۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین معادن استان قزوین از خطوط قانونی عبور کرده‌اند
کد خبر: ۳۵۶۰۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

معادن استان قزوین از خطوط قانونی عبور کرده‌اند/ معدن‌داران به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی‌کنند

فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه معادن در استان قزوین طبق قانون عمل نمی‌کنند، گفت: متاسفانه دپوی غیر قانونی، عدم استفاده از باسکول و‌ تناژ، عدم تعهد بر آسفالت راه‌ها از سوی معادن همه بر خلاف قانون است.

معادن استان قزوین از خطوط قانونی عبور کرده‌اند
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به مشکلات معادن در استان قزوین اظهار کرد: متاسفانه گزارش‌های شورای معادن متناسب با حقوق اجتماعی مردم نیست بلکه عمده گزارش‌ها به نفع معادن تهیه می‌شود.

وی افزود: فشارها، رانت‌ها و ارتباطاتی که صاحبان معادن دارند موجب شده که گزارش‌گیری و به تبع آن نیز گزارش‌دهی شورای معادن ‌موثر واقع نشود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس بیان کرد: پژوهش‌ها و آمارها نشان می‌دهد که عمده معادن مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به مردم انجام نمی‌دهند؛ چه بسا که ما می‌بینیم که تعهداتی که در قبال آسفالت راه‌ها دادند و یا قوانین تناژگیری و باسکول را رعایت نمی‌کنند و از طرفی فاصله‌ای که باید از روستاها و محل سکونت مردم نیز داشته باشند را عمدتا در نظر نمی‌گیرند.

محمدبیگی تصریح کرد: محیط زیست شهرستان آبیک تنها مختص قزوین نیست بلکه یک دشت استراتژیک برای تامین غذا و آب و هوای پاک برای پایتخت و استان‌های همجوار محسوب می‌شود که محل تردد ۳۳ میلیون جمعیت است.

معادن، سلامت روستائیان را در معرض خطر قرار داده‌اند

وی ابراز کرد: در جلسه‌ای که در مجلس داشتم نیز مطرح کردم که اگر جلوی ریزگردهای آبیک و منجیل گرفته نشود به زودی چشم تهرانی‌ها از ریزگردهای قزوین کور خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اذعان کرد: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که شیوع برخی بیماری‌های وخیم و مزمن به دلیل مشکلات آلودگی‌های چندجانبه و چندوجهی ناشی از آب، هوا و خاک رو به افزایش است و همین موضوع مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.

محمدبیگی عنوان کرد: انتظار داریم که طبق دستور دادستان که دلسوزانه و سخت‌گیرانه پیگیر موضوع هستند، در تهیه گزارش‌ها دقت شود تا گزارشات کامل‌تر و جامع‌تری از وضعیت معادن در استان برای رسیدگی به مسئولین ارائه شود.

وی ادامه داد: با بازدیدی که از معدن مجاور روستای کذلک در آبیک داشتیم نیز نزدیکی و احاطه معدن در این روستا به وضوح ملموس بود و هیچ حرفی برای گفتن ندارد که قانون نقض شده است لذا باید محدودیت‌ها ایجاد و حق مردم پرداخته شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: متاسفانه اکنون موضوع معادن تبدیل به یک مشکل اجتماعی شده است؛ چرا باید معدن‌دار از روستایی شکایت کند در حالی که خودش غیرقانونی عمل کرده و به حریم روستایی‌ها، سلامت، اشتغال و دام و طیور آن‌ها تعرض کرده است؟!

معادن به مسئولیت اجتماعی در قبال مردم عمل نمی‌کنند

محمدبیگی با بیان اینکه وجود معادن موجب عدم رشد دام و طیور خواهد بود، گفت: متاسفانه ما می‌بینیم که دپوی غیر قانونی، عدم استفاده از باسکول و‌ تناژ، عدم تعهد آسفالتی که باید انجام شود همه بر خلاف قانون است اما معدن‌داران به راحتی به فرمانداری مراجعه کرده و انتظار دارند که با وجود تمامی تخلفات، دادستان حرف آن‌ها را به کرسی نشانده و حق مردم را ضایع کند.

وی تصریح کرد: منکر حقوق معادن نیستیم چون معادن جزو تولیدات ملی هستند و برای کشور ارزاوری دارند اما در قبال سودی که می‌برند باید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک افزود: برای بررسی بیشتر این موضوع حتما باید از کارشناسان استفاده کرد چون آبیک به عنوان پایتخت محیط زیست استان قزوین مطرح است.

محمدبیگی اذعان کرد: این موضوعات را حتما با استاندار و مسئولین سطح استان مطرح خواهم کرد و از حقوق مردم یک قدم هم کوتاه نخواهم آمد.

وی در پایان گفت: این موضوع فقط مختص معدن کذلک نیست بلکه سیمان آبیک، نیروگاه، معدن پیغمبر کوه و بقیه معادن نیز مطرح است که خواهشمندم کارگروه شورای معادن به طور منظم و ویژه گزارش‌گیری کرده و به فرمانداری منعکس کنند تا هرچه سریع‌تر تصمیمات لازم اخذ شود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان