۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بایدها و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا
کد خبر: ۳۵۵۰۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ساعت: ۱۳:۳۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه بهبود تغذیه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

بایدها و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا/ قزوین در مصرف فست‌فود رتبه اول کشور را دارد

عطیه رزازی بایدها و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا را تشریح کرد.

بایدها و نبایدهای تغذیه قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ عطیه رزازی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز طرح دوازدهمین بسیج ملی آموزش تغذیه در استان قزوین در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: براساس گزارش‌های سال ۹۵، استان قزوین رتبه نخست مصرف فست‌فود در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به تغذیه مناسب در زمان واکسیناسیون کرونا افزود: بهتر است تزریق واکسن در حالت ناشتا صورت نگیرد؛ همچنین نوشیدن آب و مایعات به گردش خون در بدن، حفظ ایمنی و افزایش اثر واکسن کمک می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: بعد از تزریق واکسن کرونا به مصرف غذاهای سرشار از پروتئین توصیه شده به طوری که حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات در روز مصرف شود و افراد از مصرف غذاهای پرچرب و قندی اجتناب کنند.

وی اذعان کرد: مصرف دارو و مکمل‌ها در صورت تجویز پزشک ممنوعیتی ندارد اما در غیر این صورت مصرف مکمل‌ها به طور خودسرانه توصیه نمی‌شود؛ همچنین اگر فردی به صورت روزانه از مکمل‌ها استفاده می‌کند دیگر نیازی به مصرف مکمل‌های اضافه نیست.

کیفیت تغذیه مهم‌ترین ملاک در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن است

این مسئول تصریح کرد: برخلاف باورهای عموم مردم، کاهش وزن به معنی کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن نیست و کیفیت تغذیه در این زمینه ملاک است.

رزازی با اشاره به میزان مصرف انواع گوشت در استان قزوین عنوان کرد: مردم این استان سه برابر لازم نمک مصرف کرده و از گوشت قرمز بیشتر و از گوشت ماهی کمتر استفاده می‌کنند.

وی ضمن توصیه‌ها و محدودیت‌های تغذیه در زمان ابتلا به کرونا تصریح کرد: در دوران ابتلا به کرونا مصرف روزانه حداقل 6الی هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات توصیه شده تا ترشحات مجاری گوارشی رقیق‌تر و تخلیه آن آسان شود.

رزازی ادامه داد: استفاده از پیاز خام، فلفل دلمه‌ای به دلیل داشتن ویتامین سی همراه با غذا و جوانه‌های گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین سی هستند در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: میوه‌های فصل حاوی آنتی اکسیدان مانند انار، پرتقال‌، لیموشیرین و گریپ‌فروت می‌تواند در زمان ابتلا به بیماری‌های کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی موثر باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌های غذایی ابراز کرد: غذاهای حجیم و سنگین مانند آش‌های غلیظ، کله و پاچه، ماکارونی و فست‌فود توصیه نمی‌شود.

رزازی در پایان گفت: همچنین از مصرف ترشیجات، شوریجات، ادودیه‌های تند، قهوه، نسکافه، چای غلیظ، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده و نیم‌پز و خام در زمان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی پرهیز شود.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان