۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نرخ باروری به کمترین میزان نسبت به سال‌های گذشته رسیده است
کد خبر: ۳۵۴۹۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس:

نرخ باروری به کمترین میزان نسبت به سال‌های گذشته رسیده است

دکتر فاطمه محمدبیگی گفت: متأسفانه شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی ازدواج و کاهش حدود ۳۰ درصدی فرزندآوری در چند سال گذشته هستیم، همچنین نرخ باروری نیز به کمترین عدد نسبت به سال‌های گذشته رسیده است.

نرخ باروری به کمترین میزان نسبت به سال‌های گذشته رسیده است
دکتر فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به بحران جمعیتی در کشور اظهار کرد: جمعیت و به ویژه قشر جوان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه در دهه‌های گذشته نگاه خانواده‌محور که در اصل ۱۰ قانون اساسی بر آن تاکید شده، مورد غفلت از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران قرار گرفت و امروز موضوع جمعیت را به یک مسئله بحرانی تبدیل کرده است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: شاهد گرایش خانواده‌ها به تک فرزندی هستیم که زنگ خطر جدی برای آینده کشور و ورود به سیاهچاله جمعیتی است.

 محمدبیگی تصریح کرد: متأسفانه شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی ازدواج و کاهش حدود ۳۰ درصدی فرزندآوری در چند سال گذشته هستیم، همچنین نرخ باروری نیز به کمترین عدد نسبت به سال‌های گذشته رسیده است و این عوامل موجب شده تا نسبت به این موضوع در مجلس سکوت نکرده و به صورت جدی ورود کنیم. 

شناسایی ۲۱ مانع ازدواج و فرزندآوری در کشور

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: با شروع مجلس یازدهم موضوع بحران پیری جمعیت مورد توجه جدی جمعی از نمایندگان قرار گرفت تا راهکارهای لازم برای برون رفت کشور از این بحران در آینده شناسایی و قوانین لازم در این راستا تصویب شود.

محمدبیگی بیان کرد: در طول یک سال گذشته قانون جامع و تسهیلاتی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نهایی و به دولت ابلاغ شد که در این قانون ۲۱ مانع ازدواج و فرزندآوری شناسایی و بر اساس هر کدام از آنها راهکارهایی در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دنبال حمایت از خانواده و ارتقاء سلامت مادر و کودک و همچنین افزایش نمای جوانی جمعیت هستیم، کما اینکه همه کشورها برای جوان نگه داشتن نمای جمعیت خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

پیری جمعیت یک بحران بزرگ و پرچالش برای کشور محسوب می‌شود

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس ابراز کرد: برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت در آینده که یک بحران بزرگ و پر چالش برای کشور محسوب می‌شود باید وارد الگوی ۳ فرزندی و بالاتر شویم و بستر آن را فراهم سازیم.

وی در پایان گفت: باید خانواده در اولویت قرار بگیرد و موانع حس دلنشین پدری و مادری برطرف شود؛ از این رو مسئولان و دولتمردان باید در کنار مجلس از فرصت پنجره جمعیتی استفاده کرده و مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی و مشکلات حاکم بر جامعه که مانع تحقق این آرزوی والدین می‌شود را برطرف کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان