۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۹۳شرکت دانش‌بنیان در استان قزوین فعالیت می‌کنند
کد خبر: ۳۵۵۴۳۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ساعت: ۸:۲۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بررسی می‌کند؛

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تحقیقات و فناوری/ ۹۳شرکت دانش‌بنیان در استان قزوین فعالیت می‌کنند

بیش‌از ۹۰شرکت دانش‌بنیان در استان فعال بوده که از این میزان ۳۴ واحد در پارک علم و فناوری استان مستقر است، استان قزوین رتبه ۱۱ را در سطح کشور به خود اختصاص می‎‌دهد.

۹۳شرکت دانش‌بنیان در استان قزوین فعالیت می‌کنند
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی در طول چهل و سه سال برکات و دستاوردهای قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش عالی، تحقیقات و فناوری به همراه داشته است.

با نگاهی به کلیدواژه‌های مهم سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه علم و دانش، برکات ارزشمند این انقلاب با گذر زمان هرچه بیشتر بر جامعه روشن می‌شود.

از نگاه مقام معظم رهبری، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی، اقتصادی و عمرانی است که در سایه انقلاب اسلامی به دست آمده که شرکت‌های دانش بنیان، فناوری نانو، زیست فناوری، درخشش در رتبه‌های فن‌آور نیز مصادیقی از این دستاوردهاست.

بر این باور هستیم که تمام پیشرفت‌های علمی ایران عزیزمان بدون شک محصول خودباوری و امید است که در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی رقم خورده است.



تجلی برکات انقلاب اسلامی در قزوین با شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری

ایران در زمان پیش از انقلاب در تولید علم و فناوری هیچ دستاوردی نداشته و در حوزه صنعت به جز مونتاژ قطعات نیز تکنولوژی دیگری نداشته‌ایم اما امروز به مرحله‌ای از استقلال رسیده‌ایم که تولیدات کشورمان علاوه بر تأمین نیازهای داخلی نیز به خارج از کشور هم صادر می‌شود.
 
مهم‌ترین دستاوردهای حوزه علم و فناوری انقلاب اسلامی استان قزوین شکل‌گیری پارک علم و فناوری و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد فزاینده واحدهای فناور، راه‌اندازی مراکز رشد است که توانسته در رشد و توسعه استان و البته کشور موثر واقع شود.
 
پارک علم و فناوری استان قزوین ذیل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال ۱۳۸۷ با عنوان «پارک امام خمینی» شکل گرفت؛ براساس سیاست‌های کشور و دولت در سال ۱۳۹۰ مقرر شد پارک‌های علم و فناوری حمایت و خدمات خود را در مجموع کشور ارائه دهند و پارک علم فناوری استان قزوین نیز با تأسی از این موضوع در همان سال به عنوان پارک استانی فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد.
 
با گذشت یک دهه از فعالیت و شکل‌گیری پارک علم و فناوری استان قزوین شاهد توسعه قابل توجهی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و بخشی از محصولات این پارک به کشور آلمان نیز صادر می‌شود.

پارک علم و فناوری استان قزوین قابلیت ایجاد ۶ هزار متر مربع فضا را در خود دارد که در حال حاضر در این فضا، ۱۲۰ واحد فناور شرکت دانش‌‌بنیان مستقر است و ۵۹۰  نفر در آن فعالیت می‌کنند.


مصطفی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ اظهار کرد: ۳۰ الی ۴۰ شرکت برای استقرار در پارک علم و فناوری استان قزوین در صف انتظار هستند که باتوجه به تکمیل بودن ظرفیت نیز فضای جدیدی در سعدالسلطنه قزوین و شهر صنعتی البرز دیده شده که دو هزار و ۵۰۰ متر به فضای پارک در۴ الی ۵ ماه آینده اضافه خواهد شد.

وی افزود: قابلیت ارتقاء ظرفیت پذیرش واحدهای فناور در استان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود میزان این واحدها به ۲۰۰ الی ۲۵۰ مورد برسد؛ همچنین یک مرکز رشد در شهرستان آبیک با حمایت دانشگاه غیاث‌الدین کاشانی راه‌اندازی شده است که می‌تواند پاسخگوی فناوران این شهرستان باشد.

۲۸۰ محصول و خدمت فناورانه در استان قزوین تولید می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مرکز رشد در شهرستان‌های بوئین‌زهرا و تاکستان و محمدیه وجود دارد و در صورتی که فضای بالای یک‌هزار متر مربع توسط دستگاه‌ها اختصاص داده شود آمادگی راه‌اندازی یک مرکز رشد در شهرستان‌های استان وجود دارد.

وی افزود: در راستای توسعه مراکز زیر نظر پارک علم و فناوری، خانه خلاق و نوآوری سعدالسلطنه قزوین و پردیس تولیدی و کارگاهی پارک علم و فناوری استان با مشارکت سازمان بسیج علمی و پژوهشی بسیج استان قزوین در ماه‌های آینده در شهرستان البرز راه‌اندازی می‌شود.

مافی عنوان کرد: یک مرکز نوآوری در فضای یک هزار متر مربع با حمایت شرکت نیرو محرکه در حال طراحی بوده که در سه الی چهار ماه آینده عملیاتی می‌شود.

این مسئول گفت: در استان قزوین، ۹۳ شرکت دانش‌بنیان فعال بوده که از این میزان ۳۴ واحد در پارک علم و فناوری استان مستقر است و این استان رتبه ۱۱ را در سطح کشور به خود اختصاص می‎‌دهد.


وی یادآور شد: واحدهای فناوری که از سال ۹۹ در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش و بیش از ۵۰۰ دلار صادرات داشته و شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند که چندین برابر این میزان صادرات دارند.

مافی بیان کرد: باتوجه به رسالت پارک علم و فناوری مبنی بر حمایت از کسب و کارهای نو پا و دست یابی آنها به کسب و کار پایدار بیش از ۲۸۰ محصول و خدمت فناورانه به جامعه و صنعت از ۱۰ سال گذشته عرضه شده است.

این مسئول گفت: در پارک علم و فناوری به ازای هر یک واحد سرمایه‌ای که از سوی دولت تأمین می‌شود تقریبا ۳۰ برابر سرمایه‌گذاری آن توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، در صورت فراهم شدن شرایط زیرساخت‌های لازم در سایت ۳۰ هکتاری شمال شهر قزوین برای جامعه ۴ الی ۵ هزار نفری نخبگان با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری  و ۱۰ هزار نفز با مدرک دیپلم و کارشناسی  شغل فراهم می‌شود.

مافی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان دستاوردهای مناسبی را برای استان‌ رقم زده است که بزرگترین دستاورد پارک علم و فناوری استان قزوین فراهم سازی فضا برای نگهداری نخبگان شهر قزوین و جلوگیری از مهاجرت آنها است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: با شکل‌گیری پارک علم و فناوری استان قزوین، گردش مالی بسیاری از شرکت‌هایی که در این پارک مستقر شدند بهبود یافته و با ارائه تسهیلات مناسب به شرکت‌‌های دانش بنیان، تمام محصولاتی که در پیک کرونا مورد نیاز بود تأمین شد.

وی در پایان ابراز کرد: پارک علم وفناوری استان قزوین با تکیه بر توان داخلی و تولید محصولات بومی توانسته زمینه تولیدات محصول پارک را به کشورهایی مانند آلمان نیز فراهم سازد.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان