۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین وحدت حوزه و دانشگاه متور محرکه پیشرفت کشور است
کد خبر: ۳۵۴۴۹۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۷ ساعت: ۱۵:۷ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه علمیه قزوین:

وحدت حوزه و دانشگاه متور محرکه پیشرفت کشور است

حجت الاسلام اسدالله مهرآرا گفت: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جدایی بین حوزه و دانشگاه بودند.

وحدت حوزه و دانشگاه متور محرکه پیشرفت کشور است
حجت الاسلام اسدالله مهرآرا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، درباره وحدت حوزه و دانشگاه اظهار‌ کرد: پیش از انقلاب حوزه و دانشگاه ارتباط چندانی با هم نداشتند، دانشگاه‌هایی که در زمان پهلوی در ایران پایه‌گذاری شده بود، اهدافی متعارض با این وحدت داشت و اساس آن را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه جدی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار داشته، افزود: با این وجود با تاسیس دانشگاه‌ها از همان ابتدا دشمنان به دنبال جدایی بین این دو نهاد علمی بودند که شهادت شهید مفتح موجب گشایش وحدت بین آنان شد.

استاد حوزه علمیه قزوین ابراز کرد: دانشگاه و حوزه علمیه دو نهاد سیاسی، علمی و اجتماعی هستند که هر چه ارتباط بین آن‌ها عمیق‌تر شود برکات بیشتری برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

مهرآرا با ابراز امیدواری در جهت ایجاد هماهنگی بیشتر بین دو نهاد دانشگاه و حوزه، یادآور شد: دانشگاه و حوزه محل تعلیم و تربیت سرمایه‌های انسانی هستند که وحدت و برگزاری اتاق‌های هم‌اندیشی می‌تواند گام مثبتی در جهت ایجاد اهداف مشترک باشد.

وی اذعان کرد: از دیرباز همواره اختلاف نظرها و سؤظن‌هایی بر موضوع وحدت حوزه و دانشگاه وجود داشته است؛ اگرچه برخی تلاش‌ها مانند تاسیس نهاد رهبری به منظور ورود حوزویان به دانشگاه صورت گرفته اما اتفاقات پررنگی تاکنون رقم نخورده است.

مدیر مدرسه علمیه سردارین قزوین اضافه کرد: حوزه و دانشگاه می‌توانند مشکلات جامعه را با هم در میان گذاشته و با تبادل نظر در رفع بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی جامعه بهترین راهکار را ارائه دهند.

مهرآرا با بیان اینکه حوزه نگاه مثبتی به دانشگاه دارد، تصریح کرد: اخیرا نهاد مسئول ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه در قزوین با اساتید و روسای دانشگاه‌های استان تفاهم نامه‌هایی منعقد کرده تا بتوانند ارتباطات و قراردادها و مبادلات علمی باهم داشته باشند؛ امیدواریم که این تفاهم نامه راهی برای ارتباطات بیشتر این دو نهاد شود.

مدیر مدرسه علمیه سردارین قزوین ابراز کرد: متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند وحدت حوزه و دانشگاه عمیق شود و آن‌ها را جدا از هم تلقی می‌کنند در حالی ‌‎که دانشگاه از بطن حوزه رشد کرده و بسیاری از رشته‌هایی که اکنون در دانشگاه تدریس می‌شوند مربوط به حوزه است.

وی عنوان کرد: حوزه و دانشگاه می‌توانند مبانی دینی، اجتماعی و سیاسی و تاریخی را باهم بررسی و مبادله کنند و هیچ اختلاف نظری هم به وجود نیاید چه بسا که شهید مطهری و مفتح در حالی ‌که حوزوی بودند نیز در دانشگاه هم تدریس می‌کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروزه هم بسیاری از حوزویان در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آفریقایی رسما تدریس و با دانشگاه‌های دنیا ارتباط برقرار می‌کنند که متأسفانه برخی در ایران معتقد هستند که یک روحانی نمی‌تواند با دانشگاه ارتباط داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تنگ نظری برخی مسئولین دانشگاهی موجب این اختلافات بین حوزه و دانشگاه شده و فکر می‌کنند اگر حوزه وارد دانشگاه شود، دانشگاه حوزه علمیه خواهد شد در حالی‌که نگاه اشتباهی است.

مهرآرا با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در رشد و پیشرفت جامعه، اذعان کرد: می‌توان با مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی بین دانشگاه و حوزه ارتباط برقرار کرد تا مبانی و افکاری را که در یک راستا و جهت قرار دارند به هم نزدیک‌تر کنند.

استاد حوزه علمیه قزوین در پایان گفت: حوزه علمیه دیدگاه خوبی به دانشگاه دارد که امیدواریم این ارتباط حوزه و دانشگاه برقرار شود تا بتوانند نقش خوبی در جهت رفع نیازها و مشکلات جامعه ایفا کنند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان