۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش قیمت مصالح ساختمانی به بهانه گرانی سوخت
کد خبر: ۳۵۴۶۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲ ساعت: ۱۵:۵۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت مصالح ساختمانی به بهانه گرانی سوخت/ نرخ‌های خودسرانه تولیدکنندگان غیرقانونی است

مصالح ساختمانی در روزهای اخیر با افزایش چندبرابر قیمت از سوی تولیدکنندگان مواجه شده که منجر به اعتراض مصرف‌کنندگان شده است.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی به بهانه گرانی سوخت
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ قزوین به واسطه موقعیت جغرافیایی و برخورداری از اراضی نیز از استان‌های مستعد در بحث ساخت و ساز و ساختمان سازی است؛ این امر موجب شده تا ساخت و ساز در این استان از رونق قابل توجهی برخوردار باشد و از این رو شرکت‌های تولیدی و توزیعی مصالح ساختمانی در قزوین فعال هستند.

باتوجه به این شرایط اما در روزهای اخیر افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی نیز شوک بزرگی به فعالان حوزه ساختمان سازی وارد کرده است؛ به عنوان مثال طبق گزارشات مردمی نیز از روز گذشته اول دی ماه، برخی مصالح ساختمانی از جمله سفال تیغه‌ای10 با قیمت قبلی 950 تومان اکنون با قیمت 1200 تومان، سفال تیغه‌ای15 با قیمت قبلی 1200تومان اکنون با قیمت 1600تومان و سفال تیغه‌ای سقفی با قیمت قبلی 5800تومان با نرخ 6500تومان از سوی کارخانه‌های تولیدی به فروش می‌رسد.

تقریبا با افزایش 30الی 35درصدی این مصالح مواجه هستیم در حالی که هیچ نرخ مصوب قانونی صادر نشده و گویا واحدهای تولیدی به طور خودسرانه دست به تعیین نرخ‌های جدید زده‌اند؛ در این میان افزایش نرخ گاز و برق و حمل و نقل مطرح است که گفته می‌شود براین افزایش قیمت‌ها موثر است اما با این حال هر تغییر قیمتی باید از سازمان‌های نظارتی و ذی‌ربط اطلاع رسانی شود.

افزایش نرخ انرژی‌های عامل و حمل و نقل بهانه گرانی مصالح ساختمانی است

سیدعلی اکبر سیدی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین؛ با بیان اینکه کارخانه‌های تولید آجر تحت نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت هستند، اظهار کرد: بحث افزایش قیمت مصالح ساختمانی را ورود پیدا کردیم که در این میان دو عامل موثر مطرح شده است.

وی افزود: آنچه که صاحبان واحدهای تولیدی مطرح می‌کنند، یکی بحث افزایش قیمت برداشت موادولیه از معادن و دیگری افزایش چندین برابری نرخ گاز واحدهای تولیدی مطرح شده که باتوجه به اینکه پخت آجرها زمان زیادی را در کوره می‌برد و مصرف بالای گاز را دارد، از این رو قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

سیدی تصریح کرد: با این وجود بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت نهادی است که باید ورود پیدا کرده و به طور دقیق آنالیز کند که قیمت مصالح ساختمانی تا چه میزان متناسب با افزایش قیمت مواداولیه و گاز باید گران شود و درواقع نرخ نهایی را سازمان صمت باید تعیین کند نه اینکه بدون نظارت از سوی تولیدکننده اتفاق بیفتد.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان استان قزوین ابراز کرد: اتحادیه صرفا بر نرخ گذاری اجناسی که در واحدهای توزیع، عرضه می‌شود نیز نظارت دارد و درواقع واحدهای تولید در حیطه اتحادیه نیستند.

وی اذعان کرد: در این میان هم گاهی بداخلاقی اتفاق می‌افتد به طوری که گاهی در برخی واحدهای تولیدی صرفا بنا بر افزایش نرخ انرژی‌های عامل و سایر عوامل دخیل در تولید نیز محصول را تا چندین برابر گران می‌کنند که در این میان سازمان صمت باید ورود کرده و نقش نظارتی خود را ایفا کند.

اتحادیه مصالح فروشان هیچ نرخ جدیدی را صادر نکرده است

سیدی یادآور شد: مسئله دیگر اینکه در روزهای اخیر تولیدکنندگان آجر عرضه نمی‌کردند و با کمبود آجر در بازار مواجه بودیم که در نهایت اکنون با افزایش چندبرابری قیمت‌ها، عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان استان قزوین عنوان کرد: ما در حوزه واحدهای توزیع تاکنون هیچ نرخ جدیدی را صادر نکردیم چون هنوز واحدهای تولیدی فاکتور ارائه نکرده‌اند تا بتوانیم بر مبنای آن برای فروشندگان نرخ تعیین کنیم و این نشان می‌دهد که تولیدکنندگان نتوانسته‌اند سازمان صمت را به عنوان متولی امر متقاعد کنند.

وی در پایان گفت: این افزایش قیمتی که اکنون رخ داده هنوز توسط نهاد رسمی یعنی سازمان صمت، نه تایید و نه تکذیب شده و مورد تایید ما هم نیست چون باید روند آنالیز و نظارت چرخه تولید به طور رسمی اجرا شود تا بتوانیم نرخ جدید را تعیین کنیم.

نظارت سازمان صمت استان قزوین فعال شد

علی بیشه‌ای، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره افزایش قیمت‌ها در حوزه مصالح ساختمانی اظهار کرد: باتوجه به اینکه این مسئله به تازگی اتفاق افتاده و گزارشات به دست ما رسیده است، مسئله را در دست پیگیری قرار دادیم و چون در شهرستان قزوین واحد تولیدی مصالح ساختمانی نداریم، به سایر شهرستان‌ها ابلاغ کردیم تا در صورت وجود واحد تولیدی نیز مسئله را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: پس از احصاء واحدهای تولیدی نسبت به آنالیز نرخ گذاری‌ها اقدام خواهیم کرد که در صورت مشاهده گران فروشی و تخلف به تعزیرات ارجاع داده شده و در بخش رسیدگی به تخلفات در سازمان صمت اقدام خواهیم کرد.

این مسئول یادآور شد: موضوع مطرح شده تا روزهای شنبه تا یکشنبه بررسی شده و نتیجه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان