۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کودکان قربانی رژیم خونخوار پهلوی شدند/ قزوینی‌ها میدان دفاع از انقلاب اسلامی را خالی نکردند
کد خبر: ۳۵۴۷۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۷ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

روایت مبارز انقلابی از قیام ۷دی مردم قزوین؛

کودکان قربانی رژیم خونخوار پهلوی شدند/ قزوینی‌ها میدان دفاع از انقلاب اسلامی را خالی نکردند

سیدجعفر شهاب‌زاده گفت: رژیم ستم‌شاهی فکر می‌کرد با اعمال حکومت نظامی و ترساندن مردم می‌تواند آنها را از حرکت بازداشته و متوقف کند در حالی که انقلابیون برای به ثمر رسیدن اهداف انقلاب حاضر بودند حتی از جان خود نیز بگذرند.

کودکان قربانی رژیم خونخوار پهلوی شدند/ قزوینی‌ها میدان دفاع از انقلاب اسلامی را خالی نکردند
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ در روزهای پرشور و انقلابی سال ۵۷، مردم در شهرهای مختلف کشور به پا خواسته و برعلیه دژخیمان پهلوی قیام می‌کردند، در دی ماه سال ۵۷ اوضاع شهر قزوین بسیار ملتهب و حساس بود و روز به روز به این حساسیت افزوده می‌شد.

قزوین ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت، وجود فرماندهی ارشد نظامی لشگر ۱۶ زرهی ارتش در شهر قزوین، مسیر ارتباطی ویژه به شمال کشور و شاهراه غرب به شرق و نزدیکی به پایتخت، قزوین را در موقعیت استراتژیکی در میان شهرهای کشور قرار داده بود، نقطه عطف این مبارزات مردم قزوین علیه رژیم شاه در دی ماه بود.

سیدجعفر شهاب‌زاده از مبارزان انقلابی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره اتفاقات و حوادث ۷ دی سال ۱۳۵۷ اظهار کرد: رژیم طاغوت پس از روشنگری‌های امام خمینی (ره) و ایجاد موج مردمی که علیه شاه خیانتکار شکل گرفته بود، تصمیم داشت تا با ایجاد رعب و وحشت به عنوان آخرین حربه خود برای ایستادن قطار انقلاب استفاده کند.

وی ادامه داد: به دنبال این موضوع در برخی شهرها از جمله قزوین حکومت نظامی اعلام شد و برای جلوگیری از حضور مردم در تظاهرات ضد رژیم ستم شاهی، نظامیان با ادوات و خودروهای نظامی و زرهی از جمله تانک‌ها به خیابان‌ها و کوچه‌های شهر آمده و برای مردم رعب و وحشت ایجاد می‌کردند.

شهاب‌زاده افزود: رژیم ستم‌شاهی فکر می‌کرد با اعمال حکومت نظامی و ترساندن مردم می‌تواند آنها را از حرکت بازداشته و متوقف کند در حالی که انقلابیون برای به ثمر رسیدن اهداف انقلاب حاضر بودند حتی از جان خود نیز بگذرند.

این معلم بازنشسته یادآور شد: روز ششم دی ماه، مردم قزوین از سمت خیابان عبیدزاکانی و مسجدالنبی(ص) که در آن زمان با عنوان مسجد شاه خوانده می‌شد به سمت سبزه میدان تظاهرات می‌کنند، برخورد شدید نیروهای نظامی با تظاهرکنندگان منجر به شهادت شهید عباس بالو شد، جمعیت به سمت ژاندارمری رفت تا با نیروهای نظامی که به سمت مردم تیراندازی کرده‌اند برخورد کنند، در درگیری مقابل ژاندارمری که در خیابان طالقانی قزوین قرار داشت، دو برادر محمودیان و پسر عموی آن‌ها به شهادت می‌رسند.

شهاب‌زاده تصریح کرد: بنده مثل سایر همشهریان عزیز آن روز در صحنه مبارزاتی بودم، مزدوران شاه بعد از حمله وحشیانه به شهر برای ایجاد رعب و وحشت در دل مردم، با چوب و چماق به درب خانه‌های مردم هجوم برده و با زور اسلحه از مردم می‌خواستند به نفع شاه شعار بدهند.

وی ادامه داد: گروه دیگر در شهر به مردمی که در صف خرید نفت ایستاده بودند حمله کرده و تعدادی از مردم را زیر گرفتند که بعضی از آنها مجروح شدند.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه از حول و هراسی که مزدوران شاه آن روز در دل مردم شهر ایجاد کردند، تعدادی از مادران باردار سقط جنین کردند، افزود: وقتی خبر جنایات رژیم شاه بر شهروندان قزوینی در کشور پیچید، مردم از استان‌های دور و نزدیک اقدام به رساندن آذوقه و نان کردند، تعدادی از روحانیون مبارز تهران همراه با کمک‌های غذایی به قزوین آمدند و در تجمع اعتراضی مردم در امامزاده حسین(ع) حضور پیدا کردند.

شهاب‌زاده ادامه داد: به دنبال شهادت ۴ تن از مبارزان انقلابی به دست نیروهای نظامی رژیم پهلوی، مردم قزوین برای تشییع پیکر این شهدا و همچنین اعتراض و راهپیمایی در ۷ دی به خیابان‌ها آمدند.



وی اضافه کرد: یک خودروی نظامی که مامور برخورد با راهپیمایان در این روز بود، حین گشت و رفتن به سمت خیابان سپه به جمعی که در حال شعار دادن علیه رژیم شاه بودند در خیابان پادگان برخورد می‌کند.

این معلم بازنشسته تصریح کرد: سرگروهبان حاضر در این خودروی زرهی که تاب شعار علیه شاه خیانتکار را نداشت به سرباز برای برخورد با این جمع دستور داد، اما بدنبال امتناع سرباز خود پشت فرمان نشسته و کمی بعد اقدام به زیرگرفتن افراد حاضر کرد که در جریان این اقدام جنایتکارانه 11 تن از دانش آموزان حاضر زخمی شده یا به شهادت رسیدند، دانش آموزان امیر اره ساز، حمید اعرابی، افسرعباسی شهرکی و زهرا کلانتری یکتا از شهیدان مظلوم این جنایت بودند.

وی اظهار کرد: راه اندازی حمام خون رژیم در قزوین و برخورد جنایتکارانه با کودکان معصوم و بازتاب آن موجب پررنگ‌تر شدن تظاهرات مردمی در دیگر شهرهای کشور علیه رژیم ستم شاهی شد.

این مبارز انقلابی تصریح کرد: مردم در محله‌ها و کوچه‌ها درب‌های خانه‌های خود را باز کردند تا تظاهرکنندگانی که از دست نیروهای فرمانداری نظامی می‌گریختند به خانه‌ها پناه بیاورند و در امان باشند، خبر در سرتاسر ایران پخش و تیتریک روزنامه‌های کشور شد و از اقصا نقاط ایران جویای وضعیت شهر می‌شدند.

شهاب‌زاده در پایان با بیان اینکه تمام تلاش شهدا و جانبازی‌های مبارزان انقلابی برای زنده نگهداشتن اسلام بود، گفت: کارشکنی‌های غربی‌ها و معاندین نظام دلیلی محکم بر حقانیت و موفقیت این نظام و انقلاب است، همین که کشورهای قلدر و زیادی‌خواه خواهان مذاکره با ایران اسلامی شدند نیز دلالت بر پیروزی مردم ایران است، هرچند با تبلیغات و سرو صداهای رسانه‌ای می خواهند این حقیقت و پیروزی‌ها دیده نشود.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان