۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیش‌از ۱۰هزار معلول در قزوین فاقد شغل و درآمد ثابت هستند
کد خبر: ۳۵۵۱۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۴ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین:

بیش‌از ۱۰هزار معلول در قزوین فاقد شغل و درآمد ثابت هستند/ قانون استخدام ۳درصدی معلولان در هاله‌ای از ابهام

راحله جاتن گفت: با احتساب جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان قزوین، ۲ درصد از آمار جمعیت استان را معلولین تشکیل می‌دهند و طبق اطلاعات کسب شده حدود ۱۰ هزار نفر از این افراد فاقد شغل و درآمد ثابت هستند.

بیش‌از ۱۰هزار معلول در قزوین فاقد شغل و درآمد ثابت هستند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ مسئله اشتغال و معیشت یکی از مباحثی بوده که به ویژه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در کشور به عنوان یک دغدغه اصلی در بین مردم مطرح شده و در این بین جامعه معلولان به دلایل مختلفی همچون نگرش منفی نسبت به توانایی آنان و عدم اجرای درست قوانین وضعیت حادتری در بحث اشتغال دارند.

بدون شک تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان اولین گام در مسیر تحقق حقوق آنان است، ضمن اینکه مسئولان و متولیان امر نیز باید عزم جدی در عملیاتی کردن قوانین تصویب شده درخصوص معلولان داشته باشند.

شناسایی 28هزار فرد دارای معلولیت در استان

راحله جاتن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به آمار افراد دارای معلولیت در استان قزوین اظهار کرد: هم اکنون بیش از 28 هزار نفر فرد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی در استان قزوین شناسایی شده‌اند.

وی افزود: با احتساب جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان قزوین، تعداد معلولین ۲ درصد آمار جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و طبق اطلاعات کسب شده حدود ۱۰ هزار نفر از این افراد فاقد شغل و درآمد ثابت هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده برای اشتغال معلولان تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل پنج قانون حمایت از معلولان به بحث اشتغال معلولین پرداخته، دولت راهکارهایی جهت ایجاد اشتغال برای معلولین همچون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم خویش فرما و پرداخت تسهیلات اشتغال با سود ۴ درصد و شرایط پرداخت بلندمدت پیش‌بینی کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین دولت مشوق‌هایی جهت جلب توجه کارفرمایان با هدف جذب معلولین در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت تسهیلات اشتغال و پرداخت کمک هزینه ارتقاء کارایی معلولان نام برد.

استخدام ۵ نفر از معلولان در استان قزوین طی سال گذشته

جاتن بیان کرد: طبق قانون جامع حمایت از معلولان کلیه دستگاه‌های دولتی موظف هستند ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند که در همین راستا ۵ نفر از معلولین در استان قزوین طی سال ۱۳۹۹ به استخدام سازمان‌های دولتی درآمده‌اند.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی نیز از این قائده مستثنی نبوده و در حال حاضر حدود ۶ درصد از پرسنل شاغل در بهزیستی از جامعه معلولین بوده که در استان قزوین نیز ۱۷ نفر از پرسنل شاغل در بهزیستی استان از جامعه معلولان هستند.

این مسئول در مورد مشکلات موجود در مسیر به کارگیری معلولان در ادارات دولتی خاطرنشان کرد: با وجود تدوین و تصویب قوانین متعدد حمایتی معلولین در کشور، همچنان شاهد آمار بالای بیکاری و عدم اشتغال این قشر هستیم که این امر می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته و باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد.

نگرش منفی کارفرمایان به میزان کارایی معلولان 

وی ادامه داد: از اهم چالش‌های موجود در اشتغال معلولان که بیشتر با آنها مواجه بوده‌ایم، می‌توان به مواردی همچون نگرش منفی برخی از مسئولین و کارفرمایان درخصوص میزان کارایی و کارآمدی فرد معلول و عدم تطابق رشته شغلی مورد تقاضا با نوع معلولیت فرد واجد شرایط اشاره کرد.

جاتن در پایان تصریح کرد: نداشتن تخصص و تحصیلات مرتبط معلولین در رابطه با شغل مورد تقاضا، وجود مشکلات مرتبط با ایاب و ذهاب معلولین همانند مناسب سازی معابر عمومی، مناسب سازی فضاهای داخلی و ساختمان‌ها، مناسب سازی حمل و نقل عمومی و همچنین عدم شرکت معلولین در آزمون‌های استخدامی از دیگر چالش‌های موجود در مسیر اشتغال معلولان است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان