۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بهره‌مندی بیش‌از ۴۵۹ هزار قزوینی از نعمت گاز
کد خبر: ۳۵۵۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی بیش‌از ۴۵۹ هزار قزوینی از نعمت گاز/ افزایش سرانه گازرسانی به روستاهای محروم از برکات انقلاب اسلامی است

یکی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها است و استان قزوین نیز از این نعمت بی بهره نبوده است؛ تعداد مشترکین گاز قبل از انقلاب به ۲۷ عدد می‌رسیده این آمار تا سال جاری رقم ۴۵۹ هزار و ۵۱۶ مشترک را نشان می‌دهد.

بهره‌مندی بیش‌از ۴۵۹ هزار قزوینی از نعمت گاز
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ایران پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی مقابل طاغوت و سرلوحه قرار دادن شعار «نه شرقی و نه غربی» امور کشور را در دست گرفت و توانست با سرعت هرچه بیشتر در عرصه‌های نفتی تحولات شگرفی را ایجاد کند؛ به طوری که تولید پنج فرآورده اصلی و شاخص نفتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نزدیک به ۲و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

گاز، بومی‌ترین صنعت کشور است

اتکا به باورهای ملی و خودکفایی باعث شد صنعت گاز به عنوان بومی‌ترین صنعت کشور شناخته شود؛ زیرا پیش از انقلاب تمام تجهیزات مورد نیاز گاز از خارج کشور تهیه می‌شد اما اکنون بیش از ۹۰درصد این اقلام توسط تولیدکنندگان ایرانی و در داخل ساخته می‌شود.

در زمینه گازرسانی، تا پيش از به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی تنها چند شهر و روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و پوشش گاز رسانی کشور در اول انقلاب به یک درصد نمی‌رسید؛ اما در سال ۱۳۹۷ با ۹۲ درصد گازرسانی در سطح کشور، نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۷ درصد جمعیت روستایی از این نعمت الهی برخوردار بوده‌اند.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، ذخایر هیدروکربوری و گاز طبیعی ایران در نتیجه انجام فعالیت‌های اکتشافی افزایش قابل توجهی داشته و در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ ذخایر نفت خام از ۹۴/۱۴۵ میلیارد بشکه به ۱۵۶ میلیارد بشکه رسیده است.

همچنین ذخایر قابل استحراج گاز طبیعی نیز طی این دوره از ۷۵/۱۲ تریلیون متر مکعب، به بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب افزایش یافته و از منظر مجموع ذخایر هیدروکربوری، جایگاه ممتازی در بین سایر کشورهای جهان کسب کرده است.

در ابتدای سال ۱۳۵۷، متوسط تولید نفت خام ایران ۳/۴ میلیون بشکه در روز بود، اما با آغاز جنگ تحمیلی این رقم تا حدود زیادی کاهش یافت و باعث وقوع شوک دوم نفتی در جهان شد.

در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تولید نفت خام کشور روند افزایشی به خود گرفت و به طور متوسط به ۸۶/۳ میلیون بشکه در روز رسید؛ این میزان در سه ماه نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۸/۳ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

برخورداری استان قزوین از نعمت گاز پس از پیروزی انقلاب اسلامی

رشد تولید گاز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ روزانه به ۱۴۴ میلیون متر مکعب می‌رسید که از این میزان ۴۱ درصد به مصرف داخلی و صادرات اختصاص داشت و ۵۹ درصد باقی مانده سوزانده می‌شد.

این در حالی است که میزان گاز تولیدی کشور در سال ۱۳۹۶، به روزانه ۸/۸۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است. قبل از انقلاب فقط پنج شهر به طور بسیار محدود از شبکه گاز شهری برخوردار بودند و تعداد خانوارهای تحت پوشش گاز طبیعی ۵۱ هزار مشترک بوده که این میزان در سال ۱۳۸۷ به حدود ۱۱ میلیون مشترک رسیده و در پایان سال ۱۳۹۶ به ۷/۲۱ میلیون افزایش یافته است.

خطوط شبکه گاز احداث شده در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۲۳ هزار کیلومتر رسیده که این میزان در سال ۱۳۵۷ تنها ۲۹۰۰ کیلومتر بوده است.

بدون شک یکی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها است و استان قزوین نیز از این نعمت بی بهره نبوده است؛ زیرا درحالی که تعداد مشترکین گاز در این استان قبل از انقلاب به ۲۷ عدد می‌رسیده این آمار تا سال جاری رقم ۴۵۹‌هزار و ۵۱۶ مشترک را نشان می‌دهد.

۷ هزار و ۷۳۴ کیلومتر گازرسانی در استان قزوین

متراژ شبکه گازرسانی در استان قزوین پیش از انقلاب دارای هیچ آمار و ارقام مشخصی نیست اما شواهد نشان می‌دهد که این آمار قابل توجه نبوده ولی تا سال جاری به ۷ هزار و ۷۳۴ کیلومتر رسیده است.

درمورد عملکرد گازرسانی به شهرها آمارها رقم صفر را نشان می‌دهد و بعد از انقلاب تاکنون این آمار به ۲۵ عدد رسیده است.

همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده پیش از انقلاب ۲ روستا و بعد از انقلاب تاکنون ۶۷۶ روستا بوده است.

درمورد صنایع استان قزوین نیز پیش از انقلاب ۲۷ مورد گازرسانی انجام شده بوده ؛ اما این آمار در سال جاری ۳ هزار و ۵۴ مورد گازرسانی را نشان می‌دهد.

به گزارش صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی ایران علاوه بر اینکه بساط سوءاستفاده غربی‌ها را برچید، باعث رشد و شکوفایی کشور در زمینه‌های مختلف همچون صنعت نفت و گاز شد؛ به طوریکه امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و بالای ۹۰ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان