۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟
کد خبر: ۳۵۴۴۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۷ ساعت: ۱۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

گنجینه هدایای مقام معظم رهبری، با فضای نمایشی حدود ۱۰۰۰ متر مربع شامل مجموعه‌هایی مانند عصا و ظروف است که توسط سران کشور‌های خارجی به رهبر ایران تقدیم شده است.

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین، گنجینه هدایای مقام معظم رهبری، با فضای نمایشی حدود ۱۰۰۰ متر مربع شامل مجموعه‌های متنوعی از عصا، سلاح، ظروف، منسوجات، سنگ‌های قیمتی، مدال، سکه، تابلو‌های هنری و... است که توسط سران کشور‌های خارجی مانند رئیس مجلس بحرین، اسماعیل هنیه، رئیس‌جمهور بلاروس، رهبر کره شمالی، پادشاه عمان، رئیس‌جمهور خلق چین، رئیس‌جمهور ویتنام، رئیس‌جمهور اسبق هند و هنرمندان و ارادتمندان ایرانی و خارجی به رهبر ایران تقدیم شده است.

تابلوی تمثال مقام معظم رهبری با استفاده از ساقه گندم

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

این تابلو در اندازه ۳/۶۸ در ۲/۵۳ سانتی‌متر و از جنس کتان و ساقه گندم طراحی شده است. تکنیک اجرا شده در ساخت آن کلاژ ساقه گندم بوده که با رنگ طبیعی و با سبکی رئالیسم در دوره معاصر ایجاد شده است.

این تابلو توسط سفارت ایران در کابل اهدا شده است که در آن تصویر مقام معظم رهبری با ساقه گندم بر روی پارچه کتان آبی نقش بسته است.

تابلوی تمثال مقام معظم رهبری

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

تابلوی تمثال مقام معظم رهبری در اندازه ۵/۵۶ در۶۵ سانتی‌متر و از جنس پارچه است. این تابلو با بهره‌گیری از تکنیک کلاژ پودرسنگ و سبک رئالیسم در دوره معاصر طراحی و خلق شده و توسط کیم ایل سونگ، رهبر سابق کره شمالی اهدا شده است.

تابلو‌های معرق صدف

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

ابعاد این تابلو ۴۴ در۱۰۰ سانتی‌متر بوده و از جنس چوب و صدف ساخته شده است. این تابلو با تکنیک معرق صدف در کشور چین و در دوره معاصر خلق شده است که «هو جین تائو» رئیس جمهور چین آن را اهدا کرده است. این مجموعه شامل ۴ تابلو است که هر تابلو بر اساس متن کتیبه آن نمایان‌گر یک فصل از سال است.

پرچم واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

این پرچم با ارتفاع ۱۸۰ سانتی‏‌متر و قاعده حدود ۱۱۱ سانتی‏‌متر طراحی شده که جنس الیاف آن ابریشم (پارچه زمینه اصل پرچم) بوده و در بافت آن از تکنیک بافت تافته (ساده) استفاده شده است. این پرچم در دوره معاصر بافته شده و توسط عشایر عرب خوزستان در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی اهدا شده است.

این اثر که به مرور زمان بسیار فرسوده شده، بقایای پرچم واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول (اسفند ۱۲۹۳ شمسی) است. پرچم با اتصال هشت قطعه پارچه ابریشمی به عرض ۲۵-۲۶ سانتی‏‌متر به یک‌دیگر تهیه و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ‌آمیزی شده است. حواشی اثر، مزین به آیت‌الکرسی و متن آن مزین به جملات مقدس «لا اله الا الله»، «محمد رسول الله»، «علی، ولی الله» و آیه «نصر من الله و فتح قریب» است.

ماکت کعبه معظمه و مسجدالحرام

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

بزرگ‌ترین طول این ماکت ۱۱۸ سانتی‏‌متر و بزرگ‌ترین عرض آن ۷۵ سانتی‏‌متر است. این ماکت از جنس صلا، نقره و سنگ بوده که در دوره معاصر طراحی و ساخته شده است. اهداکننده آن «امیرعبدالله» ولیعهد عربستان سعودی بوده و در تاریخ ۱۸ آذر سال ۱۳۷۶ شمسی اهدا شده است. این ماکت نفیس که با مهارت بسیار ساخته شده، به مناسبت کنفرانس سران کشور‌های اسلامی در تهران در سال ۱۳۷۶ به مقام معظم رهبری اهدا شده است.

تابلوی معرق عاشورا

این تابلو در اندازه ۶ در چهار متر و از جنس چوب با استفاده از تکنیک معرق چوب طراحی و ساخته شده است. این تابلو توسط هنرمندانی مانند استاد محمد توانا با همکاری ابوالفضل بهرامی، علی‌رضا سپهری، سید حجت‌الله رئیسی و مصطفی توانا ساخته شده و استاد خوش‌نویس آن استاد حسین آقانوری بوده است.

موزه هدایای مقام معظم رهبری میزبان چه آثاری است؟

پلی‌استرکار این اثر توسط استاد فرهاد نظری‌دوست صورت گرفته و طراح تاج آن استاد محمد ابراهیمی‌مرادی است. این تابلو در دوره زمانی فروردین ۱۳۸۱ تا اسفند ۱۳۸۲ هجری شمسی و در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرج ساخته و توسط این ناحیه در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۸۲ هجری شمسی اهدا شده است.

این اثر دارای شش قسمت مجزا و قابل اتصال به یک‌دیگر است که در ساخت آن از ۳۰ نوع چوب شامل ۱۰۱۲۵۰ قطعه و مقدار کمی صدف طبیعی، خاتم، مس، برنج، آلومینیوم استفاده شده است. موضوع آن برگرفته از تابلو مشهور استاد فرشچیان به نام عصر عاشوراست و در حاشیه آن زیارت عاشورا به شیوه برجسته نوشته شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان