۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جای دستاوردهای هسته‌ای و هوافضای ایران در اکسپوی۲۰۲۰ خالی بود
کد خبر: ۳۵۶۲۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین:

جای دستاوردهای هسته‌ای و هوافضای ایران در اکسپوی۲۰۲۰ خالی بود

حمیدرضا پیله‌ور گفت: متاسفانه کشور ما در اکسپوی ۲۰۲۰ علی رغم توانمندی‌های فراوانی که در حوزه‌های گوناگون دارد بسیار ضعیف ظاهر شده بود.

جای دستاوردهای هسته‌ای و هوافضای ایران در اکسپوی۲۰۲۰ خالی بود
حمیدرضا پیله‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با بیان اینکه نمایشگاه‌های اکسپو نیز مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر پنج سال در یکی از شهرهای دنیا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این نمایشگاه کشورها سعی می‌کنند گذشته، وضعیت فعلی و اوضاع آینده خود را به جهان معرفی کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو سومین رویداد بزرگ جهان پس از جام جهانی و المپیک است، افزود: با توجه به اینکه مخاطبین این نمایشگاه‌ها مردم سراسر جهان هستند عمده کشورها تلاش می‌کنند با تمام ظرفیت و توان در آن شرکت کرده و برنامه‌های متعددی در این نمایشگاه ارائه دهند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین در ادامه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود رویداد اکسپو در سال 2020 در شهر دبی امارات متحده برگزار شود اما با توجه به شیوع کرونا این برنامه با تاخیر یک ساله آغاز شد.

پیله‌ور اذعان کرد: نمایشگاه اکسپو با حضور حدود 190 کشور از سراسر جهان با شعار «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» برگزار شده و زمان برگزاری این نمایشگاه یک سال است که فروردین ماه یعنی در سال 2022 پایان می‌پذیرد.
 
این مسئول بیان کرد: در این نمایشگاه هر کشور فضایی تحت عنوان پاویون را در اختیار قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌هایی که دارد در راستای واقعیت افزودنی‌های مجازی، تکنولوژی‌های مربوط به هوا فضا، هوش مصنوعی و دیگر حوزه‌ها ساخت‌وساز کند.

بازدید تیم پارک علم و فناوری قزوین از اکسپوی ۲۰۲۰ دبی

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به بازدید تیم پارک علوم و فناوری قزوین از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ بیان کرد: در بازدیدی که از نمایشگاه به عمل آمد برخی نکات بسیار برجسته بود؛ به عنوان مثال کشور امارات به عنوان یک کشور آسیایی که حدود 40،50 سال است در دنیا حرفی برای گفتن دارد، به معرفی خود پرداخته بود و چند غرفه و پاویون داشت.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه امارات تلاش کرده بود این را به دنیا القا کند که ما 40 سال پیش بادیه‌نشین بوده‌ایم و اکنون در حوزه فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و برنامه ما این است که تا 20 سال آینده ایستگاه فضایی، برخی تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها در حوزه هوا فضا، دریا و حمل‌ونقل هوشمند داشته باشیم.

پیله‌ور خاطرنشان کرد: عمده کشورهای حاضر در نمایشگاه پاویون‌های جامع و کاملی در حوزه‌هایی از قبیل صنعت و تکنولوژی ساخته بودند.

این مسئول یادآور شد: یکی از تکنولوژی‌های مورد توجه همه پاویون‌ها بحث تکنولوژی VRو AR یا تکنولوژی واقعیت افزوده بود که با توجه به آن برنامه‌های کشور خود را مطرح کرده بودند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: در میان کشورهای پیشرفته در این نمایشگاه روسیه و امریکا بسیار قوی ظاهر شده و نام ژاپن نیز به عنوان پاویون برتر نمایشگاه با جذب حداکثری مخاطب معرفی شده بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه قرار است نمایشگاه 2025 اکسپو در کشور ژاپن برگزار شود این کشور حداکثر تلاش خود را کرده بود تا تمامی دستاوردهای خود را به دنیا معرفی کند، هم‌چنین پاویون ژاپن با بیان پیشینه فرهنگی خود و پیشرفت‌های مرحله به مرحله تلاش کرده بود با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی، خود را در حوزه دیجیتال، ظرفیت‌ها و توان شرکت‌های داخلی به دنیا معرفی کند.

پیله‌ور اظهار کرد: نکته دیگر پاویون ژاپن شعار آن‌ها بود که می‌گفت تکنولوژی از چیزهای ساده ولی با فکر ساخته می‌شود؛ آن‌ها سعی کرده بودند حوزه‌های مختلف تکنولوژی را با ابزارهای بسیار ساده به نمایش بگذارند.

وی افزود: کشور هند برنامه‌ریزی جدی کرده بود تا ظرفیت‌های فرهنگی، دستاوردها و ظرفیت‌های حوزه صنعت خود را به جهان معرفی کند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهم در اکسپوی 2020 صنعت بود، این نشانگر حرکت جهان به سوی صنعت و همراه کردن مخاطبان در حوزه تکنولوژی‌های صنعتی است.

پیله‌ور خاطرنشان کرد: در میان کشورهای آسیایی، عربستان پاویون فوق‌العاده قوی در کنار امارات ایجاد کرده بود و به این سمت رفته بودند که حرف از تکنولوژی و فناوری بزنند، در کنار آن نیز کشورهایی نظیر فلسطین همگام با سخن از صنعت خود به معرفی فرهنگ و رسوم خود پرداخته بودند.

حضور ضعیف ایران در اکسپوی 2020

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین عنوان کرد: مجری پاویون ما در این نمایشگاه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بود و متاسفانه کشور ما در اکسپوی 2020 علی رغم توانمندی‌های فراوانی که در حوزه‌های گوناگون دارد بسیار ضعیف ظاهر شده بود.

وی تصریح کرد: پاویون اختصاصی کشور ما به جای اینکه همراه با ترند جهانی به معرفی فناوری و تکنولوژی‌های ایران در حوزه صنعتی و دستاوردهای دانشمندان ما بپردازد، به عرضه برخی محصولات مانند زغفران و فرش و غذای ایرانی پرداخته بود.

پیله‌ور بیان کرد: افرادی از ایران که برای حضور در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده بودند خواسته یا ناخواسته و حتی مغرضانه ایران را بسیار ضعیف نشان داده بودند، در حالی که ما جزو کشورهای پیشرفته در حوزه انرژی هسته‌ای و صنعت فضایی و نانو هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: با اینکه ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه صنعت فضایی است، اما هیچ‌کدام از این موارد در پاویون ایران معرفی نشده بود.

این مسئول اذعان کرد: متاسفانه شناخت ما از وضع موجود در دنیا بسیار ضعیف است و انتخاب مجری ما در اکسپوی 2020 نیز اشتباه بود، شاید بهتر بود این کار به مجموعه‌ای مانند معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سپرده می‌شد تا بتواند در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه ما را به دنیا معرفی کند.

پیله‌ور تاکید کرد: این نمایشگاه موقعیت بسیار خوبی بود تا ما ذهنیت مردم دنیا را نسبت به کشور خود به عنوان یک کشور جهان سومی به یک کشور متمدن و صنعتی تغییر دهیم که متاسفانه این فرصت به صورت غیرحرفه‌ای از دست رفت.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین در پایان عنوان کرد: نکته دردناک دیگر این‌که در رویدادهای جانبی اکسپو بسیاری از کشورها مانند هلند، ژاپن و هند سعی کرده بودند فرهنگ خود را به درستی به جهانیان معرفی کنند اما ایران در این زمینه نیز با دعوت از خوانندگان ایرانی خارج‌نشین به عنوان نماد فرهنگی ایران خطای مشهودی داشت و نتوانست ظرفیت‌های فرهنگی را نیز به درستی به دنیا عرضه کند.

انتهای پیام/ت/1010

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان