۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مظلومیت اقتصاد مقاومتی در سالروز ابلاغ/ اقتصاد مقاومتی ایران را به کشوری با درآمد بالا تبدیل می‌کند
کد خبر: ۳۵۶۰۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ساعت: ۲۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

مظلومیت اقتصاد مقاومتی در سالروز ابلاغ/ اقتصاد مقاومتی ایران را به کشوری با درآمد بالا تبدیل می‌کند

اقتصاد مقاومتی از ارکان قطعی است که در تعامل با اقتصاد دانش بنیان (بند دو سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) می‌تواند کشوری مانند ایران را از کشوری با درآمد متوسط به کشوری پیشرفته با درآمد بالا حاصل از فرآیندهای نوآوری و فناوری تبدیل کند.

مظلومیت اقتصاد مقاومتی در سالروز ابلاغ/ اقتصاد مقاومتی ایران را به کشوری با درآمد بالا تبدیل می‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛ امروز سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، در طول این سال‌ها مواجهه افراد با اقتصاد مقاومتی را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد، دسته اول کسانی که این رویکرد را از اصل قبولش نداشتند و طرح این موضوع را غیرکارشناسی می‌دانستند، دسته دوم کسانی که فقط قبولش داشتند و درکش نمی‌کردند، دسته سوم کسانی که باورش دارند و وسط میدان تبیین آمدند و هنوز هم کار می‌کنند.
 
 
تعریف اقتصاد مقاومتی از ابتدا هم خوب مطرح نشد و مخالفین و موافقین بی‌عمل هم به آن دامن زدند، یعنی تصور غلط از اقتصاد مقاومتی این بود، اقتصادی که فقط به دنبال بستن مسیر ها است، که متاسفانه با اقتصاد ریاضتی و سختی در اقتصاد در ذهن عموم پذیرفته شد، در صورتی که اساسا این تعریف با نگاه مطرح‌کنندگان اقتصاد مقاومتی متفاوت بوده و هست.
 
اقتصاد مقاومتی درواقع اقتصادی است که در شرایط تحریم، دشواری و تهدید بتواند به اهداف خودش یعنی، رفاه اقتصادی، عدالت و پیشرفت دست یابد، تعریفی که در دنیا پذیرفته شده و اتفاقا سال‌هاست در حال اجراست.
 
این اقتصاد راه را برای تعامل نمی‌بندد، در عین حالی که به پشتوانه توان خودش در فضای برابر با سایر اقتصاد‌ها تعامل می‌کند، خروجی این اقتصاد قرار نیست سختی مضاعف برای مردم باشد، بنا دارد رفاه عمومی مردم را افزایش دهد.
 
اقتصاد مقاومتی مزیت‌های ذاتی خودش را لنگری برای دستیابی به مزیت‌های اکتسابی قرار می‌دهد، رکن پیشرفت در اقتصاد مقاومتی از ارکان قطعی است که در تعامل با اقتصاد دانش بنیان (بند دو سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) می‌تواند کشوری مانند ایران را از کشوری با درآمد متوسط به کشوری پیشرفته با درآمد بالا حاصل از فرآیندهای نوآوری و فناوری تبدیل کند و برنامه جهش اقتصادی به دنبال آن است.
 
اقتصاد مقاوتی در سالگرد خودش مظلوم‌تر از هر زمانی شده آن هم به واسطه مخالفین و موافقین بی‌عمل خودش!
 
اقتصاد مقاومتی نیز موافقان کف میدان خودش را هم در معرض مواجه با دو جریان غیر همسو قرار داده که هر روز باید پاسخ بدهد که اقتصاد مقاومتی چیست و چه طور رفاه زندگی مردم را می تواند ارتقا دهد.
 
سال‌هاست دولت‌ها، راز جهش اقتصادی را در استخراج منابع زیر زمینی و فروش آن را در تعامل با دنیا تعریف کرده‌اند، همان‌چیزی که ذهن اکثر هموطنان‌ را هم پر کرده است که مشکل با فروش نفت در رفع تحریم‌ها حل می‌شود.
 
سال‌هاست تلاش کرده‌ایم که در مذاکرات رفع تحریم‌ها را هدف قرار دهیم، حال آنکه اگر تحریمی هم نبود همانطور که در دهه‌های قبل نداشتیم باز هم این اقتصاد مسیر نامطمئن حیف و میل منابع را در پیش داشت، نه ایجاد ارزش افزوده‌های پایدار که اقتصادی با این حجم از منابع زیر زمینی خدادادی(نفت، معادن و...) و منابع رو زمینی(نیروی انسانی کارآمد، طبیعت بکر و...) را به یکی از اقتصادهای قوی تبدیل کند.
 
سال‌هاست تحریم‌کنندگان داخلی به ما تحریم‌کنندگان خارجی را نشان داده‌اند و تحریم‌کنندگان خارجی راه وابستگی را به ما نشان می‌دهند. امروز جهاد تبیین عرصه جدیدی در تبیین جبهه اقتصادی دارد، عرصه مهمی که نیروهای پر تلاش و متخصص می‌توانند آن را برای عمومی مردمان کشور عزیزمان باز کنند.
 
یادداشت میهمان: حمیدرضا پیله ور
 
انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان