۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین تحریم‌ها فرصتی مناسب برای حمایت از تولیدات داخلی است
کد خبر: ۳۵۵۰۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

نخبه قزوینی:

تحریم‌ها فرصتی مناسب برای حمایت از تولیدات داخلی است

بلال ملکی گفت: پیش از تحریم‌ها بزرگترین چالش نخبگان و مبتکران مسئله واردات بود، چون برخی سودجویان که به منابع ارزی دسترسی داشتند، مواد شیمیایی را به صورت عمده وارد می‌کردند که این امر به ضرر تولیدکنندگان داخلی بود.

تحریم‌ها فرصتی مناسب برای حمایت از تولیدات داخلی است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ پیشرفت کشور در گرو توجه به نخبگان است و تا زمانی‌که امکان نقش‌آفرینی نخبگان در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته باشد، پیشرفت و توسعه لازم ایجاد نمی‌شود.

اگر بخواهیم چرخه استقلال را کامل کنیم باید از نخبگان جهت بی‌نیازی و پیشرو بودن حمایت کرد و از ظرفیت آنان در بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کم کردن فشار روی مردم بهره برد.

بلال ملکی جوان نخبه‌ای است که حدود 10سال در صنایع شیمی مشغول به کار بوده و حالا با تلاش و همت خود توانسته با فناوری نانو آینه‌های رنگی تولید کند.

ملکی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ اظهار کرد: زمانی که با صنعت آینه‌‌سازی آشنا شدم اولین جرقه در ذهنم ایجاد شد که در کنار آینه‌های نقره ای، آینه های طلایی و رنگی هم می توان داشت و در همین راستا با فناوری نانو پیوندی جدید ایجاد کرده و در زمینه تولید آینه‌های رنگی گام برداشتم.

وی افزود: با ساخت چند آینه‌ رنگی متوجه شدم ساخت آینه با فناوری جدید نانو از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به آینه‌های معمولی برخوردار است و همچنین از نظر قیمت تمام شده محصول و مصرف آب بسیار مقرون به صرفه‌ خواهد بود.

طراح و مبتکر طرح تولید آینه‌های رنگی بیان کرد: در روش متداول و معمولی بدلیل استفاده از روش حمام شیمیایی آب زیادی صرف تولید آینه می‌شود، اما در روش جدید مصرف آب به صفر می‌رسد که متأسفانه با توجه به عوامل و مسائلی تاکنون نتوانسته ام این ایده را تجاری سازی و به سرانجام برسانم.

این مخترع قزوینی ابراز کرد: در دولت نهم و دهم از کارهای دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا در زمینه نانو، تجهیزاتی که برای تولید و تجاری‌سازی محصول به کار گرفته می‌شد، بیشتر مورد حمایت قرار می گرفت که متأسفانه در دولت‌های بعد این حمایت‌ها برداشته شد.

ملکی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم با توجه به درخواست خود تولیدکنندگان، تجهیزات داخلی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گرفت، بنابراین شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خاصی نداشتند چون به راحتی می‌توانستند تجهیزات را به صورت لیزینگی دریافت و اقساط را با زمان تنفس مناسب بازپرداخت کنند که با روی کار آمدن دولت بعد، کسب و کار این چنینی تقریبا متوقف شد.

وی اضافه کرد: مشکلات پیش رو سبب شد ایده تولید آینه‌های رنگی با چند محصول ساخته شده را کنار گذاشته و به سمت تولید نمک‌های فلزات رنگی تمایل پیدا کنم.

ملکی گفت:ایده تولید نمک‌های فلزات رنگی را در واقع با یک پایلوت نیمه صنعتی تولید سولفات مس گرید دارویی آغاز کردم و روی گریدهای خالص که عموما وارداتی هستند بیشتر کار کردم به طوریکه ابتدا در محیط آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد وارد عرصه صنعتی شد.

طراح و مبتکر طرح تولید آینه‌های رنگی اذعان کرد: از سولفات مس و کلرید مس نمونه‌سازی شده که نقشه تولید نیمه صنعتی در سولفات مس آماده و اما کلرید مس در حال آماده‌سازی است که تاکنون تجاری سازی نشده است.

این مخترع قزوینی ادامه داد: در صنایع شیمیایی ما نمی‌توانیم مستقیم از آزمایشگاه برای گام صنعتی قدم برداریم چون هزینه‌های بسیار سنگینی دارد، بنابراین ابتدا یک طرح نیمه صنعتی ایجاد می‌شود که کارایی روش آزمایشگاهی را در صنعت نشان می‌دهد، اگر طرح توجیه اقتصادی و تجاری داشته باشد بعد از اندازه‌گیری پارامترهای لازم و رفع نقاط ضعف آن در نهایت به سمت تجاری شدن می‌رود.

ملکی تشریح کرد: طرح نمک‌های فلزات معدنی را از چهار سال پیش آغاز کرده که اکنون تقریبا طرح آن آماده و نیازمند یک سرمایه در گردش مناسب برای تجاری شدن است.

وی اذعان کرد: قبل از تحریم بزرگترین چالش نخبگان و مبتکران واردات بود، چون برخی اشخاص سواستفاده‌گر که به منابع دلاری دسترسی داشتند، مواد شیمیایی را به صورت عمده وارد می‌کردند که این امر به ضرر تولید کنندگان داخلی بود، اما اکنون که واردات کم شده، فرصت مناسبی برای ما است که متأسفانه حمایت و منابع مالی وجود ندارد.

طراح و مبتکر نمک‌های معدنی ادامه داد: تا قبل از تحریم‌ها حتی اگر نمونه مشابه داخلی در کشور وجود داشت از آن استفاده نمی‌شد چون دلال‌ها تمام اقلام را به صورت عمده وارد می‌کردند و اجازه رقابت و تنفس را به تولید کنندگان داخلی نمی‌دادند و تولید داخل دچار مشکل و ضعف می‌شد، اما اکنون مصرف کنندگان مجبور به استفاده از تولید داخل هستند و فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی است.

این مخترع قزوینی ادامه داد: اگر بخواهیم تولید داخل را رشد دهیم باید به گردش مالی تولیدکننده توجه داشته باشیم، بنابر‌این به طور کل تحریم‌ها اتفاق مثبتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است با این ضرورت که باید آن‌ها حمایت شود تا بتوانند نیاز داخلی کشور را تامین کنند.

ملکی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه عنوان کرد: اولین سالی که آغاز به کار کردم قیمت مس ۱۸ هزار تومان بوده که اکنون به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، به طوریکه اگر ۱۰ سال پیش با ۵۰ میلیون گردش مالی می‌توانستم به راحتی کارم را آغاز کنم، اما اکنون من به ۵۰۰ میلیون تومان گردش مالی برای تولید همان مقدار ماده نیاز دارم.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها از طرف دیگر شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر کرده است چون هیچ نوع حمایت مالی وجود ندارد و برای درخواست و دریافت تسهیلات بانک‌ها شرایط را به قدری سخت تعریف کرده‌اند که کسی توانایی دریافت تسهیلات و بازپرداخت آن را ندارد.

طراح و مبتکر نمک‌های معدنی بیان کرد: دولت باید تنفسی برای بازپرداخت اقساط نخبگان و تولیدکنندگان درنظر بگیرد چون زمانی که تسهیلاتی در اختیار یک کسب و کار نوپا قرار می‌گیرد نباید انتظار داشت که از ماه اول باز پرداخت اقساط آن آغاز شود، کسب و‌کار جدید هیچ تولیدی نداشته تا بتواند درآمدی کسب کند.

این مخترع قزوینی ادامه داد: با یک برآورد مالی کار را آغاز کرده اما در طول این چند سال اخیر با تورم شدید که خارج از برنامه‌ریزی‌ام بود روبرو شده ام، تمام منابع مالی که داشتم صرف طرح و R&D یا همان تحقیق و توسعه شد، همچنین هزینه‌ای که برای مواد اولیه برآورد کرده بودم نیز صرف تولید شده به طوری که اکنون برای مواد اولیه سرمایه در گردش ندارم.

ملکی اضافه کرد: کار آینه‌های رنگی را ابتدا در پارک علم و فناوری در زمان مدیریت قبلی آغاز و علی‌رغم اینکه زمان بسیاری را صرف کاغذ بازی و تاییدیه کردم، پروژه به طور کلی منتفی شد اما در طرح نمک‌های معدنی بسیار مورد حمایت معاونت علمی سپاه و بسیج قرار گرفتم و واقعا در عمل دیدم که هیچ امر پیش پا افتاده‌ای نمی‌تواند مانع از کار جهادی شود.

وی اذعان کرد: اگر بتوانم کسب‌وکارم را راه‌اندازی کنم چشم‌انداز خوبی برای آن در نظر دارم، چون اگر کار نمک‌های معدنی شروع شود، می‌توانیم مواد شیمیایی دیگر را نیز در مجموعه‌ تولید کرده و کسب وکار قدرتمندی را ایجاد کنیم.

این نخبه قزوینی تصریح کرد: ایجاد فضای کار و فضای آزمایشگاهی برای فردی که در آغاز کار قراردارد بسیار پر هزینه است، اگر هزینه‌ها و حمایت‌های مالی در فرآیند تحقیق و توسعه صورت نگیرد، یک نخبه نمی‌تواند پیشرفت کند و شاید مجبور شود کارش را کنار بگذارد، بنابراین انتظار می‌رود از این سرمایه‌ها حمایت شود چون گام محکمی در جهت خودکفایی کشور هستند.

ملکی در پایان گفت: انگیزه داشتن، خودباوری، قرار گرفتن امکانات و حمایت‌های لازم از سوی دولت از شاخصه‌‌های اصلی است که اگر درکنار هم وجود داشته باشند یک نخبه می‌تواند به پیشرفت برسد.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان