۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین از احداث ۲ هزار خانه محرومین تا ساخت ۵۸هزار مسکن مهر در استان قزوین
کد خبر: ۳۵۶۰۰۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۱:۲۶ ↗ لینک کوتاه

تبیین دستاوردهای حوزه مسکن پس از انقلاب؛

از احداث ۲ هزار خانه محرومین تا ساخت ۵۸هزار مسکن مهر در استان قزوین

ساخت ۲هزار واحد مسکونی محرومین در استان قزوین توسط بنیاد مسکن و اقدام اداره کل راه و شهرسازی در ساخت و تکمیل ۵۸هزار مسکن مهر در این استان تنها گوشه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مسکن در استان قزوین است.

از احداث ۲ هزار خانه محرومین تا ساخت ۵۸هزار مسکن مهر در استان قزوین
به گزارش صبح قزوین؛ محرومیت‌زدایی و حرکت در مسیر توسعه را می‌توان ارزشمندترین ارمغان انقلاب اسلامی برای ملت ایران برشمرد، چراکه در دوران انقلاب، خدمات زیربنایی بیشماری در نقاط محروم و برای روستاییان به انجام رسیده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهادی برآمده از انقلاب اسلامی، سهم بسزایی در خدمت رسانی به روستاییان و شهرهای کوچک داشته؛ این بنیاد با توجه به اهمیت توسعه روستاها به عنوان یکی از معیارهای عدالت محوری در انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به منظور تأمین مسکن محرومان، توسعه و عمران روستاها و ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای کوچک در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی‌ تشکیل شد.

با وجود تمام کاستی‌ها در تأمین خانه مناسب برای اقشار مختلف جامعه و گرانی مسکن، آمار و ارقام از وضعیت مسکن در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی حاکی از آن است که سال‌های پس از انقلاب شاخص‌ها بهبود پیدا کرده است چه بسا که کارشناسان و فعالان حوزه مسکن نیز معتقدند که دسترسی به مسکن مناسب در دوران پهلوی، هدفی بزرگ و دست‌نیافتنی بخصوص برای اقشار کارگر بوده است.

ساخت مسکن مقاوم در مناطق روستایی و شهری برای پیشگیری و کاهش خسارات بلایای طبیعی در استان قزوین و استان‌های دیگری که طی سال‌های اخیر دچار بلایای طبیعی شده بودند ، از خدمات ارزشمند انقلاب اسلامی در این استان است.

علی اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با تبیین اقدامات این نهاد پس از انقلاب اسلامی در استان اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین به منظور تهیه سند عمرانی و اقدامات اجرایی در حوزه روستا‌ با همکاری اعضای کمیته تصویب طرح‌های هادی روستایی اقدام به مطالعه وضعیت روستا‌ها کرده است.

وی افزود: تاکنون یکهزار و ۲۳۲ طرح مطالعاتی در حوزه طرح‌های هادی روستایی با همکاری کمیته تصویب و به دبیری بنیاد مسکن تهیه شده که درصد تهیه این طرح‌ها در مقیاس استانی ۲۵ درصد و در مقیاس کشور ۹۹ درصد است.

مدیر کل انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: تاکنون از مجموع ۷۹۱ طرح هادی روستایی ۴۴۲ طرح‌های مطالعاتی بازنگری روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۹ میلیارد ریال انجام شده و تعداد ۱۷۶ طرح در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد ریال در دست تهیه و بازنگری است.

گونجی ابراز کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در ۴۳۵ روستا طرح هادی روستایی اجرا کرده که از این تعداد۲۵۲ طرح خاتمه یافته است.

وی ابراز کرد: در سال جاری در ۱۸۰ روستا طرح هادی اجرا می‌شود که از این تعداد ۱۶۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیارد ریال از منابع اعتبارات ملی و تعداد ۲۰ روستا با اعتبار مصوب ۱۳ میلیارد ریال و تخصیص ۸۷ میلیارد از منابع استانی در دست اجرا قرار دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین عنوان کرد: طرح‌های هادی به منظور هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها، ارائه تسهیلات برای بهبود وضعیت مسکن روستائیان، تامین عادلانه امکانات و سایر نیازمندی‌های عمومی روستایی اجرا می‌شود که در این راستا در مقیاس استانی در مجموع ۶۳ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان از طرح هادی برخوردار شدند و این درصد در مقیاس کشوری ۵۳ درصد است.

گونجی با اشاره به صدور ۶۶ هزار و ۸۱۷ سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بیان کرد: صدور ۵۹ هزار ۳۵۴ جلد سند روستایی و هفت هزار و۲۳۴ سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را از دیگر اقدامات این بنیاد است که در مجموع ۶۳ درصد از روستاهای استان سنددار شدند.

وی ادامه داد: هدف از سنددار کردن واحدهای مسکونی شهری و روستایی، ساماندهی و تثبیت نظام مالکیت زمین‌های روستایی، کاهش و رفع اختلافات حقوقی، امکان بهره گیری از تسهیلات بانکی، کمک به توسعه روستایی و فراهم کردن بستر قانونی برای استفاده از خدمات است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین ادامه داد: این‌ سازمان به منظور شتاب بخشی به اجرای طرح‌های عمرانی، از محل اعتبارات قیر رایگان از سال ۹۴ تا ۹۸، عملیات آسفالت‌ریزی در طرح‌های هادی و معابر عمومی روستاها در مجموع ۲۴۴ روستا در مساحت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع را اجرا کرد.

گونجی اضافه کرد: در این عملیات اجرایی در سال ۹۹ در سطح ۶۷ روستا در مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۲۱۱ میلیارد ریال نیز انجام شد و در سال جاری نیز سطح ۱۳۵ روستا نیز با بیش از ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است.

وی در رابطه در رابطه با مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین تاکنون تعداد ۵۳ هزار و ۶۰۰ واحد از مجموع واحدهای مسکونی روستایی استان را مقاوم‌سازی کرده که معادل ۵۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی نیازمند مقاوم سازی استان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین افزود: از تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی مقاوم شده تاکنون در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۸۴ تاکنون ۳۳ هزار و ۸۰۰ واحد در قالب مصوبه دولت مقاوم سازی شده که سهمیه امسال ۴ هزار واحد مسکونی است.

گونجی در ادامه بیان کرد: در قالب تفاهم‌نامه دولت و سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تعداد ۲ هزار واحد مسکونی محرومین پس از بررسی و پالایش متقاضیان واجد شرایط از تسهیلات این تفاهم‌نامه برخوردار شدند و تاکنون ۱۵۰۰ واحد به بهره برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده امیدواریم که در آینده نزدیک، سقف تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت خانه در روستا به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین اظهار کرد: این سازمان با توجه به وظیفه ذاتی خود در بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در سوانح طبیعی( زلزله، سیل و...) در استان قزوین و سایر استان‌ها اقدامات موثر و چشمگیری داشته به طوریکه در استان قزوین ۲۲ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بازسازی شده و در سایر استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و لرستان در مجموع 15 هزار و 350 واحد مسکونی تعمیر و هفت هزار و 713 واحد مسکونی در این استان‌ها احداث شد.

گونجی در رابطه با طرح روستای هدف گردشگری ابراز کرد: فراهم آوردن شرایط توسعه و عمران روستا با توجه به زمینه‌‏های زیست بوم و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و به ویژه گردشگری را از جمله اهداف این طرح است که در این راستا ۳۰ طرح تهیه شده و به ۱۰ واحد تاکنون تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی ارائه شده است.

وی در خصوص طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اذعان کرد: استان قزوین از نظر پیش‌فروش اقساطی مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با ۵ هزار ۵۲۹ واحد حائز رتبه اول کشوری است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب استان قزوین در رابطه به اجرای پروژه طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بیان کرد: این سازمان در حوزه اجرای پروژه‌های ملی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر با توجه به ثبت‌نام ۳ هزار و ۱۴۵ نفر ؛ یک هزار و ۲۷۳واحد در دست اجرا دارد.

همچنین در بحث ساخت مسکن و امکانات شهری نیز خدمات بسیار شایسته‌ای بعد از انقلاب انجام شده در حالیکه در دولت پهلوی امکانات شهری و روستایی عادلانه انجام نمی‌شد.

سید علی هاشمی در رابطه با خدمات انقلاب در رابطه با حوزه مسکن با اشاره به عملیات ساخت، تکمیل و تحویل ۵۸ هزار واحد مسکن مهر طی سال‌های گذشته در استان قزوین اذعان کرد: اکنون نیز دولت به منظور حمایت و مستاجرین و تعادل عرضه و تقاضا مسکن عملیات احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را آغاز کرده که‌ با استقبال خوبی همراه بوده و همچنان ثبت‌نام براس مجردها تا ۲۹ اسفند ماه ادامه دارد.

وی با اشاره خدمات روبنايی اداره كل راه‌وشهرسازی، برای اقشار كم درآمد استان بويژه ساكنين مسكن مهر، بیان کرد: طی این سال‌ها عملیات ساخت و تکمیل ۵۰ باب خدمات رو بنایی که شامل مسجد، مدرسه، درمانگاه، سالن ورزشی، فضای سبز، کلانتری، مجتمع تجاری و ...برای بهره‌مندی هرچه بيشتر شهروندان از امكانات رفاهی در سايت‌های مسكن مهر استان به بهره برداری رسيده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان قزوین بیان کرد: تهیه‌ طرح‌های جامع و تفصیلی برای همه شهرهای استان، تهیه دستور کار 21 محلی به عنوان اولین شهر در کشور و تصویب در ستاد ملی بازآفرینی به عنوان الگوی قابل بهره برداری برای سایر شهرها، تهیه‌ طرح مجموع شهری قزوین به عنوان ششمین شهر کشور، طرح مطالعاتی CDS قزوین و طرح‌هایی دیگری از این دست که می‌تواند الگوهای قابل اتکایی برای دست یافتن به آرمان‌های بهبود کیفیت زندگی باشد، در دستور کار قرار سازمان راه‌ و شهرسازی قرار دارد.

هاشمی ابراز کرد: ساخت و بهره‌برداری از 154 پروژه‌ ساختمانی و تاسیسات دولتی و عمومی با کاربری‌های اداری، فرهنگی، ورزشی، درمانی، انتظامی و آموزشی توسط اداره کل راه و شهرسازی طی این سال‌ها در سطح استان به بهره برداری رسیده است و محرومیت زدایی سرفصل خدمات دولت جهادی و مردمی سیزدهم است که این مهم در این استان به طور جدی دنبال می‌شود.

سمیه چگینی
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان