۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین ارتقاء شاخص امید به زندگی در قزوینی‌ها پس‌از انقلاب اسلامی
کد خبر: ۳۵۵۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از دستاورد‌های انقلاب؛

ارتقاء میزان امید به زندگی دوران انقلاب اسلامی/ جمعیت استان قزوین تحت پوشش صددرصدی مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفت

شاخص امید به زندگی در کشور طی دوران پهلوی ۵۷ سال بود اما این آمار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۴ سال رسید و تمام نقاط کشور تحت پوشش صددرصدی مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفت.

ارتقاء شاخص امید به زندگی در قزوینی‌ها پس‌از انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی طی چهل و سه سال گذشته دستاوردهای ارزشمندی را در حوزه بهداشت و درمان به همراه داشته است که به برکت آن مردم از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

 با مقایسه آماری میزان خدمات ارائه شده در حوزه سلامت قبل و بعد از انقلاب به خوبی می‌توان دریافت وضعیت بهداشت و درمان در دوران پهلوی به گونه‌ای بود که برای مداوای ابتدائی‌ترین بیماری‌ها پزشکانی از کشورهای فلیپین، هند، پاکستان و بنگلادش به ایران آورده می‎‌شدند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری در این بخش رخ داد.

بررسی در مقوله‌هایی مانند بهبود وضعیت سلامت عمومی شهروندان، محصولات درمانی و پزشکی در نقاط مختلف کشور، سطح امید به زندگی و کاهش مرگ و میر نشان دهنده رشد و پیشرفت در حوزه سلامت است.

از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی رشد خدمات در حوزه سلامت و تسهیل دسترسی مردم به امکانات بوده که در این گزارش سعی کرده‌ایم به آن بپردازیم.

۱-شاخص امید به زندگی:

شاخص امید به زندگی در کشور طی دوران پهلوی ۵۷ سال بود اما این آمار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۴ سال رسید، یعنی امید به زندگی در بین ایرانیان بعد از پیروزی انقلاب افزایش چشمگیری داشته است.

در حالی که امید به زندگی در اوایل انفلاب در استان قزوین عددی معادل ۵۵ سال بوده این شاخص در سال ۹۹ به ۷۴ سال رسیده است.

مقایسه این آمار نشان می‌دهد شاخص امید به زندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد قابل توجهی در کشور و به تبع آن در استان قزوین همراه بوده است.



۲-کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار

گسترش خدمات حوزه سلامت زمینه‌ساز تغییر در ساختار مرگ و میر و بروز بیماری‌ها و نتایج مثبت در این زمینه شده است.

شاخص مرگ‌ومیر خام در کشور ایران بر اساس آمارها از ۱۳ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده در سال‌های ۱۳۵۴-۱۳۴۹ به رقم ۵ نفر در سال‌های ۸۹-۱۳۸۴ کاهش یافته است؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد طی چهار دهه اخیر، ایران در میزان مرگ‌ومیر کودکان کاهش داشته است.

میزان مرگ نوزادان استان قزوین در اوایل انقلاب شامل ۱۱۱ به ازای هزار تولد زنده بوده که این میزان طی سال ۹۹ به ۶.۹ در هزار تولد زنده کاهش یافته است.
 
همچنین مرگ زیر ۵ سال طی این مدت در استان قزوین ۱۲۹ به ازای هزار تولد زنده بوده که این میزان در سال ۹۹ به ۱۱.۰۳ کاهش یافته است.

گزارش بهداشت جهانی بیانگر این موضوع است در دوران رژیم پهلوی سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نوزاد جان خود را از دست می‌دادند که این رقم در سالیان اخیر به زیر ۲۰ هزار نوزاد کاهش یافته است.

۳_افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در اواخر رژیم پهلوی حدود ۵۵۸ مؤسسه درمانی با ۵۷ هزار و ۹۲۷ تخت در سطح كشور خدمات ارائه می‌داد در حالی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مراقبت‌های بهداشتي اوليه با ارتقاء پوشش صدرصدی جمعيت شهری و بيش از ۹۴ درصدی جمعيت روستايی كشور همراه بوده است.

مجموع تعداد بیمارستان‌های موجود در استان قزوین قبل از انقلاب ۵ واحد بوده که بعد از انقلاب به ۱۶ بیمارستان ارتقاء یافته و از این آمار، ۱۲ مورد مربوط به بخش دولتی دانشگاهی و ۴ مورد مربوط به بخش غیر دولتی است.

تعداد تخت بیمارستانی فعال استان قزوین قبل از انقلاب ۳۶۰ تخت بوده که تعداد آن بعد از انقلاب به دو هزار و ۱۴۶ تخت ارتقاء یافته است؛ همچنین ارتقاء تخت‌ها به ۳۰۱ تخت ویژه موجود، ۹۵ تخت‌ دیالیز، ۱۴ تخت سوختگی، ۷۰ تخت روانپزشکی و دو تخت آنژیوگرافی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

آزمایشگاه پزشکی قبل و بعد از انقلاب به ترتیب عددهای ۷ و ۷۰ و درمانگاه‌ها عدد یک و ۳۹ را به خود اختصاص می‌دهد.

 
 
استان قزوین در حوزه خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات شهری و روستایی بعد از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بوده به گونه‌ای که تعداد خانه بهداشت از ۱۴ باب به ۲۶۸ خانه بهداشت و پایگاه سلامت روستایی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری از ۶ مرکز به ۵۰ مرکز، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از ۷ مرکز به ۴۱ مرکز و تعداد پایگاه سلامت به ۹۷ پایگاه افزایش یافته است.

۴-رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها تعداد محدودی پزشک برای مجموع جمعیت چند میلیونی ایران به وسعت تمام شهرهای کشور خدمات ارائه می‌دادند و مردم روستاهای کشور تنها با یکهزار و ۵۰۰ مرکز بهداشت درمانی روستایی بدون پزشک و متخصص از نبود امکانات رنج می بردند.

انقلاب اسلامی دستاورد مناسبی را در شاخص پزشک به جمعیت به همراه داشته به گونه‌ای که بعد از این پیروزی میزان شاخص ۶ برابر بهبود یافته است؛ استان قزوین نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد قابل توجهی در افزایش پزشکان متخصص و عمومی همراه بوده است؛ تعداد متخصصان استان قزوین قبل از انقلاب شامل ۱۵ نفر است و بعد از انقلاب به ۴۳۶ نفر افزایش یافته و آمار پزشکان فوق تخصص بعد از انقلاب به ۴۱ نفر رسیده است.

از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برای استان قزوین در حوزه سلامت، افزایش تعداد پزشکان و دنداپزشکان متخصص و عمومی از ۱۸ نفر قبل انقلاب به ۵۵۲ نفر بعد انقلاب، افزایش آمار دندانپزشکان عمومی از ۱۰ به ۲۳۸ نفر و افزایش تعداد بهورز از ۲۵ به ۴۵۲ نفر است.

۵-ارتقای تجهیزات پزشکی و خود درمانی

پژوهشگران و نخبگان داخلی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی توانسته‌اند امروز بیش از ۸۰ درصد نیاز بیمارستان‌های سراسر کشور را تأمین کنند.
 
استان قزوین بعد از انقلاب اسلامی نیز دستاوردهای قابل توجهی را در حوزه تجهیزات پزشکی به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی ۱۳ دستگاه سی.تی.اسکن، پنج دستگاه ام.آر.آی، ۱۱۹ مرکز ام.ام.تی و دو دستگاه سنگ‌شکن اشاره کرد؛ این استان بعد از انقلاب همچنین در حوزه واکسیناسیون نیز به رشد مناسبی رسیده و بخش قابل توجهی از ایمن سازی کودکان علیه بیماری‌های هدف، واکسن فلج اطفال، سرخک، دیفتری و مالاریا را تحت پوشش قرار داده است.
 
به گزارش صبح قزوین، در سایه پیروزی انقلاب اسلامی برکات ارزشمندی برای استان قزوین رقم خورد که نمونه این برکات احداث ۱۱ بیمارستان، تاسیس مراکز و موسسات درمانی جدید، اجرای برنامه طرح نسخ الکترونیک، اجرای طرح تحول سلامت و بسته‌های خدمتی آن، راه‏اندازی بخش شیمی درمانی بزرگسالان و کودکان در مرکز آموزشی درمانی ولایت و قدس، راه‏اندازی مراکز دیالیز دولتی، غیردولتی و خیریه در استان، یکپارچه شدن صدور پروانه‌های مراکز و موسسات درمانی بصورت استاندارد کشوری و الکترونیکی، ایجاد مراکز سرپایی درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و دولتی مراکز درمان سوءمصرف مواد و راه‏‌اندازی خدمات پیوند اعضا است.  
       

گزارش از رقیه کشاورز                                                                                  
انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان