۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بدهی ۱۳۰میلیاردی تامین اجتماعی به علوم پزشکی قزوین
کد خبر: ۳۵۶۳۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بدهی ۱۳۰میلیاردی تامین اجتماعی به علوم پزشکی قزوین/ مدافعان سلامت چشم انتظار تحقق مطالبات هستند

عدم پرداخت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از سوی ارگان‌های متولی از جمله تأمین اجتماعی موجب شده تا بخشی از حقوق کادر درمان آن گونه که باید پرداخت نشود و خستگی این قشر را دو چندان کند.

بدهی ۱۳۰میلیاردی تامین اجتماعی به علوم پزشکی قزوین
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛  پرستاران نقش مهمی در حفظ سلامت جسمی و روحی جامعه دارند و با وجود اینکه در ایام کرونا در خط مقدم مبارزه با بیماری فعالیت داشتند اما با مشکلات عدیده‌ای مانند عدم پرداخت کارانه و پاداش دوران کرونا، عدم تبدیل وضعیت و تعرفه‌گذاری مواجه هستند.
 
عدم پرداخت بدهی تأمین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر به علوم پزشکی موجب شده تا حقوق کادر درمان و مدافعان سلامت آن گونه که باید پرداخت نشود و مشکلاتی را برای آنها فراهم سازد.

بدهی 130میلیاردی تامین اجتماعی به علوم پزشکی قزوین

با وجودی که وعده‌های بسیاری برای احیای حقوق پرستاران توسط متولیان امر داده شده اما امروز شاهد گلایه‌های مدافعان سلامت در عدم تحقق این امر هستیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به تأخیر 10 ماهه در پرداخت مطالبات کادر درمان اظهار می‌کند: باتوجه به اینکه بیش از 70 درصد مراجعان به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان بیمه شدگان تأمین اجتماعی هستند بدهی این سازمان فقط به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه در استان قزوین بالغ بر 130 میلیارد تومان بوده و این مطالبات از خرداد ماه 1400 پرداخت نشده است.

وی عنوان می‌کند: بدیهی است عدم پرداخت به موقع بدهی بیمه‎‌ها، پرداخت کارانه پزشکان و پرسنل حوزه سلامت را با مشکل مواجه می‌کند.

محمدحسین ارداقیان تصریح می‌کند: امیدواریم با پرداخت بدهی‌های معوق از سوی سازمان‌های بیمه‌گر هرچه زودتر زمینه پرداخت مطالبات به حق مدافعان سلامت فراهم شود.
 
عدم پرداخت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی فشار کار را بر کادر درمان افزایش داده است

وهب نصیری در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین، اظهار می‌کند: عدم پرداخت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی توسط تأمین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر از جمله مشکلاتی است که موجب شده در شرایط اضطراری قرار بگیریم و فشار کار بر کادر درمان افزایش یابد.



وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مدافعان سلامت استان قزوین با بیماران کرونایی مواجه هستند، می‌گوید: با وجود اینکه پاداش فعالیت در دوران کرونای پرستاران بسیاری از استان‌های کشور پرداخت شده اما میزان این پرداختی در استان قزوین بسیار محدود بوده و در برخی موارد کارانه و اضافه کار آنها پرداخت نمی‌شود.

رئیس نظام پرستاری استان قزوین یادآور می‌شود: آخرین پرداختی کارانه پرستاران استان قزوین مربوط به خردادماه سال‌جاری بوده و بعد از این تاریخ کارانه آنها پرداخت نشده است.

نصیری تصریح می‌کند: در حال حاضر آمار مراجعه‌کنندکان بیماران کرونایی و غیرکرونایی به بیمارستان‌ها بسیار قابل توجه بوده و این شرایط فشار کاری کادر درمان را افزایش داده است.

این مسئول با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری استان قزوین ابراز می‌کند: در حالی که 30 درصد این نیروها در استان شرکتی هستند بر خلاف صحبت‌هایی که توسط متولیان عنوان شده نتیجه مثبتی در تبدیل وضعیت آنها محقق نشده است.

مجموع مطالبات سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین از مراکز طرف قرارداد 930 میلیارد ریال است

آن گونه که مسئولان تأمین اجتماعی استان قزوین عنوان کرده‌اند، بخشی از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی استان تا پایان خردادماه پرداخت شده و سازمان پیگیر پرداخت مابقی مطالبات است.

محمدصادق بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در دو حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم خدمات ارائه می‌د‌هد، اظهار می‌کند: مجموع مطالبات سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین از مراکز طرف قرارداد، بیمارستان‌های خصوصی و دانشگاهی بالغ بر 930 میلیارد ریال است.

وی می‌افزاید: این سازمان در حوزه درمان با بیش از 700 مرکز قرارداد دارد و در هشت مرکز درمانی، دو بیمارستان و 350 تخت بستری در شهرستان‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

پیگیر پرداخت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی هستیم

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین بیان می‌کند: باتوجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نخستین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی است مطالبات خود را با دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور تا پایان خردادماه تسویه کرده‌ایم.

بابایی ادامه می‌دهد: پرداخت سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین به دانشگاه علوم پزشکی استان از دی الی بهمن ماه مبلغی بین 100 الی 120 میلیارد تومان بوده و پرداخت آن از خردادماه سال‌جاری به بعد با مشکل روبه‌رو شده است که پیگیر پرداخت این مطالبات هستیم.

این مسئول عنوان می‌کند: داروخانه سلامت و هلال احمر در سطح استان به بیماران خاص خدمات ارائه می‌دهند و میزان بدهی سازمان تأمین اجتماعی به داروخانه هلال احمر برابر 17 میلیارد تومان و داروخانه سلامت بین 3 الی 4 میلیارد تومان است.

تامین اجتماعی 7 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی بدهکار است

بابایی می‌گوید: میزان مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی از تامین اجتماعی تقریبا 7 میلیارد تومان بوده که مقداری از آنها تهاتر می‌شود و امیدواریم میزان مطالبات باقی مانده آنها در سه الی چهارماه آینده پرداخت شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین تصریح می‌کند: طرح نسخه الکترونیکی تا ماه گذشته اجرا می‌شد و تصمیم سازمان بر این شد تا 15 اسفندماه مطالبات مطب‌ها و داروخانه‌ها را تسویه کند و ما در سطح استان پیگیر پرداخت مطالبات آنها هستیم.

بابایی با بیان اینکه 80 درصد نسخ پزشکان طرف قرارداد که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود به حساب آنها واریز می‌شود، یادآور می‌شود: این طرح زیر ساخت پرونده سلامت بوده و سوابق بیمار و آزمایش‌های آن در روند درمان بسیار موثر است و از موازی کاری‌های متعدد جلوگیری می‌کند.



وی اذعان می‌کند: در دو سال گذشته 3 هزار و 921 بیمار کرونایی در بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان و 7 هزار و 614 بیمار کرونایی در بیمارستان رازی تحت مداوا قرار گرفتند؛ میانگین بستری بیماران کرونایی طی اسفندماه سال جاری در تاکستان 5 و رازی 12 بیمار است.

بابایی بیان می‌کند: پیگیر پراخت حقوق کادر درمان و مدافعان سلامت در حوزه‌های مختلف پاداش کرونایی و کارانه هستیم و سازمان اهتمام ویژه‌ای در این بین دارد.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات بیمارستانی تامین اجتماعی یادآور می‌شود: دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان قزوین و تاکستان و تجهیزات دیگری مانند اتولایزر برای بخش‌های مختلف از جمله اتاق عمل بیمارستان‌ها خریداری کرده‌ایم.

تعهدات تامین اجتماعی در حوزه داروهای کرونایی و غیرکرونایی اجرا می‌شود

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه می‌دهد: مبلغ اختصاص یافته طی سال‌جاری برای خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان رازی 15 میلیارد تومان بوده و برای بخش هتلینگ بیمارستان رازی 5 میلیارد تومان و بیمارستان تاکستان 4 میلیارد و 250 میلیون تومان هزینه شده است.

این مسئول می‌گوید: از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان تأمین اجتماعی اختصاص 9 میلیارد و 500 میلیون تومان برای بهینه سازی تهویه بیمارستان رازی و 8 میلیارد تومان برای بیمارستان تاکستان است؛ همچنین به منظور جلوگیری از آتش سوزی مبلغ یک میلیارد تومان برای دو بیمارستان اختصاص داده شده است.

بابایی می‌گوید: تعداد عمل جراحی دو بیمارستان‌ رازی و تاکستان تا پایان بهمن سال جاری برابر 10 هزار و 624 جراحی کوچک، بزرگ و متوسط و ضریب اشغال تخت تقریبا 70 درصد بوده است.

وی تصریح می‌کند: در تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی و غیرکرونایی سعی کردیم تعهدات خود را اجرا کنیم؛ هرچند در برخی مقاطع میزان داروها مانند قرص‌های دیابت کاهش یافته اما با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات مربوطه مرتفع شده است.

این مسئول عنوان می‌کند: در مواقعی که بیماران بستری شده در مراکز نیازمند دارو بودند با برنامه‌ریزی مناسب از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و داروخانه سلامت و هلال احمر داروی آنها تأمین شده است و در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم.

به گزارش صبح قزوین، اجرای صحیح تعرفه‌گذاری، تبدیل وضعیت و پرداخت کارانه و پاداش کرونایی از جمله مطالبات کادر درمان بوده که نیازمند توجه مسئولان است.

گزارش از رقیه کشاورز
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان