۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تلفن همراه ارزان می‌شود؟
کد خبر: ۳۵۵۲۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

تلفن همراه ارزان می‌شود؟

خبر‌هایی مبنی بر افزایش قیمت تلفن‌های همراه در بازار به گوش می‌رسد که صحت ندارد.

تلفن همراه ارزان می‌شود؟
 

به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ؛بعد از خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در سال ۱۴۰۱، در رسانه‌ها و فضای مجازی اخباری مبنی بر افزایش قیمت این گوشی‌ها دست به دست شد.

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک در نشست با اعضای اتاق بازرگانی ایران از ممنوعیت واردات تلفن همراه با قیمت بالای ۶۰۰ دلار طی سال بعد خبر داد.

با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک این موضوع را رد کرد و گفت: رئیس کل گمرک در نشست امروز با اعضای اتاق بازرگانی ایران، هرگونه تصمیمی در خصوص واردات کالا‌ها و تعیین ماخذ عوارض آن‌ها به ویژه خودرو و موبایل را در بودجه سال آینده، بر درآمد‌های گمرک موثر دانست.

او گفت: با مصوبه قانون بودجه سال آتی و طی شدن تشریفات تصویب با ابلاغ دولت به گمرک قابل اجرا خواهد بود و تا این لحظه در این خصوص تصمیمی اخذ نشده و روند بررسی لایحه بودجه در مجلس در حال انجام و هنوز به قانون تبدیل نشده است.

واردات گوشی های بیش از ۶۰۰ دلار ادامه دارد

به گفته سخنگوی گمرک، واردات خودرو و موبایل‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار، به سیاست‌های تجاری و بازرگانی کشور وابسته است. گمرک در خصوص واردات این کالا‌ها در بودجه سال آینده تابع سیاست‌های سایر سازمان‌های سیاست گذار و مصوبات مجلس شورای اسلامی است، تا هر آنچه مصوب شده و به گمرک برای اجرا ابلاغ کنند، را انجام دهد.

در حال حاضر برای گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار حقوق ورودی با ماخذ ۱۲ درصد اعمال می‌شود و کماکان روند واردات ادامه دارد و منعی برای ورود آن وجود ندارد. در متن لایحه بودجه که در مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی است، در زمینه محدودیت، ممنوعیت یا تغییر ماخذ و تعرفه‌ها تصمیمی اتخاذ نشده است.

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: این طرح (ممنوعیت واردات تلفن همراه) باید در مجلس تصویب و سپس نهایی شود. این موضوع در سال‌های گذشته تصویب شد و قیمت‌های گوشی رقم نجومی به خود گرفت.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: تصمیم حذف واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار یک شبه نباید انجام شود چرا که می‌تواند تبعات مختلفی برای بازار موبایل داشته باشد.

تیر ماه سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مورد موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار تصمیم‌گیری کرد که بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بازار واکنش منفی نشان داد؛ به طوری که ارقام ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی هم برای برخی انواع گوشی‌های آیفون ثبت و به دنبال آن این مصوبه لغو و اجرایی نشد.

افزایش قیمت تلفن همراه را از بازار نیز پیگیری کردیم. به طوری که یکی از فروشندگان تلفن همراه در این باره گفت:  از زمان انتشار این خبر تاکنون تغییری در قیمت گوشی‌هایی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار ایجاد نشده است.

یکی دیگر از فروشندگان تلفن همراه در بازار روند قیمت موبایل در بازار را کاهشی خواند و گفت: از هفته گذشته تا به امروز قیمت تلفن همراه روند کاهشی یافته است به طوری که آیفون ۱۳ از ۴۲ میلیون به ۳۹ تومان داد وستد می‌شود. همچنین قیمت A۳۲ سامسونگ  از ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار به ۶ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در بازار رسیده است . قیمت تلفن همراه از هفته گذشته تا این هفته روند کاهشی به خود گرفته است.

ابراهیم درستی گفت: واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار همانند گذشته ادامه دارد.

به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، در کشور تلفن های همراه جزءکالاهای وارداتی است و نوسان قیمت ارز هم می تواند قیمت ها را تحت تاثیر خود قرار دهد به طوری که روند کاهشی قیمت تلفن همراه از هفته گذشته تا به امروز در بازار جریان داشته است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان