۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین یک میلیون اصفهانی مبتلا به فشار خون هستند
کد خبر: ۳۵۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یک میلیون اصفهانی مبتلا به فشار خون هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه ۲۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به پرفشاری خون هستند، گفت: در استان اصفهان یک میلیون نفر فشار خون بالا دارند.

  یک میلیون اصفهانی مبتلا به فشار خون هستند
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، شاهین شیرانی دیروز(شنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با اشاره به اینکه سلامت تنها به سلامت جسمی اطلاق نمی‌شود و شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است، اظهار کرد: سلامت بر اساس قانون و شرع، حق مردم است و تامین آن وظیفه حاکمیت است.
  وی با اشاره به اینکه تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع الگوی شیوع بیماری‌ها را از بیماری‌های واگیردار به بیماری‌های غیر واگیر تغییر داده است، افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه نخست و پس از آن حوادث ترافیکی و سرطان‌ها از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور هستند.
  رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها یکی از مباحث بسیار با اهمیت در تمام جوامع است، ادامه داد: کاهش تحرک و فعالیت‌های بدنی در جامعه ناشی از زندگی ماشینی موجب شده تا سلامت کمتر مورد توجه افراد قرار گیرد.
  شیرانی با بیان اینکه بیماری نتیجه اختلال در محیط و یا عوامل ژنتیکی است،‌ ادامه داد: اگرچه کنترل و یا تغییر عوامل ژنتیکی برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار دشوار است اما می‌توان با تغییر محیط و اصلاح شیوه زندگی از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کرد و یا در جهت بهبود آن‌ها گام برداشت.
  وی از استرس به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر سلامت نام برد و اضافه کرد: متاسفانه مردم کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند و نوع پخت غذا و طرز نگه داری مواد غذایی، مصرف روغن‌های جامد، مصرف مواد حاوی رنگ مانند پفک و چیپس و مصرف بیش از اندازه نمک در بین مردم بسیار رواج یافته که از علت‌های اصلی بالا رفتن فشار خون است.
  شیرانی با بیان اینکه در بخش CCU بیمارستان‌ها افراد جوان مبتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون دیده می‌شوند، گفت: بیشتر این افراد بین 30 تا 35 سال سن دارند و تازه وارد میان سالی شده‌اند.
  وی ادامه داد: سکته قلبی و یا مغزی در جوانان یک شبه اتفاق نمی‌افتد و روند گرفتگی رگ‌های قلب و یا مغز از دوران کودکی آغاز می‌شود و به علت عدم آگاهی از فشار خون در بزرگسالی نمود پیدا می‌کند.
  رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند، افزود: در اوایل انقلاب امید به زندگی 50 سال بوده است، اما در حال حاضر این میزان برای مردان 72 سال و زنان 73 سال می‌باشد.
  شیرانی بیان اینکه پیشگیری در نظام سلامت بسیار با اهمیت است، بیان کرد: آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها به مردم در زمینه کنترل بیماری‌های غیر واگیر دار مانند بیماری‌های قلبی و فشار خون بسیار مهم است.
  وی فشار خون بالا، قند بالا، مصرف سیگار و به ویژه قلیان را از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت عنوان کرد و افزود: استرس و بی‌تحرکی و اضافه وزن از دیگر عوامل خطرساز برای سلامت افراد است.
  رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه 20 درصد افراد بالای 30 سال مبتلا به پرفشاری خون هستند، گفت: در استان اصفهان یک میلیون نفر فشار خون بالا دارند و اگرچه این بیماری بی‌علامت و شایع می‌باشد اما قابل شناسایی و به راحتی قابل درمان است.
  شیرانی با اشاره به اهمیت کنترل فشار خون به صورت مستمر گفت: شایع‌ترین علت از کار افتادن کلیه‌ها فشار خون بالا است.
  وی تصریح کرد: تغییر روش پخت غذاها از سرخ کردن به بخار پز و آب پز و هم‌چنین پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهای آماده فست و فودها باید در میان مردم رواج یابد و جایگزین الگوهایی غذایی کنونی شود.
      انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان