۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کسب ۳۷۲مدال فراملی توسط بانوان قزوینی
کد خبر: ۳۵۵۶۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان قزوین عنوان کرد

کسب ۳۷۲مدال فراملی توسط بانوان ورزشکار قزوین/ ورزش استان پس‌از انقلاب رشد چشمگیری داشته است

عباس علایی مقدم گفت: در حالی که پیش از انقلاب در قزوین مدال آور خانم نداشتیم، بانوان ورزشکار استان اولین مدال پارآسیایی و اولین مدال آسیایی خود را بعد از انقلاب کسب کردند و در ۴ سال اخیر نیز موفق به کسب ۳۷۲ مدال فراملی و ۲ هزار ۶۶۸ مدال کشوری شدند.

کسب ۳۷۲مدال فراملی توسط بانوان قزوینی
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط حکومت دیکتاتوری پهلوی، ورزش نیز مانند دیگر بخش‌های کشور دچار تحول شد و افزایش زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در دورترین مناطق کشور شرایطی را برای مشارکت عمومی در ورزش پدید آورد.

برای مثال؛ طبق آمارها در سال 1358 تنها ۱۲ روستای کشور از زمین‌های ورزشی برخوردار بودند اما اکنون بیش از 2 هزار و 200 روستای کشور از زمین‌های ورزشی برخوردارند ضمن اینکه تعداد سالن‌های ورزشی روستایی نیز از 5 مورد در سال 1358 هم‌اکنون به حدود 500 روستا رسیده است.

دستاوردها در حوزه ساختار ورزش کشور

-تقویت و توسعه بی‌سابقه ساختار ورزش کشور با ارتقا و تبدیل ساختار ورزش کشور از یک معاونت در وزارت آموزش و پرورش در قبل از انقلاب به سازمان مستقل تربیت بدنی و در نهایت، وزارت ورزش و جوانان

-افزایش فدراسیون‌های ورزشی از۲۰ به بیش از 50 فدراسیون

-افزایش چشمگیر تنوع رشته‌های ورزشی از حدود ۳۰ رشته به بیش از ۱۷۰ رشته

-افزایش ۵۰ برابری هیئت‌های ورزشی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها از حدود ۳۰۰ هیات به بیش از 15 هزار هیئت

-رشد نجومی بودجه و اعتبارات ورزشی در وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌های عمومی غیردولتی، باشگاه‌ها و فعالان بخش خصوصی برای مثال؛ سهم ورزش از بودجه کشور در سال 1357 حدود 0.0003 درصد بوده که امروز به بیش از یک درصد رسیده است.

-افزایش بیش از ۵۶ برابری کرسی بین‌المللی ( از کمتر از ۳ مورد در قبل از انقلاب به بیش از ۱۷۰ کرسی در نهاد‌های بین‌المللی در حال حاضر رسیده است)


درخشش ورزشکاران ایرانی بعد از انقلاب اسلامی

ایران تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی، در 9 دوره بازی‌های المپیک حضور داشت که نتیجه این حضور، کسب 4 مدال طلا، 11 مدال نقره و 14 مدال برنز بود اما بعد از وقوع انقلاب، جمهوری ‌اسلامی تا کنون در 9 دوره المپیک شرکت کرده که نتیجه این حضور، کسب 17 مدال طلا، 14 مدال نقره و 17 مدال برنز است. 

همچنین ایران تا کنون 6 بار به جام جهانی فوتبال راه یافته که 5 بار آن به دوران بعد از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود.

وضعیت ورزش بانوان قبل و بعد از انقلاب یکی از نکات قابل اهمیت انقلاب اسلامی حضور پررنگ بانوان ایرانی در میادین ورزشی است که در مقایسه با وضعیت قبل از انقلاب، پیشرفت چشمگیر ایران در این زمینه را نشان می‌دهد.

قبل از انقلاب ۹ مربی و 7 داور زن در کشور وجود داشت و هفت رشته با یک سالن ورزشی در حوزه زنان فعال بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب و در زمان کنونی بیش از 40 رشته ورزشی فعال و بیش از ده‌ها مجموعه ورزشی در حوزه زنان وجود دارد و بیش از ده‌ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت می‌کنند.

بانوان ایرانی در عرصه ورزش به جایی رسیدند که موفق به کسب مدال‌های متعدد در بازی‌های آسیایی و عرصه‌های بین‌المللی شدند. قبل از انقلاب فقط 8 بانوی ورزشکار در تمام دوره‌های المپیک شرکت کردند؛ این در حالی است که در المپیک 2020 توکیو، 11 نفر از بانوان ورزشکار در کاروان تیم کشورمان حضور داشتند.

علاوه بر این فتح قله اورست از سوی بانوان ورزشکاران ایرانی نیز یکی از نقاط عطف ورزش بانوان بود. همچنین امروز بانوان ایرانی در مسابقات مختلف انفرادی و تیمی فعال هستند و در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور پررنگی دارند.


عباس علایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ با بیان اینکه دستاوردهای ورزشی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه با یکدیگر نیست؛ اظهار کرد: پیش از انقلاب فقط دو مجموعه ورزشی تختی و شهیدرجایی در قزوین، زمین خاکی و کشتی 15 خرداد و زمین تختی در شهر آبیک وجود داشت.

وی با اشاره به هزار و 420 متر فضای ورزشی خصوصی و 9 هزار و 200متر فضای ورزشی دیگر دستگاه‌ها در زمان پهلوی افزود: علاوه بر 37 هزار و 471 متر فضای ورزشی اداره کل ورزش در زمان پهلوی، پیست دومیدانی، زمین خاکی و سالن معلم، استخرهای محمد قزوینی، مقدم و زاجخانی، یک سالن چندمنظوره، زورخانه‌های باباشاهوردی و خیرخواه، از دیگر امکانات ورزشی آن زمان بوده است.

وجود 157 فضای ورزشی مفید در قزوین

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان قزوین با اشاره به ایجاد 704 هزار و 234 متر فضای ورزشی بعد از انقلاب در استان گفت: پیش از انقلاب فضای ورزشی در روستاها وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب و خون شهدا علاوه بر اینکه 157 فضای ورزشی مفید و 64 زمین خاکی در سطح استان وجود دارد، از 28 استخر سرپوشیده، و 664 باشگاه ورزشی خصوصی بهره می‌بریم.

این مسئول با اشاره به بهره‌برداری از 40 پروژه ورزشی طی چندسال اخیر ادامه داد: در ایام دهه فجر با حضور مسئولین کشوری و استانی از 8 پروژه ورزشی بهره‌برداری خواهیم کرد.


علایی مقدم با اشاره به وجود 256 خانه ورزش روستایی در استان بیان کرد: اکنون در حال آماده‌سازی 43 خانه ورزشی دیگر برای بهره‌برداری در ایام دهه فجر هستیم.

وی مسئول با بیان اینکه پیش از انقلاب 11 رشته ورزشی در استان فعال بود؛ ابراز کرد: والیبال، بوکس، بسکتبال، شنا، دومیدانی، فوتبال، ژیمیناستیک، تنیس روی میز، کاراته و وزنه برداری از جمله این ورزش‌ها بودند.

این مسئول افزود: بانوان استان پیش از انقلاب در 4 رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دو ومیدانی فعالیت داشتند.


علایی مقدم تصریح کرد: اکنون 51 هیئت ورزشی در استان بیش از 60 رشته ورزشی را ساماندهی می‌کنند و بانوان قزوینی هم در بیش از 40 رشته ورزشی فعالیت دارند.

مدیرکل سازمان ورزش و جوانان استان گفت: پیش‌از انقلاب در قزوین مدال‌آور خانم نداشتیم؛ بانوان ورزشکار استان اولین مدال پارآسیایی و اولین مدال آسیایی خود را بعد از انقلاب کسب و در 4 سال اخیر نیز موفق به کسب 372 مدال فراملی و 2 هزار 668 مدال کشوری شدند.

وی افزود: در حالی که در دوران پهلوی فقط یک مدال المپیک کشتی در ورزش مردان داشتیم اما اکنون دو قهرمان شایسته در یخنوردی و سنگنوردی و یک مدال طلا در پارالمپیک داریم.

200 هزار ورزشکار در قزوین وجود دارد

علایی مقدم با اشاره به فعالیت 200 هزار نیروی غیرسازمان‌یافته ورزشی در قزوین ابراز کرد: قبل از کرونا و تا پایان سال 1398 آمار ورزشکاران بیمه شده قزوین به 83 هزار نفر می‌رسید اما اکنون این تعداد بیش از 57 هزار نفر است و در حال بازگشت به حالت عادی هستیم.


این مسئول با بیان اینکه 213 ورزشکار شهید در استان وجود دارد؛ افزود: در قالب ستاد بازی‌های آسیایی 198 قهرمان ملی پوش در رده‌های مختلف داریم و نیمی از جمعیت ورزشکار را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: ظرفیت ورزش استان بالا است اما راهبری و حمایت از قهرمانان بدون حمایت دیگر دستگاه‌ها سخت خواهد بود؛ بنابراین نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

به گزارش صبح قزوین؛ ورزش یکی از ارکان اساسی پویایی در جامعه می‌باشد و حوزه ورزش در بخش زنان و مردان پس از انقلاب شاهد شکوفایی بسیاری بوده است و مدال‌های رنگارنگ مختلفی را برای کشور ما به ارمغان آورده است و این اتفاق اهمیت ورزش در جامعه اسلامی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان