۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بهره‌مندی بیش‌از ۳۳۰ هزار مشترک قزوینی از نعمت آب
کد خبر: ۳۵۵۵۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ساعت: ۷:۵۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی بیش‌از ۳۳۰ هزار مشترک قزوینی از نعمت آب/ ۱۰۰درصد جمعیت شهری و بیش‌از ۸۰درصد جمعیت روستایی استان آب سالم دارند

آب حیاتی ترین نعمت خداوند است که پیش از انقلاب اسلامی تعداد کمی از هم وطنان بخصوص ساکنان روستا از آن بهره‌مند بودند؛ اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی شاهد برخورداری ۱۰۰ درصدی مشترکین شهری و بالای ۸۰درصدی مشترکین روستایی از این نعمت خداوندی هستیم.

بهره‌مندی بیش‌از ۳۳۰ هزار مشترک قزوینی از نعمت آب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود درآمد‌های هنگفت نفتی در دوران رژیم پهلوی، بسیاری از روستا‌ها و شهرهای کشور از دسترسی به آب شرب سالم به صورت لوله کشی محروم بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای برقراری عدالت و حمایت از مستضعفان و محرومان نیز زیرساخت‌های زیادی شروع به پیشرفت و بازسازی شد که امکانات آبرسانی و احداث شبکه آبرسانی در کل کشور از جمله آن بود.

روستا‌های کشور تا پیش از انقلاب دارای تأسیساتی برای آبرسانی نبودند و عمدتا از طریق چاه یا منابع محلی آب مورد نیاز خود را تأمین می‌کردند که در ابتدای سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهضت جهاد سازندگی به بخش اعظمی از روستا‌های کشور آبرسانی کرده و بسیاری از تأسیسات ایجاد شده را برای بهره برداری به روستاییان و دهداری‌ها تحویل داد.

براساس آمار در سال ۱۳۵۷ میزان تولید آب ۱.۵ میلیارد مترمکعب و تعداد انشعابات ۲.۷ میلیون فقره بود امّا این رقم در سال ۱۳۷۷ به ۳/۶۷۹ میلیارد مترمکعب و ۷ میلیون فقره انشعاب افزایش یافت.

برخورداری بیش از ۹۹ درصدی شهروندان از خدمات آب و فاضلاب

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها حدود ۷۴ درصد جمعیت ۱۸ میلیون نفری شهرهای ایران به شبكه آبرسانی دسترسی داشتند اما با تلاش‌های صورت گرفته توسط متولیان صنعت آب و فاضلاب در نظام جمهوری اسلامی ظرف ۴۰ سال اخیر، هم اكنون ۹۹.۵ درصد جمعیت ۶۰ میلیون نفری شهرهای ایران تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند.

در مسیر توسعه این بخش، تا پایان دولت دوازدهم جمعیت برخوردار از خدمات آب و فاضلاب در ایران به ۹۹.۷ درصد می‌رسد.

تعداد تصفیه خانه‌‌های آب شهری ظرف ۴۰ سال اخیر از ۲۷ واحد به ۱۳۹ تصفیه ‌خانه رسیده است و افزایش تعداد سدهای مخزنی در سطح ایران نیز از ۱۳ به ۵۰۰ سد از دیگر دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

توسعه شبكه‌های توزیع آب آشامیدنی با افزایش انشعابات از 3.7 میلیون مشترك در اوایل انقلاب به ۱۱ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۶۵۸ مشترك و تعداد شهرهای برخوردار از شبكه آب شرب بهداشتی از ۴۵ شهر به بیش از یك هزار شهر و از چند صد روستا به حدود ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی محسوب می شود.

در واقع با وجود آن که در سال ۱۳۵۵ حدود ۸۰ درصد روستا‌ها فاقد تأسیسات لوله‌کشی بود، اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب شرب سالم هست.

۳۳۰ هزار و ۴۹۸ مشترک آب در قزوین وجود دارد

استان قزوین هم در جغرافیای کشور پهناورمان از برکات انقلاب بی‌بهره نبوده به طوری که وضعیت پوشش آب شهری استان قزوین قبل از انقلاب یک شهر، در بدو تاسیس شرکت در سال ۱۲۷۳، ۱۱ شهر و تا پایان آذر سال جاری ۲۶ شهر گزارش شده است.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد مشترکین استان پیش از انقلاب ۲۰ هزار، در سال ۱۳۷۲، ۷۱ هزار و ۸۰۰ و تا پایان سال جاری ۳۳۰ هزار و ۴۹۸ مشترک بوده است.

همچنین طول کل شبکه و خط انتقال آب شهری قزوین پیش از انقلاب ۲۰۰ کیلومتر، در بدو تاسیس شرکت ۸۲۰ کیلومتر و تا پایان آذرماه سال جاری ۲ هزار و ۸۰۴ کیلومتر بوده است.

درخصوص تعداد چاه‌های در مدار بهره برداری آب شهری قزوین، ۱۲ حلقه پیش از انقلاب، ۵۱ حلقه در سال ۱۳۷۲ و ۲۱۶ حلقه تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰ حفر شده است.

این آمار نشان می‌دهد در حالی که ظرفیت مخازن آب شهری قزوین پیش از انقلاب ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و در سال ۱۳۷۲، ۳۳ هزار و ۷۵۰ مترمکعب بوده، در سال جاری به ۲۷۶ هزار و ۳۸۲ مترمکعب رسیده است.

همچنین در حالی که تعداد مشترکین فاضلاب و تعداد آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت استان قزوین پیش از انقلاب تا سال ۱۳۷۲، صفر واحد و طول کل شبکه و خط انتقال فاضلاب صفر کیلومتر بوده؛ این آمار در سال جاری در مورد تعداد مشترکین فاضلاب به ۲۰۶ هزار و ۳۳۱ واحد، تعداد آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت به ۳ واحد و طول کل شبکه و خط انتقال فاضلاب به یک هزار و ۴۸۹ کیلومتر رسیده است.

بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصدی جمعیت روستایی استان از آب شرب

درمورد جمعیت بهره‌مند از آب شرب روستایی استان قزوین در ابتدای سال ۱۳۵۸ آمار دقیقی در دسترس نیست اما لوله‌کشی غیراستاندارد بوده است؛ این آمار در سال ۱۳۷۶ به ۴۰ درصد و تا پایان آذر ماه سال جاری به ۸۶.۶۲ درصد رسیده است.

همچنین خط لوله انتقال آب آشامیدنی روستایی در ابتدای سال ۱۳۵۸، ۳۵۰ کیلومتر، در سال ۱۳۷۶، ۷۵۶ کیلومتر و در سال جاری یک هزار و ۸۴۱ کیلومتر بوده است.

آمارها ۳۰۰ کیلومتر شبکه آب آشامیدنی روستایی در سال ۱۳۵۸، ۵۰۱ کیلومتر در سال ۱۳۷۶ و ۲ هزار و ۶۴۷ کیلومتر در سال جاری را نشان می‌دهد و تعداد منابع تامین آب(چاه، چشمه و قنات) در سال ۱۳۵۸، ۱۳۰ مورد، در سال ۱۳۷۶، ۳۲۲ مورد و تا پایان آذر ماه سال جاری ۸۱۹ مورد بوده است.

ظرفیت مخازن زیرزمینی و هوایی قزوین در سال ۱۳۵۸، ۸ هزار و ۳۰۰ مترمکعب، در سال ۱۳۷۶، ۱۸ هزار و ۳۷۱ مترمکعب و در سال جاری ۸۶ هزار و ۶۱۶ مترمکعب گزارش شده است.

در نهایت از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۶تعداد مجتمع‌های آبرسانی روستایی مطالعه شده و در دست اجرا در استان صفر بوده است اما این آمار در سال جاری به افتتاح ۴۳ مجتمع(۳۳۷ روستا با جمعیت ۲۱۲ هزار نفر) و افتتاح ۳۶ مجتمع(در قالب ۱۸۷ روستا با جمعیت ۱۶۵ هزار نفر) رسیده است.

به گزارش صبح قزوین؛ آب حیاتی‌ترین نعمت خداوندی است که پیش از انقلاب اسلامی تعداد کمی از هم وطنان بخصوص روستایی از آن بهره‌مند بودند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی شاهد برخورداری ۱۰۰ درصدی مشترکین شهری و بالای ۸۰ درصدی مشترکین روستایی از این نعمت خداوندی هستیم.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان