۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین رشد ۱۷ برابری اعضای هیئت علمی کشور در دوران پس از انقلاب
کد خبر: ۳۵۵۶۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۵:۱۵ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد

رشد ۱۷ برابری اعضای هیئت علمی کشور در دوران پس از انقلاب/ ۱۸۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند

فاطمه محمدبیگی از رشد ۱۷ برابری اعضای هیئت علمی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب خبر داد و گفت: حداقل بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

رشد ۱۷ برابری اعضای هیئت علمی کشور در دوران پس از انقلاب
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه سلامت اظهار کرد: وضعیت حوزه سلامت کشور در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب کاملاً متفاوت بوده و اتفاقات چشمگیری در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی رقم خورد.

وی افزود: پس از انقلاب با ایجاد نظام شبکه‌ای در حوزه پزشکی کشور، ارائه خدمات سلامت تا دورترین روستاها قابلیت تحقق پیدا کرد و میزان امید به زندگی مردم ایران از ۵۵ سال به ۷۶ سال رسید که نشان می‌دهد سبک زندگی و ارتقاء سطح سلامت مردم برای نظام جمهوری اسلامی از هر چیزی مهمتر بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ایران در مراقبت‌های اولیه بهداشتی در سطح منطقه و دنیا جزو کشورهای پیشتاز بوده و با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه امپریالیسم جهانی در حوزه دارو، تجهیزات و بسیاری از موارد دیگر، همچنان در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی جزو کشورهای مطرح جهان به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: در حوزه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا نیز علی رغم اینکه واکسن دیر به دست ما رسید اما واکسیناسیون با سرعت بسیار بالایی در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی با مشارکت نیروهای جهادی، بسیجی و مدافعین سلامت انجام شد.

ایران در کنترل بیماری‌های عفونی جزو کشورهای مطرح جهان است

محمدبیگی بیان کرد: پیش از انقلاب ۳۰ درصد پزشکان از کشورهای مختلفی چون بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان تامین می‌شد اما امروز به برکت پیروزی انقلاب، مردم بیش از ۵۰ کشور دنیا برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: حداقل در ۲۷ رشته تخصصی حوزه پزشکی نیروی فوق تخصص تربیت می‌کنیم و دنیا روی تبحر پزشک ایرانی تکیه می‌کند و در بیمارستان‌های مهم دنیا پزشکان ایرانی سردمدار مهم‌ترین اعمال جراحی و تخصصی هستند.

وی بیان کرد: در کنترل بیماری‌های عفونی همچون مالاریا، سل و وبا در ایران خیلی خوب عمل کردیم؛ همچنین در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مثل هاری و تب مالت جزو کشورهای موفق بوده و در حوزه واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان با پوشش بالای ۹۷درصد یکی از موفق‌ترین الگوهای دنیا هستیم.

این مسئول عنوان کرد: تعداد دانشکده‌های پزشکی کشور در سال ۵۷ فقط ۵ دانشکده با۷۰۰ دانشجو بود که این رقم اکنون به ۶۵ دانشگاه ارتقاء یافته و حداقل بیش از 180 هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

وی از رشد 17 برابری اعضای هیئت علمی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب خبر داد و گفت: هم اکنون اعضای هیئت علمی کشور بالای ۱۱ هزار نفر هستند و تعداد پزشکان کشور رشد فوق العاده‌ای پیدا کرده است.

پزشکان ایرانی سردمدار مهم‌ترین اعمال جراحی و تخصصی در دنیا هستند

محمدبیگی خاطرنشان کرد: امروزه تعداد زیادی از بانوان، سکاندار حوزه پزشکی کشور هستند که نشان از ارزش و اعتبار بانوان در نظام سلامت کشور و تمامی مراحل علم آموزی دارد و این مهم به برکت وجود افکار اصیل انقلابی و اسلامی و نگاه متعالی اسلام نسبت به جایگاه زنان حاصل شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه غربالگری بیماری‌ها مثل کم کاری تیروئید و ژنتیکی بسیار عملکرد مطلوبی داریم؛ هرچند منتظر پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه هستیم.

این مسئول گفت: ۱۰۰ درصد روستاییان کشور بیمه درمانی دارند و تعداد زیادی از افراد جامعه از بیمه‌های مختلف و متنوع درمانی برخوردار هستند که نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی به مسئله عدالت و به ویژه عدالت در سلامت توجه ویژه‌ای دارد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: پیش از انقلاب بسیاری از بیماران برای انجام اعمال جراحی یا پیوند اعضا باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما امروز همه نیازها در داخل کشور برطرف می‌شود و قادریم حتی انواع خدمات درمانی، حوزه پیوند و توریسم سلامت را در اختیار کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه درمان بیماری‌های مختلف دارای سبک هستیم؛ همچنین در زمینه طب سنتی و مکمل اخیرا واژه ( persian medicine) یا طب ایرانی در سازمان جهانی بهداشت who به شکل یک عنوان اصلی شناخته شد که حاکی از ریشه دار بودن طب ایرانی و سنتی ایران در دنیاست.

100درصد روستاییان کشور بیمه درمانی دارند

محمدبیگی بیان کرد: تعداد زیادی دانشکده طب سنتی طی ۲۰ سال گذشته در کشور راه‌اندازی شده و به زودی سیاست‌های خوبی را در حوزه ردیف‌دار کردن مستقل طب سنتی و اشاعه سلامت‌کده‌های طب سنتی در کشور خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی امروز به برکت انقلاب دارای بانک قرنیه، بانک خون بند ناف نوزاد، بانک‌های ژنتیکی متنوع و پژوهشکده‌هایی در حوزه رویان، جنین شناسی و درمان ناباروری و حوزه‌های مختلف پزشکی است.

این مسئول عنوان کرد: اکنون در حوزه پیوند اعضا خوشبختانه بسیار پیشرفته هستیم یعنی پیوند قرنیه، کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان در بیمارستان‌های مهم و دانشگاه‌های بزرگ کشور انجام می‌شود که این آمار قابل مقایسه با کشورهای سطح اول جهان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پایان گفت: در زمینه کاشت حلزون جزو ۵ کشور اول جهان بوده و همچنین کشور ایران در حوزه درمان ژنتیک رتبه چهارم دنیا و در بخش تولید داروهای بیماری‌های خاص رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان