۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افزایش ۱۰ برابری برق رسانی به روستاهای استان پس از انقلاب
کد خبر: ۳۵۵۷۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۴:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین عنوان کرد

افزایش ۱۰ برابری برق رسانی به روستاهای استان پس از انقلاب

مسعود خواجه‌وند گفت: تعداد روستاهای دارای برق از ۷۲ روستا در قبل از انقلاب به ۸۴۱ روستا افزایش یافته که نشان دهنده رشدی ۱۰ برابری است.

افزایش ۱۰ برابری برق رسانی به روستاهای استان پس از انقلاب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اهمیت پرداختن به دستاورد‌های و تبیین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود.

قبل از انقلاب اسلامی، كشور با كمبود تولید برق مواجه بود و از نظر برخورداری از ظرفیت تولید نسبت به سایر كشورها عقب تر به شمار می‌رفت و هیچ صادراتی در حوزه برق از ایران انجام نمی‌شد.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام دانست چراکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب برخورداری هزاران روستا از نعمت برق است.

قبل از انقلاب با وجود ظرفیت بالای ایران در تولید انرژی‌های تجدید پذیر از جمله انرژی‌های خورشیدی و بادی، کشور با کمبود تولید برق مواجه بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری که در چهل و سومین سالگرد این رویداد تاریخی، همه نقاط کشور به شبکه برق سراسری متصل هستند.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های كشور سالانه حدود هفت هزار مگاوات بود اما هم اكنون ظرفیت تولید نیروگاه‌ها حدود 80 هزار مگاوات است به این معنا كه از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون ظرفیت تولید نیروگاه‌های كشور 12 برابر افزایش یافته است.

قبل از انقلاب اسلامی چهار هزار و 367 روستا برق داشتند كه این رقم اكنون با افزایش 130 درصدی به 57 هزار و 200 روستا رسیده است و هم اكنون 99.7 درصد روستاهای كشور و تمام جمعیت شهری كشور دارای برق هستند.

در ابتدای انقلاب اسلامی شبكه انتقال برق در كشور بسیار محدود بود اما طی 40 سال گذشته شبكه انتقال یا توزیع برق نیز در كشور توسعه یافت و برق تولیدی توسط نیروگاه‌ها از طریق خطوط 400 كیلوولتی به هم پیوسته در سراسر كشور توزیع شد.

کشور ایران از منظر برق‌رسانی روستایی جایگاه بسیار ارزنده‌ای در دنیا دارد و در همین راستا اكنون 250 هزار كیلومتر از شبكه برق كشور روستایی است و این حجم خدمت رسانی در جمهوری اسلامی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

باید دانست که تمامی توفیقات حاصله در ایران اسلامی به مدد متخصصان متعهد ایرانی است که بدون هیچ چشم داشتی در راستای ارتقاء جایگاه بین المللی ایران تلاش می‌کنند.

مسعود خواجه وند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در رابطه با دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در صنعت برق در استان قزوین اظهار کرد: پس ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تا پایان آذر ماه 1400 در اکثریت شاخص‌های کلیدی شاهد رشد چشمگیری بطور میانگین از 11 تا 14 برابر بوده‌ایم.

وی افزود: تعداد پست‌های برق با افزایش 18 برابری از 617 دستگاه در قبل از انقلاب به 11954 دستگاه در سال جاری رسیده و تعداد چراغهای روشنایی معابراز12282 دستگاه با افزایش معادل 13 برابری به 181282 دستگاه رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین تاکید کرد: تعداد روستاهای دارای برق از 72 روستا در قبل از انقلاب به 841 روستا افزایش یافته که نشان دهنده رشدی 10 برابری است.

خواجه وند ابراز کرد: مصرف انرژی برق از 422037 مگاوات ساعت در قبل از انقلاب با رشدی 5/8 برابری به 4061063 مگاوات ساعت و تعداد مشترکین از 80352 مشترک در قبل از انقلاب به 634050 مشترک معادل افزایش 7 برابری است.

این مقام مسئول ادامه داد: شاخص طول خطوط از 2543 کیلومتر در قبل از انقلاب به 13087 کیلو متر افزایش یافته است که رقم معادل 4 برابر رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حداکثر پیک بار همزمان با افزایش 5/3 برابری، هم اکنون 5/814 مگاوات می باشد و ظرفیت پست‌ها با افزایشی معادل 1698 مگاولت آمپر، رقمی بیش از 3 برابر افزایش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین درباره پیشرفت در زمینه انرژی‌های نو گفت: با اقدامات صورت گرفته در زمینه نیروگاه‌های تولید پراکنده تاکنون5 قرار داد با ظرفیت 47/50 مگاوات در زمینه نیرو گاه‌های مقیاس کوچک مبادله گردیده است و17 واحد با ظرفیت 71.83 مگاوات در حال بهره برداری می‌باشد.

خواجه وند در ارتباط با پیشرفت‌ها در زمینه انرژی خورشیدی اذعان کرد: پس از انقلاب 4 قرارداد با ظرفیت 7.18 مگاوات در زمینه انرژی خورشیدی مبادله شده و 3 واحد با ظرفیت 4 مگاوات در حال بهره برداری می‌باشد.

این مقام مسئول با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده از عملکرد این شرکت در سطح ملی و استانی تاکید کرد: همکاران شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین بصورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمات به مشترکین برق و مردم شریف استان بوده و در راستای جلب رضایت و تکریم آنها و نیز صیانت از حقوق شهروندان بیش از پیش تلاش می کنند.

وی در پایان عنوان کرد: این شرکت در ارزیابی‌های سطح ملی و استانی، حائز رتبه‌های برتر گردیده است؛ از جمله کسب رتبه شایسته تقدیر ویژه در ارزیابی ستاد اقامه نماز استان، کسب رتبه عالی دفتر حراست و امور محرمانه در ارزیابی عملکرد سال 99 وزارت نیرو، کسب رتبه برتر کشوری دفتر روابط عمومی در شاخص فرهنگ سازی و آموزش همگانی جشنواره روابط عمومی سال99 وزارت نیرو و کسب رتبه نخست عملکرد برنامه‌های پاسخگویی بار گروه سوم کشوری شرکت‌های توزیع برق کشور در گذر از پیک بار سال 1400 را نام برد.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان