۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۵۰بیمار در استان قزوین منتظر پیوند عضو هستند
کد خبر: ۳۵۵۲۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۱ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل انجمن اهدا عضو استان عنوان کرد

۵۰بیمار در استان قزوین منتظر پیوند عضو هستند/ کاهش آمار اهدای عضو با شیوع کرونا

سعید مظفری با بیان اینکه ۵۰بیمار در استان قزوین منتظر دریافت عضو هستند، گفت: عمل پیوند عضو تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و متوقف شده است.

۵۰بیمار در استان قزوین منتظر پیوند عضو هستند
سعید مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان قزوین اظهار کرد: از فروردین ماه سال‌جاری فرآیند رضایت‌گیری با سرعت بهتری در حال انجام است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود شاخص اهدای عضو استان رشد قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

 وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ اعضای بدن ۶ بیمار مرگ مغزی در استان قزوین اهداء شد، افزود: تا دی ماه سال‌جاری ۱۱ مورد برای اهدای عضو رضایت‌گیری شده اما با توجه به ابتلای تعدادی از افراد مرگ مغزی به بیماری کرونا و بر اساس لیست انتظار، اعضای ۷ نفر پیوند شده است.

۵۰  نفر در انتظار پیوند عضو هستند

مدیرعامل انجمن اهدا عضو استان قزوین افراد در صف انتظار عضو پیوندی استان را ۵۰ نفر برشمرد و بیان کرد: تعداد ۳۲ مورد مرگ مغزی در سال ۹۸در قزوین به ثبت رسیده که ۱۲ مورد آن منجر به پیوند شده است.
 
وی با بیان اینکه خانواده‌های اهداکننده عضو می‌توانند بهترین سفیر برای ترویج این امر خیر باشند، ادامه داد: قهرمانان واقعی اهدای عضو کسانی هستند که در آن شرایط سخت بهترین تصمیم را می‌گیرند و با کار خیر اهدای عضو جان ۸ نفر دیگر را نجات می‌دهند.

این مسئول عنوان کرد: بستر اجتماعی بسیار مناسبی برای پذیرش فرهنگ اهدای عضو در استان قزوین وجود دارد و امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط از قبيل صدا و سیما، استانداری، آموزش و پرورش، علوم پزشکی، شهرداری و شورای شهر و رسانه‌ها این فرهنگ مقدس در جامعه نهادینه شود.

مظفری گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن اهدای عضو، فرهنگ سازی در راستای اهدای عضو بوده و استفاده از اعضای بدن فرد مرگ مغزی بهترین، سالم ترین و ارزانترین روش برای پیوند است.

کرونا فرصت اهدای عضو را از افراد گرفته است

وی تصریح کرد: انجمن اهدای عضو شعبه استان قزوین با کمک و همکاری سفیران داوطلب توانسته رتبه برتر کشوری را در زمینه اجرای برنامه‌های مختلف کسب کند که از موارد آن می‌توان به برگزاری غرفه‌های متعدد در سطح شهر و صدور بیش از ۵ هزار کارت اهدای عضو اشاره کرد.

مدیرعامل انجمن اهدا عضو استان قزوین اذعان کرد: تشکیل کمیته‌های تخصصی انجمن به منظور ترویج فرهنگ اهدای عضو با حضور هنرمندان، ورزشکاران ملی، معلمین و اساتید دانشگاه و تمام افراد علاقه‌مند به این فعالیت به عنوان سفیر، تولید محتواهای فرهنگی و علمی و توزیع در بین عموم مردم کمک شایانی به ارتقاء این فرهنگ کرده است.

مظفری اظهار کرد: پخش برنامه‌های مرتبط توسط صدا و سیما و رسانه‌های خبری، انعقاد تفاهم نامه همکاری با تعدادی از دستگاه‌های مرتبط با فضاسازی شهری از طریق نصب فیکسچر و تیر برد، دیدار با مدیران ارشد استانی و فعالان فرهنگی و اجتماعی، تجلیل از خانواده‌های ایثارگر اهدای عضو و مصاحبه خبری با آنها و تهیه بسته خبری و راه‌اندازی کانال ارتباطی در فضای مجازی از اقدامات این انجمن است.

وی گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا نیز برای انجام پیوند عضو فردی که قرار است اعضای بدنش اهدا شود باید علاوه بر بیماری‌های عفونی از نظر ابتلا مورد بررسی قرار بگیرد.

این مسئول ادامه داد: عمل پیوند عضو عده‌ای بعد از آسیب مغزی و ابتلا به کرونا در اثر انتقال به بیمارستان متوقف و کرونا مانع پیوند عضو این افراد شده است.

مظفری یادآور شد: انجمن اهدای عضو در کشور پس از فتوای امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ و سایر مراجع انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۱ راه اندازی شد؛ این موضوع در استان قزوین در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی و با هدف کمک به وضعیت بیماران در انتظار عضو پیوندی و ارتقاء فرهنگ مقدس اهدای عضو شروع به فعالیت کرد.

شماره ۳۴۳۲ پل ارتباطی علاقمندان به اهدای عضو

 وی بیان کرد: هم‌اکنون با کمک سفیران انجمن و تیم پیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین پیگیر شناخته شدن هرچه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در استان هستیم تا در نهایت در زمان رضایت گیری از خانواده‌هایی که عزیزانشان را بر اثر مرگ مغزی از دست داده‌اند اهدای عضو در وقت خود و با سرعت بهتری انجام شود.

این مسئول گفت: اهدای عضو یک موضوع علمی، فرهنگی و اجتماعی بوده و انجمن‌های علمی به تنهایی قادر به ارتقای این فرهنگ نیست و لازمه مشارکت همگانی است.

مظفری اذعان کرد: توصیه می‌کنم که برای زندگی خود و دیگران ارزش قائل شویم و با همدلی و ارتقاء این فرهنگ مهم به عنوان یک وظیفه و کار خیر نسبت به ترویج آن بکوشیم و کمک کنیم تا هیچ بیماری در صفحه طولانی دریافت عضو نباشد.

وی در پایان گفت: افرادی هم که تمایل دارند عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان باشند، می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان