۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۲۷ اختراع در کارنامه‌ام دارم
کد خبر: ۳۵۶۵۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۲:۵۵ ↗ لینک کوتاه

جوانه نخبه قزوینی:

۲۷ اختراع در کارنامه‌ام دارم/ می‌خواهم اختراعاتم را در کشورم به اجرا درآوردم

محمد جامی‌فر گفت: گویا مافیایی در کشور وجود دارد که اجازه رشد به اختراعات و ایده‌های جدید را نمی‌دهند و انتظار دارند طرح‌ها در جهت منافع آن‌ها پیش برود، اما من تمایل دارم اختراعم را در وطن خودم به مرحله تولید برسانم.

۲۷ اختراع در کارنامه‌ام دارم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ نخبگان جامعه سرمایه‌های ملی و نیرو‌های انسانی هر کشور هستند؛ کشور ایران نیز جوانان پرتلاش و نخبه‌ای دارد که با وجود محدودیت‌های موجود می‌توانند اهداف بزرگ و مفید را دنبال کنند.
به‌مناسبت روز جوان به گفت‌وگو با یکی از جوان‌ترین نخبگان استان نشستیم.

محمد جامی‌فر، از نخبگان علمی جوان استان قزوین است که توانسته موفقیت‌های علمی بسیاری را کسب کند.

وی ۲۳ ساله و اصالتا قزوینی است که با وجود سن کم، ۲۷ اختراع در زمینه‌های مختلف پزشکی، الکترونیک و مهندسی پزشکی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کشتی تولید برق از نمک دریا و دستگاه وایرلس است.

این جوان نخبه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در رابطه با آغاز ایده و طرح خود اظهار کرد: سال سوم دبیرستان بودم که اعلام این خبر مبنی بر این‌که «حدود ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر سوخت‌های فسیلی رو به اتمام است» توجهم را به خود جلب کرد.

وی افزود: با اعلام این خبر چالشی در ذهنم ایجاد شد که کاش بتوانیم انرژی دیگری جایگزین سوخت‌های فسیلی کنیم.

این نخبه علمی جوان بیان کرد: از آن‌جا که ۹۰ درصد از تجارت‌ها از طریق دریاها صورت می‌گیرد و حدود دو سوم از آب‌های جهان را آب شور تشکیل می‌دهد، تصمیم گرفتم از طریق الکتریسیته موجود در آب شور یا همان نمک دریا و قطب‌های مثبت و منفی که در این آب وجود دارد تولید برق انجام دهم.

جامی‌فر عنوان کرد: مهم‌ترین مزیت این طرح این است که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز جهت تردد و به چرخش در آوردن اقتصاد، گام مثبتی در جهت حذف آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

از کشورهای مختلف دعوت به همکاری شدم 

وی ادامه داد: سال ۹۴ این ایده در ذهنم شکل گرفت اما متاسفانه چون راهنما و هدایتگری نداشتم ۴ سال طول کشید تا بتوانم آن را به ثبت برسانم.

این نخبه علمی جوان تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین نقطه ضعف‌های موجود در استان قزوین عدم برخورداری از مرکز تخصصی در جهت راهنمایی امور ثبت اختراع جوانان و نوجوانان است در حالی‌که اگر این فرصت فراهم بود قطعا در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانستم اختراع خود را به ثبت برسانم.

جامی‌فر اذعان کرد: پس از چهار سال تلاش سرانجام در سال ۹۹ توانستم از طریق اداره ثبت و آموزشکده نخبگان کشور ایده خود را به ثبت برسانم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه به واسطه همین طرح تاکنون چندین مقام جهانی و مدال طلا از کشور‌های لهستان، کرواسی، ماکائو و هندوستان دارم؛ هم‌چنین موفق به کسب تقدیرنامه بهترین اختراع در زمینه انرژی از مالکیت فکری و معنوی جهانی و تقدیر نامه دیگری از سوی سفیر اندونزی شدم.

این نخبه علمی جوان عنوان کرد: اخذ دکترای افتخاری از دانشگاه دورتموند کشور آلمان و ۲ دیپلم از کشورهای ایتالیا و کرواسی نیز از دیگر موفقیت‌هایی است که به واسطه اختراع کشتی تولید برق از نمک دریا کسب کردم.

جامی‌فر ادامه داد: اوایل در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل بودم اما با توجه به دعوت‌نامه‌‌ای که از کشور انگلیس برای ادامه تحصیل برایم ارسال شد بعد از اخذ دیپلم مجدد در رشته فنی ادامه تحصیل دادم و اکنون ترم آخر رشته الکترونیک در دانشگاه آزاد باراجین هستم‌.

این نخبه علمی جوان اظهار داد: یکی دیگر از اختراعاتی که تاکنون به ثبت رساندم و نمونه‌سازی آن نیز انجام شده دستگاه وایرلس است که در زمینه امور پزشکی طراحی شده است.

جامی‌فر افزود: این دستگاه برای افرادی طراحی شده که قلب آن‌ها با باتری کار می‌کند؛ با استفاده از این دستگاه، هر چهار سال یک‌بار نیاز به جراحی و تعویض باتری نیست بلکه قلب افراد بیمار هر سال بدون هیچ‌گونه جراحی شارژ خواهد شد.
وی ادامه داد: دستگاه وایرلس به‌صورت بی‌سیم طراحی شده و باید در فاصله ۱۵ سانتی‌متری بیمار قرار گیرد تا در چند دقیقه قلب فرد به‌صورت خودکار شارژ شود.

این نخبه علمی جوان بیان کرد: اکنون نمونه‌سازی دستگاه وایرلس انجام شده و ‌تاییدیه لازم را دریافت کرده است اما کشتی تولید برق و نمک دریا به هزینه بسیار سنگینی نیاز دارد که فعلا موفق به نمونه‌سازی آن نشده‌ام.

جامی‌فر ابراز کرد: اکنون صنایع دریایی شهید تمجیدی و شهید جولایی خواستار توافق برای تولید طرح کشتی تولید برق هستند که با توجه به ادامه تحصیل، فعلا تصمیم نهایی در این رابطه را نگرفتم.

وی اضافه کرد: هم‌چنین از ۱۲ کشور دیگر دعوت‌نامه‌های همکاری در زمینه طرح کشتی تولید برق را دریافت کردم که مهم‌ترین آن‌ها از استرالیا، کره شمالی و دانشگاه دورتموند آلمان است.

مافیا؛ سد معبری در مقابل پیشرفت نخبگان

این نخبه علمی جوان عنوان کرد: هدفم این است بتوانم این اختراع را در کشور خود به مرحله تولید برسانم که متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولین نداشتم.

جامی‌فر بیان کرد: تاکنون چندین بار به مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، شهرداری، استانداری و دانشگاه آزاد مراجعه کردم تا حمایت‌های لازم صورت گیرد اما متاسفانه هربار نادیده گرفته شده و مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی البرز تنها کسی است که از بنده حمایت کرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی مسئولین نه تنها هیچ حمایتی از نخبگان نمی‌کنند، بلکه مبالغی را به‌عنوان توافق برای تولید محصول مطرح می‌کنند که هیچ توجیهی ندارد.

این نخبه علمی جوان اذعان کرد: از دانشگاه آزاد باراجین نیز درخواست همکاری کردم که متاسفانه پیشنهاد ۵۰ درصدی مالکیت محصول را مطرح کردند و بنده نپذیرفتم.

جامی‌فر ادامه داد: تولید ایده کشتی تولید برق هزینه‌ بسیار بالایی نیاز دارد و از طرفی این ریسک وجود دارد در خلال روند کار ایده را کپی‌برداری کنند و تمام زمان و هزینه‌‌ای که انجام شده از دست برود.

وی اظهار کرد: شرکت‌هایی که پیشنهاد همکاری برای تولید طرح را دارند مبالغی مطرح می‌کنند که با توجه به سود پیش‌بینی شده، بسیار غیرمنطقی است.

این نخبه علمی جوان افزود: سال‌های گذشته تمایل به همکاری با یکی از شرکت‌ها در رابطه با دستگاه ضد حریق خودرو بر اثر تصافات سنگین را داشتم، با وجود این‌که هزینه نهایی محصول ۲۰۰ هزار تومان بود ‌آن‌ها پیشنهاد ۲۵ میلیونی برای خرید دستگاه کردند.

جامی‌فر عنوان کرد: اگر آن دستگاه به مرحله تولید می‌رسید و بر روی خودروها پیاده‌سازی می‌شد قطعا علاوه بر نصف شدن هزینه‌های تولید در تولید انبوه، امتیاز جدیدی برای خودروها بود که سود بسیاری در هر خودرو داشت و حتی می‌توانستند آن محصول را به‌عنوان یک محصول اختراعی و بین‌المللی به کشورهای دیگر صادر کنند.

این نخبه علمی جوان خاطرنشان کرد: گویا مافیایی در کشور وجود دارد که اجازه رشد به اختراعات و ایده‌های جدید را نمی‌دهند و انتظار دارند طرح‌ها در جهت منافع آن‌ها پیش برود و همین عامل موجب مهاجرت برخی نخبگان از کشور می‌شود.
وی ادامه داد: بنده تمایل دارم طرح و اختراعم را در کشور خودم به مرحله تولید برسانم تا امتیازی برای وطنم محسوب شود.
 
استان قزوین مرکز تخصصی برای پرورش و ثبت ایده در زمینه‌‌های مختلف ندارد

جامی‌فر با بیان این‌که فرزند اول خانواده از یک خانواده معمولی است، گفت: پدرم شغل آزاد و مادرم خانه‌دار است و تمام موفقیت‌هایی که داشتم به واسطه تلاش و پشتکار خودم و دعای خیر پدر و‌ مادرم است.

وی ابراز کرد: انتظار دارم مسئولین شرایط پیشرفت را برای جوانان و نوجوانان مهیا کنند و مراکز آموزشی در جهت پرورش و راهنمایی نخبگان برای ثبت ایده و ‌اختراع فراهم کنند که متاسفانه در استان از چنین امتیازی محروم هستیم.

این نخبه علمی جوان با اشاره به این‌که استان قزوین مرکز تخصصی برای پرورش و ثبت ایده در زمینه‌‌های مختلف را ندارد، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد در استان تنها روی تعداد محدودی از طرح‌ها فعالیت می‌کنند، بنابراین اگر طرحی فارغ از تخصص آن‌ها وجود داشته باشد تخصصی در جهت راهنمایی و هدایت آن وجود نخواهد داشت.

جامی‌فر عنوان کرد: با توجه به نبود مرکز پرورش و راهنمایی مخترعین و ایده‌پردازان در استان به‌طور شخصی شرکت بین‌المللی توسعه و سرمایه‌گذاری وسام فاخر را ثبت کردم که در راستای بررسی ایده، اختراعات، معرفی و ریجستری کردن برای مسابقات بین‌المللی و داخلی حرکت می‌کند.

وی در پایان گفت: کشور ما جوانان موفق بسیاری دارد که اگر حمایت شوند قطعا می‌توانند برای برطرف شدن نیاز‌های ایران گام بردارند.

انتهای پیام/ت/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان