۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تجلی برگ زرینی از علم و دانش در دانشگاه‌های کشور/ رشد صعودی دانشجویان استان قزوین پس از انقلاب اسلامی
کد خبر: ۳۵۵۷۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ساعت: ۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین در بهار پیروزی انقلاب بررسی می‌کند؛

تجلی برگ زرینی از علم و دانش در دانشگاه‌های کشور/ رشد صعودی دانشجویان استان قزوین پس از انقلاب اسلامی

تعداد دانشگاه‌های کشور پیش از انقلاب حدود ۱۵ واحد بود، امروز میزان آن گسترش چشمگیری داشته به گونه‌ای که سهم استان قزوین در بازه زمانی سال‌های ۸۵ تا ۹۹ شامل ۲۸ مرکز علمی و دانشگاهی است.

تجلی برگ زرینی از علم و دانش در دانشگاه‌های کشور/ رشد صعودی دانشجویان استان قزوین پس از انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی را باید منشأ تحولات بنیادین در ایران و منطقه دانست که امام خمینی (ره) از آن به عنوان معجزه قرن یاد می‌کند.

بیش از چهل سال گذشته در چنین روزهایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شاهد تحولات عظیمی بودند که این تحولات با هدف اسلامی کردن نهاد مقدس دانشگاه شروع شد و به عنوان سرلوحه قرار گرفت؛ در واقع انقلاب فرهنگی مولود سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی است که با فرمان امام راحل و به منظور پاسخ به اوضاع خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت.

در روزهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در یک فضایی قرار گرفته بودیم که علاوه بر فضای فرهنگی، نیاز به توسعه و تعمیم ارزش‌های انقلاب و عطش علم و دانش بسیار بالا بود زیرا آنچه داشتیم نیاز مردم را رفع نمی‌کرد و بر این اساس توجه خاصی به دانشگاه‌ها شد؛ تعداد دانشگاه‌های کشور پیش از انقلاب حدود ۱۵ واحد بود، امروز میزان آن گسترش چشمگیری داشته به گونه‌ای که سهم استان قزوین در بازه زمانی سال‌های ۸۵ تا ۹۹ شامل ۲۸ مرکز علمی و دانشگاهی است.

به برکت انقلاب اسلامی اکنون پنج دانشگاه دولتی، چهار دانشگاه آزاد اسلامی، هشت دانشگاه پیام نور و بیش از ۱۷ موسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی در استان قزوین وجود دارد.

تشکیل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به منظور اهداف کلان نظام و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله دستاوردهای انقلاب مربوط در حوزه آموزش عالی است.

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به برکت انقلاب اسلامی و با استفاده از تمام ظرفیت خود با ایجاد بستری مساعد توانسته مسیر رشد چشمگیری را به خود اختصاص دهد که قرار گرفتن برای اولین بار در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۰ و کسب رتبه برتر دانشگاه در گروه مهندسی و فناوری طی این سال، درخشش چندین باره نام اعضای هیئت علمی دانشگاه در فهرست دانشمندان برتر جهان در سال‌های اخیر تنها بخش کوتاهی از زمینه‌های رشد است.



رشد صعودی دانشجویان دانشگاه‌های قزوین بعد از انقلاب اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در حوزه‌های مختلف با سوابق درخشانی که دارد توانسته حدود ۳۰ درصد از خروجی‌های دبیرستانی استان را جذب کند.

در سال ۹۷ تعداد ۶۵ هزار و ۶۵۹ دانشجو در دانشگاه‌های استان قزوین مشغول به تحصیل بودند و این مراکز دو هزار و ۲۴۸ استاد و عضو هیئت علمی را به خود اختصاص می‌داد.

با بررسی آمار مقایسه‌ای حوزه مقطع و رشته‌های دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین در سال‌های گذشته به خوبی می‌توان دستاوردهای انقلاب اسلامی را مشاهده کرد؛ افزایش تعداد رشته‌های تحصیلی دانشگاه از ۱۱۸ رشته به ۱۵۴ رشته، مقطع دکتری از ۲۱ به ۳۷، مقطع کارشناسی ارشد از ۶۰ به ۸۰ و افزایش مجموع تعداد دانشجویان از ۷ هزار و ۴ نفر به ۸ هزار و ۹۶۶ دانشجو در سال‌های ۹۲ به ۹۹ را می‌توان از جمله دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش عالی برشمرد.

مجموع دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ از ۲۰۷ نفر به ۵۶۴ نفر، مقطع کارشناسی از چهار هزار و ۹۰۱ نفر به ۵ هزار و ۹۰۶ نفر،  مقطع کارشناسی ارشد از یکهزار و ۸۹۶ نفر به دو هزار و ۴۹۶ نفر رسیده و مجموع اعضای هیئت علمی دانشگاه در همین مدت از ۲۷۹ نفر به ۳۲۰ نفر و تعداد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد از پنج نفر به ۱۸ نفر افزایش یافته است.

تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه از مرتبه علمی دانشیار از ۴۶ نفر در سال ۹۲ به ۱۱۱ نفر در سال ۹۹ با رشد همراه بوده است.

انقلاب اسلامی دستاوردهای مختلف علمی را در حوزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به همراه داشته است؛ براساس آمارهای این دانشگاه، سرانه استاد به دانشجو ۱ به ۴۲ و تعداد دانشجویان در حال تحصیل تقریبا ۱۴ هزار نفر است.



هم‌ترازی علمی مقالات دانشگاه‌های قزوین با دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی

گفتنی است در حال حاضر ۷۴۷ نفر از مجموع دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین را مقطع دکتری تخصصی پوشش می‌دهد؛ آمار دانشجویان غیر ایرانی شامل ۵۰۰ نفر، عضو هیئت علمی تمام وقت شامل ۲۲۹ نفر، عضو هیئت علمی نیمه وقت شامل ۱۰ نفر و تعداد استاد مدعو شامل ۳۵۰ نفر است که ۱۵۵ نفر از آنها شامل بانوان بوده و بیش از ۷۰ هزار نفر از ابتدای تاسیس این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

براساس مطالعات صورت گرفته، از سال ۸۵ تا ۹۹ مجموع دانشگاه‌های استان قزوین صاحب امتیاز ۲۶ ژورنال تخصصی علمی بوده و تاکنون ۴۴۱ شماره منتشر شده است؛ پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان قزوین ۳۳ هزار و ۳۱۷ مقاله علمی شامل ۵ هزار و ۱۹ مقاله ژورنالی و ۱۸ هزار و ۸۳۹ مقاله در همایش‌های علمی داخلی و ۵ هزار و ۱۹ مقاله بین‌المللی منتشر کرده‌اند.

آمارهای مقایسه‌ای نشان می‌دهد تعداد چاپ مقالات علمی در دانشگاه‌های استان قزوین از جمله دانشگاه امام و آزاد اسلامی واحد قزوین رشد چشمگیری داشته است.

برای نمونه تعداد مجلات علمی-پژوهشی چاپ شده دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در مجلات معتبر در سال ۹۲ تا ۹۹ از ۲۳۶ مورد به ۴۸۸ مورد، طرح‌های پژوهشی ارائه در سطح ملی و خارجی بین‌المللی به رشد مناسبی رسیده است.

از سوی دیگر در سایه شکل گیری انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین رشد قابل توجهی در حوزه ارائه مقالات علمی و رتبه‌های علمی کسب کرده و تعداد انجمن‌های علمی آن افزایش یافته است.

در حال حاضر ۹ انجمن علمی الکترونیک، مهندسی پزشکی، معماری، شهرسازی، زبان انگلیسی، مدیریت صنعتی، عمران و صنعت ساختمان، صنایع و مکانیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین فعال است.



درباره رتبه‌ها و مقام‌های کسب شده علمی دانشگاه آزاد واحد قزوین باید گفت که مقام‌های بسیاری در مسابقات داخلی، بین المللی و جهانی توسط دانشجویان این دانشگاه حاصل شده که بیش از ۵۰۰ عنوان برتر و برگزیده در مسابقات بین‌المللی و جهانی مانند مسابقات رباتیک، مسابقات خودرو، صنعت ساختمان، عمران و معماری و بازی‌های کامپیوتری است.

ارتباط دانشگاه با صنعت از جمله مولفه‌های مهم و اثرگذار هر دانشگاهی است که توجه به این مولفه رشد و توسعه را به همراه دارد؛ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در سایه برکات انقلاب اسلامی همچنین توانسته در بخش ارتباط صنعت با جامعه خوش بدرخشد که در این راستا مبلغ قراردادهای پژوهشی از سال ۹۴ تا ۹۹ رشد ۸۶۰ درصدی و تعداد قراردادها در همین مدت با رشد صدرصدی در بخش قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی همراه بوده است.

فعالیت ۴۴ انجمن علمی در دانشگاه و کسب رتبه‌ها و مقام‌های متعدد در جشنواره حرکت به صورت همه ساله توسط انجمن‌های علمی دانشگاه، افزایش تعداد کانون‌ها از ۷ به ۲۰ کانون در سال‌های اخیر و کسب مقام‌های متعدد در جشنواره رویش به صورت همه ساله توسط کانون‌های فرهنگی دانشگاه از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

یادآور می‌شود در حال حاضر ۱۶ کانون در دانشگاه اسلامی واحد قزوین فعالیت دارد که کانون بقیه‌الله، اندیشه‌های امام (ره)، جرعه نور، اندیشه نور، هلال احمر، کانون قرآن و صحیفه سجادیه، نشاط فرهنگی از موارد آن است.

رشد فزاینده زیرساخت‌های دانشگاهی در سایه شکل‌گیری انقلاب اسلامی

فعالیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه امام و راه‌اندازی سایت در آن، راه‌اندازی خدمات الکترونیکی آزمایشگاهی در چهار آزمایشگاه مهم و پر درآمد به صورت پایلوت (آزمایشگاه مکانیک خاک پیشرفته، آزمایشگاه مواد پیشرفته، آزمایشگاه NMR و آزمایشگاه لایه نشانی) و گسترش ارائه خدمات الکترونیکی در تعداد دیگری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه بخش تجهیزات و زیرساخت‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی را تشکیل می‌دهد.

۷۸ آزمایشگاه و ۴۷ کارگاه مجهز و استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در راستای کمک به آموزش بهتر به دانشجویان فعالیت دارد.

همچنین در این دانشگاه ۵ مرکز تحقیقاتی شامل مرکز تحقیقات مدیریت بهره‌وری، مرکز تحقیقات مکاترونیک (MRL)، مرکز تحقیقات صنعت ساختمان، مرکز تحقیقات علوم شناختی، مرکز تحقیقات مکانیک خودرو، دو مرکز واحدهای فن آوری و نوآوری با نام‌های مرکز شتاب دهنده سخت افزاری ( هکسین) و مرکز شتاب دهنده نرم افزاری سرس(SOURCE) فعال است.

به گزارش صبح قزوین، دهه فجر فرصتی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است تا بتوان در برابر جنگ نرم دشمنان نظام پاسخ روشنی ارائه داد و امید به زندگی و آینده در جامعه به ویژه نسل جوان تقویت کرد.


گزارش از رقیه کشاورز
انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان