دانی که همواره آماده بوده‌ام آنچه را که تو خود به من دادی، در راه عشقی که به راهت دارم، نثار کنم. اگر این نبود، آن هم خواست تو بود. پروردگارا! رفتن در دست تو است؛ من نمی‌دانم چه موقع خواهم رفت ولی می‌دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم‌خورده‌ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم…»( ۱۹دی۱۳۷۱ ).

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان