۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هدف از سفر محرمانه پسر السیسی به اسرائیل چه بود؟
کد خبر: ۳۵۵۲۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

هدف از سفر محرمانه پسر السیسی به اسرائیل چه بود؟

منابع آگاه در مصر سه شنبه شب از سفر محرمانه پسر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند و اهداف پشت پرده این سفر را فاش کردند.

هدف از سفر محرمانه پسر السیسی به اسرائیل چه بود؟
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛ این منابع گفتند که «محمود السیسی» فرزند رئیس جمهوری مصر یکشنبه گذشته در راس یک هیات بلند پایه امنیتی و نظامی به اسرائیل سفر کرده است. 

این منابع به تارنمای خبری «العربی الجدید» اعلام کردند که پسر السیسی از افسران و سران بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر به سرزمین‌های اشغالی رفت تا با مقام های امنیتی اسرائیل در باره تعدادی از پرونده های مشترک میان قاهره و تل آویو تبادل نظر و گفت و گو کند.

** نظارت پسر السیسی بر پرونده روابط با اسرائیل 

این منابع در مصاحبه اختصاصی با العربی الجدید افزودند که پسر السیسی که از نفوذ گسترده ای در بدنه حاکمیت مصر برخوردار است، تنها به اسرائیل سفر نکرده است. 

وی با یک فروند هواپیمای اختصاصی متعلق به سازمان اطلاعات مصر به همراه هیاتی از مقامات اسرائیلی و فلسطینی وارد سرزمین‌های های اشغالی شد.

این منابع فاش کردند که رئیس جمهوری مصر پس از اینکه سرلشکر «ایمن بدیع» را به عنوان رئیس کمیته مربوط به پرونده لیبی منصوب کرد، پسرش نخستین فرد برای نظارت بر پرونده روابط با اسرائیل شد.

** سفر پسر السیسی به اسرائیل برنامه ریزی شده بود

به گفته منابع آگاه مصری، این نخستین بار نیست که محمود السیسی که یکی از مقام های بلند پایه در پرونده روابط میان مصر و اسرائیل است برای یک ماموریت محرمانه رسمی به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند، در سفر پیشین سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر، وی را همراهی کرده بود؛ بنابراین سفر روز یکشنبه نیز که از پیش برنامه‌ریزی شده بود با هدف ادامه مذاکرات میان مصر و اسرائیل درباره تعدیل برخی مفاد معاهده «کمپ‌ دیوید» انجام شد.

این منابع فاش کردند که دوره کنونی شاهد افزایش تماس‌ها و رفت و آمدها میان مقام های سرویس اطلاعات مصر و همتایان آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به منظور دستیابی به تفاهم در باره اعمال اصلاحات در برخی مفاد مربوط به معاهده کمپ دیوید، پیش از برگزاری نشست کمیته مشترک امنیتی بین مصر و اسرائیل است. 

این منابع ادامه دادند که مصر برنامه‌هایی برای راه اندازی منطقه ای صنعتی در شمال شبه جزیره سینا نزدیکی مرز با نوار غزه دارد.

به گفته این منابع، یکی از موضوع های مورد مذاکره هیات مصری به ریاست پسر السیسی با مقام های اسرائیلی در این سفر، آماده سازی برای برگزای نشست چهارجانبه رؤسای دستگاه‌های اطلاعات مصر، اردن، فلسطین و اسرائیل برای احیای روند مذاکرات رسمی میان فلسطین و اسرائیل بود.

این منابع بیان کردند که پیش‌تر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در دیدار خود با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و پیش از آن با مقامات اردنی از سرگیری کوشش ها برای انجام چنین گفت و گوهایی را بررسی کرده بود.

همچنین دستور کار دیگر سفر محمود السیسی به اسرائیل شامل تکمیل رایزنی ها برای اصلاح موارد توافقنامه امضا شده بین دو طرف، اعلام آمادگی مصری ها در پرونده بازسازی غزه زیر نظر یکی از شرکت های مصری در چارچوب ابتکار رئیس جمهوری این کشور پس از پایان درگیری های نظامی ماه مه گذشته در نوار غزه بود. 

سفر محمود السیسی به سرزمین‌های اشغالی به دنبال دیدار رئیس‌جمهوری مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شرم‌الشیخ و حاشیه همایش اخیر جوانان جهان و نیز رایزنی روزهای گذشته مقامات مصر و اردن برای هماهنگی برگزاری نشست چهارجانبه مصر، اردن، اسرائیل و فلسطین انجام شده است. 

مصر و رژیم صهیونیستی نوامبر گذشته اعلام کردند که برخی بندهای توافقنامه ۱۹۷۹ کمپ دیوید بین دو کشور را مطابق و همسو با تغییر و تحولات کنونی به منظور افزایش امنیت اصلاح می کنند.

به گفته منابع آگاه، بیشتر اصلاحات و تغییرهایی که قرار است در پیمان کمپ دیوید انجام شود، مربوط به مفاد امنیتی و برای کنترل و تقویت امنیت است که منطقه مرزی با نوار غزه و شبه جزیره سینا سهم عمده‌ای از آن خواهند داشت. 

پیمان کمپ دیوید که در ۲۶ مارس ۱۹۷۹ امضا شد، شبه جزیره سینا را به سه منطقه "الف، ب و ج" تقسیم می کند. طرف مصری از ورود هواپیما و سلاح های سنگین به منطقه C در مجاورت مرز با سرزمین های اشغالی منع شده است. این معاهده تصریح می کند که تعداد سربازان مصری مستقر در آنجا نباید از ۷۵۰ نفر تجاوز کند.

با این حال، یکی از مفاد این توافقنامه اجازه می دهد تا "به درخواست و توافق یکی از طرفین، ترتیبات امنیتی مورد توافق ایجاد شود، از جمله مناطق تسلیحاتی محدود در خاک مصر یا سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی سال ها پیش موافقت کرده بود که تعداد نیروهای مصری در سینا به عنوان بخشی از عملیات نظامی مصر علیه "سازمان های تروریستی" افزایش یابد.

انتهای پیام/1404
منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان