۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین صادرات ۵ میلیون دلاری صنایع دستی قزوین در سال جاری
کد خبر: ۳۵۵۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

معاون صنایع دستی استان خبر داد

صادرات ۵ میلیون دلاری صنایع دستی قزوین در سال جاری/ بیش از ۲ میلیارد تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی پرداخت شد

سید میثم حصاری گفت: صادرات صنایع دستی در سال ۱۳۹۹ به صورت تقریبی ۴ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۴۰۹ دلار و در سال جاری ۵ میلیون دلار بوده است که رشد ۱۰درصدی را به همراه داشته است.

صادرات ۵ میلیون دلاری صنایع دستی قزوین در سال جاری
سید میثم حصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به صادرات ۴ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۴۰۹ دلاری در سال گذشته اظهار کرد: با توجه به صادرات ۵ میلیون دلاری در سال جاری شاهد افزایش ۴ درصدی ارزش صادرات صنایع دستی استان در سال ۱۴۰۰ بود‌ه‌ایم.

وی افزود: صادرات صنایع دستی استان به صورت چمدانی انجام می‌شود و هنرمندان سفارشات و محصولات خود را از طریق فروش اینترنتی یا دیگر راه‌های ارتباطی عرضه می‌کنند.

۱۳۲مجوز کسب و کارخانگی در سال جاری صادر شد
 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به صدور ۸۰ مورد مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته گفت: قزوین از ابتدای سال جاری تا ۱۸ دی ماه در دو بخش مستقل و پشتیبان در حوزه اشتغال خانگی صنایع دستی موفق به صدور ۱۳۲ مجوز کسب و کار خانگی شده است.

این مسئول با اشاره به افزایش ۴ برابری تسهیلات صنایع دستی نسبت به سال گذشته بیان کرد: در سال جاری ۶۵ طرح موفق به دریافت ۳ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان تسهیلات کم بهره شده‌اند و باعث ایجاد اشتغال برای ۱۵۶ نفر شده که ارزش تسهیلات در سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.

حصاری ادامه داد: در ۹ماهه سال جاری ۶۳۵ فقره مجوزهای سه گانه اعم از پروانه تولید انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی صادر شده است که نسبت به سال گذشته که این مجوزها برای ۵۲۲ نفر صادر شده بود شاهد رشد ۱۰ درصدی صدور مجوزها بود‌ه‌ایم.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره به دارندگان مجوزهای صنایع دستی در قالب تفاهم‌نامه‌های استانی و کشوری ابراز کرد: حمایت‌ سازمان صنایع دستی شامل ارائه تسهیلات‌ از محل اشتغال پایدار روستایی در قالب تفاهم نامه کشوری با بنیاد برکت، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ و تسهیلات بانک مسکن می‌شود.

پرداخت ۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی
 
معاون صنایع دستی استان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون از محل بخشنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های مختلف بیش از ۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی پرداخت شده است.

این مسئول افزود: پس از شیوع کرونا و از سال گذشته تا کنون مبلغ ۴ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومان به ۳۱۳ طرح از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در حوزه صنایع دستی و در قالب اشتغال برای۴۹۴ نفر پرداخت شده است.

حصاری تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی از کارگاه‌های صنایع دستی در حوزه معافیت‌های مالی و برخورداری از سوخت آب و برق یارانه‌ای حمایت می‌کند.

نام اندج به عنوان اولین روستای ملی صنایع دستی ثبت شد
 
این مسئول ابراز کرد: موفقیت‌های صنایع دستی قزوین شامل ثبت روستای اندج به عنوان اولین روستای ملی صنایع دستی(رشته گلیم بافی) در شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی کشور، ثبت مالکیت معنوی در رشته پاپیه ماشه با عنوان مجموعه عروسکی رساح و برگزاری داوری مهر اصالت در استان است.

حصاری در پایان گفت: استان قزوین از سال‌ها پیش تاکنون توانسته است که به کمک اهـالی هـنر‌ آثـار‌ ارزشمند‌ ادبی، هنری و علمی بـه فـراخور اوضـاع زمانه به‌ وجود‌ آورد؛ آثاری که به عـنوان‌ صـنایع‌دستی و هنرهای سنتی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ سنتی قزوین دارد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان