۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۴۰ عنوان کتاب علمی معتبر باهمت دانشگاه امام(ره) قزوین به چاپ رسید
کد خبر: ۳۵۴۵۷۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۳۰ ساعت: ۱۸:۳۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

۴۰ عنوان کتاب علمی معتبر باهمت دانشگاه امام(ره) قزوین به چاپ رسید

ابوالحسن نایینی گفت: در زمینه تولید علم که شامل تولید مقالات پژوهشی است، سال گذشته ۶۰۰ مقاله پژوهشی ملی و بین المللی و ۴۰ عنوان کتاب علمی معتبر از ناحیه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

۴۰ عنوان کتاب علمی معتبر باهمت دانشگاه امام(ره) قزوین به چاپ رسید
دکتر سید ابوالحسن نایینی، رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ در خصوص اهمیت پژوهش اظهار کرد: پژوهش‌هایی که در راستای ارتباط تفکر و پژوهش در سیستم آموزشی انجام شده به خوبی نشان می‌دهد که تحقیق و پژوهش از ابتدا نیازمند تفکر است، یک انسان پژوهشگر نیاز به ذهنی متفکر و اندیشه مدار دارد تا برای مسائل و مشکلات پیرامون خود بتواند راه حل ارائه داده و پژوهش کاربردی و مثمر ثمری را انجام دهد.

وی افزود: در واقع یکی از علت‌های فقر پژوهش در کشور ما نهادینه نشدن تفکر و اندیشه در نظام آموزشی ماست، این نظام هنوز برای ایجاد ذهن نقاد، اندیشه ورز در بین نسل تحت تربیت و آموزشی خود گام‌های موثری بر نداشته است.

نایینی با بیان اینکه برای تربیت افرادی توانمند با ذهن پویا لازم است نظام آموزشی از حالت معلومات محور به سمت اندیشه محور حرکت کند، افزود: باید برای اندیشیدن، نقد کردن و پرسیدن اهمیت قائل شد، در این صورت است که می توانیم پژوهشگرانی پویا و انسان‌هایی صاحب نقد، تفکر و توانمند را به جامعه تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: البته گاهی دیده می‌شود که حرکت‌های خوبی در برخی از زمینه‌ها در مدارس و مراکز آموزشی انجام می‌شود که بیشتر مقطعی بوده وکافی و بنیادی نیست، باید برنامه ریزی کافی در این زمینه داشت.
 
تحقیق و پژوهش سنگ بنای توسعه پایدار است

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین با اشاره به نقش پژوهش در رشد اقتصادی و رفع معضلات در حوزه‌های گوناگون بیان کرد: در حوزه اجتماعی، اقتصادی و حوزه های کلانی که یک اجتماع و یک کشور با آن سروکار دارد، توسعه پایدار می تواند به عنوان تعریفی جامع از فعالیت‌ها و فرآیندهایی که منجر به بهبود و پیشرفت وضعیت می گردد، تعریف شود که این پیشرفت سبب کاستن معضلات اجتماعی و فرهنگی می شود.

نایینی افزود: سنگ بنای رسیدن به توسعه پایدار تحقیق و پژوهش است، در واقع پایه رسیدن به یک توسعه پایدار به جز از راه تحقیق و پژوهش امکان پذیر نخواهد بود، به همین دلیل است که در اندیس‌های توسعه یافتگی بین شاخص توسعه یافتگی یک جامعه و عملکرد پژوهشی آن رابطه مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه هر اندازه از نظر کمی و کیفی پژوهش‌های یک جامعه بالا برود شاخص توسعه یافتگی آن جامعه به طور معناداری افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در پی حفظ بنیان‌های متوازن خود و ایجاد توسعه پایدار هستند تا بتوانند قدرت رقابت خود را با دیگر کشورها بالا برده و سهم بیشتری را داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها یک درصد از بودجه سالیانه ی کشور به پژوهش اختصاص دارد، ادامه داد: معمولا با هر واحد پولی که در حوزه پژوهش سرمایه گذاری شود به طور متوسط حدود 30 برابر می‌ تواند به اقتصاد و تولید ناخالص ملی کمک بکند، با این حال سهم کشور در حوزه سرمایه گذاری پژوهش بسیار ناچیز است.

نایینی در بخش دیگر از سخنان خود قزوین را به عنوان یکی از قطب های صنعتی در کشور نام برد و افزود: سابقه ی فعالیت های صنعتی در قزوین به عصر صفوی برمی گردد، اولین شهر صنعتی کشور به نام شهر صنعتی البرز در دهه 40 در قزوین بنا شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 8 شهرک صنعتی در سرتاسر استان قزوین وجود دارد که بیش از 800 شرکت در دل خود جای داده اند و به عنوان یک قطب صنعتی و اقتصادی در کشور محسوب می شود.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: با توجه 70 هزار دانشجو که در استان قزوین مشغول به تحصیل بوده و دانشگاه‌های متعدد دولتی و غیردولتی و غیرانتفاعی که در این استان وجود دارد، قزوین می تواند نقش مهمی را در توسعه یافتگی کشور ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سهم استان قزوین در پژوهش‌های کشوری وجود ندارد، افزود: از نظر شاخص‌های پژوهش محور استان قزوین رتبه ششم در بین استان های کشور را داراست.

دانشگاه بین المللی قزوین در ردیف دانشگاهیان برتر جهان

نایینی نقش دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین را در پیشبرد تولید علم و پروژه های پژوهشی مثبت دانست و بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال های اخیر رشد قابل توجهی در تولیدات علمی و پژوهشی داشته است، برای نمونه در طی سال های اخیر تعدادی از هیئت علمی این دانشگاه در ردیف دو درصد برتر دانشگاهیان جهان قرار گرفتند که این امر در سال 2020و 2021 اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه همچنین در رتبه بندی‌های جهانی حضور قابل توجهی داشته، به عنوان مثال در رتبه بندی تایمز که از معتبرترین نظام‌های بین المللی در جهان است سال گذشته توانستیم رتبه ی 140 آسیا و رتبه ی 13 ایران را کسب کنیم، این نشان دهنده وسعت و اهمیت حوزه ی پژوهش در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

این استاد دانشگاه افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در برخی رشته ها مانند مهندسی مکانیک شاخص و جزو 400 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

وی با اشاره به وجود محققین سرآمد و برتری که در رشته مکانیک وجود دارد، عنوان کرد: در داخل کشور هم رتبه‌های خوبی را در سال گذشته دریافت کرده ایم، از نظر شاخص پژوهشی و آموزشی و فناوری، اثرگذاری خدمات اجتماعی از بین 70 دانشگاه‌های جامع که تحت وزارت علوم قراردارند، توانستیم رتبه 21 را کسب کنیم.

نایینی ادامه داد: در زمینه تولید علم که شامل تولید مقالات پژوهشی است، سال گذشته 600 مقاله پژوهشی ملی و بین المللی و 40 عنوان کتاب علمی معتبر از ناحیه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

وی با تاکید به پژوهش‌های توازن محور با توجه به نیاز استان، گفت: پژوهشگران دانشگاه امام خمینی (ره) متناسب به نیاز و معضلات استان قزوین طرح‌های خوبی در زمینه صنعتی، مهندسی آب، فعالیت‌های معدنی، پروژه و طرح‌های ملی و استانی ارائه داده اند که به طور کلی به نظر می رسد سهم بالایی را در پژوهش های استان و کشور داریم، البته پتانسیل‌ها بسیار بالاتر است و نیاز به حمایت های بیشتر دارد.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین بیان کرد: این دانشگاه برای اساتید و هیئت‌های علمی خود در سال گذشته بالغ بر 20 میلیارد ریال اعتبار پژوهشی اختصاص داده و به علاوه برای تامین مایحتاج پژوهشی آزمایشگاه و تشویق فعالیت‌های پژوهشی بالغ بر 5میلیارد ریال بودجه تخصیص داده است.

وی افزود: در خود استان نیز حدود 5 میلیارد ریال بودجه پروژه‌هایی بوده که برای سال گذشته تعریف شده است که دانشگاه ما حدود 50 درصد از پروژه‌هایی که توسط سازمان برنامه بودجه تعریف شده بود را انجام و یا نظارت کرده است.
 
دانشگاه و حوزه دو بال اصلی نظام هستند

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از دغدغه های اصلی امام راحل بوده است، چرا که این دو نهاد به عنوان دو بال اصلی نظام که اگر با هم هماهنگ و وحدت داشته باشند می تواند ثمرات بسیاری برای جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دانشگاهیان از نقاط قوت حوزه در بخش فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روحیه ی زهد و تقوا استفاده کنند، می توان دانشگاه را یک محیط آماده برای تربیت متخصصان متعهد فراهم کرد.

نایینی از جمله برکات این وحدت را کاهش فاصله بین شیوه های آموزشی در دو نهاد دانست و افزود: هر کدام از دو نهاد حوزه و دانشگاه از حیث پژوهش و آموزش نقاط ضعف و قوتی دارند، کنار هم قرارگرفتن این دو نهاد نقاط ضعف را پوشش و نقاط قوت را افزایش می دهد، چه بسا با تبادل اساتید بین حوزه و دانشگاه، می توان گروه های جدید آموزشی ایجاد و رشته های جدید علمی بر مبنای این وحدت شکل داد.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مباحث علوم انسانی و اجتماعی نقاط مشترکی بین حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: تعامل و همکاری اساتید این دو نهاد می‌توانند با انتشار مقالات و کتب که حاصل هم اندیشی در راه تثبت اهداف انقلاب اسلامی و توفیقات در عرصه های مختلف است نمایش داده بشود.

وی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین یک دانشگاه جامع است و در هر دو حوزه انسانی و اجتماعی، اساتید برجسته و رشته های مختلفی دارد و با وجود سه دانشکده علوم اسلامی، علوم اجتماعی و ادبیات و علوم انسانی مستقیما می‌تواند با حوزه علمیه استان تعامل داشته باشد.

نایینی در پایان بیان کرد: نظامند و روشمند بودن پژوهش‌های دانشگاه که منجر به ایجاد مقالات و پژوهش‌های علمی می‌شود، می‌تواند در کنار مزیت هایی حوزه علمیه قرار گرفته و نقاط قوت را تقویت کند، این وحدت بر خروجی‌های پژوهشی هم از نظر کمی و هم کیفی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/ 2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان