۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کشف انبار مهمات جنگ جهانی دوم در قلب تهران
کد خبر: ۳۵۴۹۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

خبر داغ:

کشف انبار مهمات جنگ جهانی دوم در قلب تهران

مهمات و سلاح های گنجی کشف شده در محله فاطمی تهران مربوط به متفقین در زمان جنگ جهانی دوم است.

کشف انبار مهمات جنگ جهانی دوم در قلب تهران
صبح قزوین: به نقل از روزنامه ایران، خسرو معتضد کارشناس و محقق تاریخ در مورد کشف مقادیری گلوله توپ در محل فاطمی تهران به چند احتمال تاریخی اشاره کرد و البته تولید آن ها در خط مونتاژ آمریکایی ها در زمان جنگ جهانی دوم را گزینه ای نزدیک به واقعیت دانست.
معتضد با اشاره به سابقه تاریخی محل کشف این گلوله های توپ، ساخت آن ها را به نخستین روزهای وارد شدن آمریکا به عرصه جنگ جهانی دوم مربوط دانست و خاطر نشان کرد: در منطقه فاطمی و امیرآباد تهران در زمان قاجار یک میدان اسب سواری بزرگ قرار داشت که به نام "اسپیریس جلالیه" مشهور بود.
وی افزود: احتمال این وجود دارد که زاغه مهماتی هم در اعماق خاک پیش بینی شده باشد و بخشی از مهمات دخیره ارتش، در آن مکان باشد.
Picture 738 این محقق تاریخ در رابطه با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، بنا به درخواست بریتانیا، گفت: آمریکا 30 هزار سرباز را به ایران روانه می کند؛ سربازهایی که البته نظامی نبودند و در واقع فقط وظیفه مونتاژ کردن سلاح و مهمات را بر عهده داشتند.
آن ها توپ، تانک و سایر سلاح ها و مهمات را مونتاژ می کردند و از طریق راه آهن و جاده به شوروی می رساندند.
وی یادآور شد: آمریکایی ها شرکتی به نام «UKCC» را تأسیس کردند و با استفاده از خطوط ریلی و اجاره کردن 4 هزار کامیون، به حمل سلاح پرداختند.
در همان سال ها آمریکایی ها به تهران هم آمدند.
حدود 5 هزار آمریکایی در تهران ساکن بودند چراکه در طرح ستاد کل ارتش آلمان، حمله به ایران هم پیش بینی شده بود و آمریکایی ها در تهران حالت نظامی داشتند.
معتضد ادامه داد: آمریکایی ها و ارتش ایران در شمال زاغه مهمات داشتند و یکی ازین زاغه ها در همین میدان اسب دوانی جلالیه بود.
احتمال تاریخی دیگر می تواند این باشد که در آن سال ها ارتش ایران از آلمان، سوئد و اشکودا (چک و اسلواکی) نیز سلاح و مهمات خریداری می کرد.
این احتمال وجود دارد که این گلوله های توپ کشف شده، مربوط به خرید های ارتش از آن کشورها بوده باشد.
انتهای پیام/8002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان