۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بهره‌مندی ۱۰۰۰روستای قزوین از جاده‌ آسفالته در سایه انقلاب
کد خبر: ۳۵۵۶۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت: ۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از دستاوردهای انقلاب در حوزه راه‌ها گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی ۱۰۰۰روستای قزوین از جاده‌ آسفالته در سایه انقلاب/ رتبه سوم استان در توسعه‌آزادراه‌های کشور

توسعه آزاد راه‌های استان از ۵۵ کیلومتر در سال ۵۷ به ۲۱۸ کیلومتر پس از انقلاب رسیده به طوری که در حال حاضر رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

بهره‌مندی ۱۰۰۰روستای قزوین از جاده‌ آسفالته در سایه انقلاب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر توسعه و پیشرفت را در پیش گرفته و امروز با تحولات عظیمی در جهان خودنمایی می‌کند هر چند که دشمن با تزریق ناامیدی و عدم خودباوری در جامعه به ویژه در اذهان جوانان نیز در پی تضعیف این دستاوردهاست اما آنچه که خط بطلانی بر این تبلیغات منفی می‌کشد، خودکفایی ایران عزیزمان در امکانات و زیرساخت‌هاست که بر هیچکس پوشیده نیست.

بنابراین تبیین صحیح و دقیق دستاوردهای انقلاب در عصر حاضر از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اگر نسل جوان ما نسبت به این دستاورها آگاهی نداشته باشند ممکن است این تلقی در ذهن آن ها ایجاد شود که این انقلاب هیچ ثمره ای نداشته و باید کنار گذاشته شود.

راه و شهرسازی یکی از مولفه‌های پیشرفت ایران پس از انقلاب است که البته در دوران پهلوی بیشتر روستاها و شهرهای کشور از نبود جاده مناسب رنج می‌بردند و مشکلات بسیاری در زمینه شهرسازی و راهسازی در محورها و جاده‌های کشور وجود داشت، از نبود راه‌های مواصلاتی مناسب برای برخی روستاها و شهرها گرفته تا جاده‌های خاکی و صعب العبوری که تردد در آن‌ها به سختی امکان پذیر بود.

پیش از انقلاب جاده تهران-کرج تنها آزادراه رسمی در کشور بود و آزادراه تهران-قم هم نیمه‌تمام رهاشده بود که خوشبختانه در اوایل انقلاب به بهره‌برداری کامل رسید.

به طور کلی توسعه شريان‌های ارتباطی در ايجاد آزادراه و بزرگراه در چهار دهه انقلاب اسلامی به عنوان يكی از مهمترين عوامل پيشرفت و توسعه هر استان محسوب می‌شود كه دستاوردهای اين بخش در استان قزوین از رشد خوبی برخوردار بوده است.


۲هزار و ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی استان قزوین آسفالته است

سید علی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در این استان احداث نشده بود در حالی که اکنون 315 کیلومتر از راه‌های استان قزوین از بزرگراه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب هیچ جاده روستایی آسفالته در استان قزوین وجود نداشت، افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی۲هزار و ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی استان قزوین با بهره‌مندی بیش از یک هزار روستا آسفالت شده است.

مدیر کل راه‌وشهرسازی استان قزوین با اشاره به سهم استان از آزاد راه‌های کشور بیان کرد: توسعه آزاد راه‌های استان از 55 کیلومتر در سال 57 به 218 کیلومتر پس از انقلاب رسیده به طوری که در حال حاضر رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

هاشمی ادامه داد: آغاز عملیات دو پروژه راهسازی سنگین با ابعاد ملی در محورهای قزوین– الموت– تنکابن و قزوین– رحیم آباد– کلاچای از دیگر اقداماتی است که در دستور کار این نهاد قرار گرفته که تحقق آن پیشرفت خوبی برای استان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: احداث آزادراه غدیر (آبیک-چرمشهر) به طول 158 کیلومتر نیز از دیگر اقدامات وزارت راه و شهر سازی بود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

مدیر کل راه‌وشهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه پیش از انقلاب شبکه ریلی مناسبی در قزوین وجود نداشت، ادامه داد: احداث راه آهن قزوین-رشت به طول 205 کیلومتر (75 کیلومتر در محدوده قزوین) که بخش مهمی از کریدور ارتباطی شمال به جنوب بین المللی است و آغاز عملیات 2 خطه کردن راه آهن تهران –قزوین – زنجان از اقدامات این سازمان پس از انقلاب است.


ساخت و بهره برداری از 154 پروژه راه و شهرسازی در استان قزوین

هاشمی عنوان کرد: ساخت و بهره برداری از 154 پروژه ساختمانی و تاسیسات دولتی و ‌عمومی با کاربری‌های اداری، فرهنگی، ورزشی، درمانی، انتظامی، آموزشی از دیگر اقدامات سازمان راه‌وشهر سازی است.

وی در پایان با اشاره به تهیه طرح مجموع شهری قزوین به عنوان ششمین شهر کشور گفت: تهیه دستور کار ۲۱ محلی به عنوان اولین شهر در کشور و تصویب در ستاد ملی بازآفرینی به عنوان الگوی قابل بهره‌برداری برای سایر شهر نیز از برنامه‌های راه و شهرسازی قزوین است.

راه یکی از سرمایه‌های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور می‌باشد، به شکلی که هرچه نسبت به گسترش شبکه راه‌های یک کشور اقدام شود، در جهت توسعه آن گام برداشته شده است.

از این‌رو سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌اب به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن‌ساز‌ی راه‌های کشور جایگاه ویژه‌ای در توسعه ملی و افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور دارد.

جواد حق لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با وضعیت راه و جاده‌های کشور در دوران قبل و پس از انقلاب اظهار کرد: قبل از انقلاب راه‌های روستایی و شهری طول زیادی نداشت و به ویژه طول راه‌های روستایی بسیار اندک بود.


3هزار و 671دهانه پل در جاده‌های استان قزوین احداث شد

وی افزود: توسعه و گسترش راه‌های ارتباطی و احداث آزادراه و بزرگراه از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه هر استانی است که در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی تحولات زیادی در این حوزه در استان قزوین ایجاد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان قزوین بیان کرد: در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول کل راه‌های تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین 2هزار و 500کیلومتر بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 6 هزار و 705 کیلومتر افزایش یافته است.

حق لطفی بیان کرد: طی این سال‌ها 3هزار و 671دهانه پل در جاده‌های استان قزوین احداث شده که این آمار پیش از انقلاب اسلامی حدود 2 هزار و 500 دهانه بود.

وی با بیان اینکه تامین ایمنی و بالابردن سطح خدمات در راه‌ها نیز به عنوان یکی از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: در همین راستا نسبت به سال‌های پیش از انقلاب که سالانه یک هزار علایم اخطاری و مسیرنما نصب می‌شد؛ اکنون آمار نصب اینگونه علایم و تابلوها به سالانه ۶ هزار عدد رسیده و خط کشی راه‌ها نیز از سالانه ۵۰۰ کیلومتر به دو هزار کیلومتر ارتقاء یافته است.

پیش از انقلاب ناوگان فعال در حوزه حمل بار شکل نگرفته بود
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اضافه کرد: همچنین افزایش طول تونل‌ها از یکهزار و 545کیلومتر به 4هزار و 375کیلومتر در سال نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه راه‌ها به شمار می‌رود.

حق لطفی با بیان اینکه پیش از انقلاب ناوگان فعال در حوزه حمل بار شکل نگرفته بود، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل ناوگان حمل بار در استان تعداد آن به ۱۰ هزار کامیون و تریلی رسید در حالیکه قبل از سال ۵۷ ناوگان فعال نداشتیم.

وی با اشاره به تشریح گزارشی از عملکرد و دستاوردها حوزه حمل و نقل افزود: در حوزه حمل و نقل نیز تعداد کل شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالا از 2 به 82 شرکت فعال و از 12شرکت و موسسه مسافربری به 45 شرکت رسیده است.

مدیرکل راهداری و‌حمل‌ونقل جاده‌ای استان عنوان کرد: در طی 40 سال گذشته تاکنون 46سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور، 59دستگاه ترددشمار، 25دستگاه دوربین نظارت تصویری و 46دستگاه دوربین کنترل سرعت جاده‌ای خرید و نصب شده که هیچ کدام از آن‌ها در سال 57در استان قزوین وجود نداشت.

وی در پایان گفت: پیش از انقلاب اسلامی هیچ مجتمع خدماتی رفاهی در بین راه‌های استان قزوین فعال نبود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون ۳۶ مجتمع بهره‌برداری شده و ساخت 19 مجتمع نیز شروع شده است.


سمیه چگینی
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان