۰۵/جمادى الأول/۱۴۴۴

-

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ سه شنبه

صبح قزوین تلخی‌های تاکسیرانی به شیرینی‌هایش می‌چربد
کد خبر: ۳۵۴۴۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۶ ساعت: ۱۶:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گفت‌وگوی صمیمی صبح قزوین با یک راننده تاکسی؛

تلخی‌های تاکسیرانی به شیرینی‌هایش می‌چربد/ شغلی که دخل و خرجش باهم نمی‌خواند

مهدی افشاری گفت: تاکسیرانی یک شغل راضی کننده نیست و خیلی‌ها به اجبار این کار را انجام می‌دهند؛ مخصوصا که در چندسال اخیر با گرانی لوازم یدکی، کرایه‌های پایین و حضور مسافربران شخصی شرایط سخت‌تر هم شده است.

تلخی‌های تاکسیرانی به شیرینی‌هایش می‌چربد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ "راننده تاکسی بودن بیش از هرچیز صبر می‌خواهد"؛ این را راننده‌ای می‌گوید که بیش از 20 سال است مسافران درون شهری قزوین را به مقصدهای خود می‌رساند.

مهدی افشاری تاکسیران خنده‌رویی است که با وجود تحصیلات دانشگاهی صبورانه مسافران را جا به جا می‌کند؛ به بهانه روز حمل و نقل با ما از دغدغه‌ها و سختی‌های شغل خود سخن می‌گوید.

چگونه و از چه سالی وارد این حرفه شدید؟

پدرم راننده تاکسی بود و من نیز در کنار او مسافرکشی می‌کردم؛ تا اینکه در سال 1377 یک تاکسی خریدم و این حرفه را به صورت مستقل ادامه دادم.

تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است؟

زمانی که وارد شغل تاکسیرانی شدم مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی داشتم و در همان حین که به مسافرکشی مشغول بودم مدرک کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی‌ام را نیز گرفتم.

چرا در زمینه رشته دانشگاهی خود مشغول به کار نشدید؟

برای استخدام در آموزش و پرورش اقدام کردم اما نشد؛ بنابراین به دلیل کمبود شغل در این رشته نتوانستم آنرا به عنوان یک حرفه دنبال کنم.

بنابراین چرا در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادید؟

با اینکه امیدوارم بودم با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد اتفاقات خوبی برایم رقم بخورد اما بیشتر به دلیل علاقه‌ام ادامه تحصیل دادم.



در کدام خط مشغول به کار هستید؟

در خط مرکزی میدان آزادی_شهیدبابایی_خیابان شهید سلیمانی(نوروزیان سابق) کار می‌کنم که یکی از شلوغ‌ترین خط‌هاست.

از سختی‌های شغل تاکسیرانی برایمان بگویید.

راننده تاکسی بودن یکی از سخت‌ترین کارها است چون هرروز با انواع آدم‌ها در ارتباط هستیم و باید نحوه برخورد با هرکدام را بدانیم؛ علاوه بر این ترافیک شدید قزوین، خرابی ماشین و هزینه‌های آن نیز بر سختی‌های این حرفه می‌افزاید.

هیچگاه از این شغل خسته نشدید؟

تاکسیرانی یک شغل راضی کننده نیست و خیلی‌ها به اجبار این کار را انجام می‌دهند؛ مخصوصا که در چندسال اخیر با گرانی لوازم یدکی، کرایه‌های پایین و حضور مسافربران شخصی شرایط سخت‌تر هم شده است؛ بنابراین با این هزینه‌های سرسام‌آور مسافرکشی به صرفه نیست.

معمولا چند ساعت در روز کار می‌کنید؟

6 صبح از خانه بیرون می‌آیم و تا ظهر مشغول به کار هستم؛ دوباره بعد از یک استراحت 3 ساعته تا ساعت 8 شب در خط حضور دارم.

از شیرینی‌های شغل تاکسیرانی بگویید.

وقتی صبح خود را با خرابی ماشین شروع کنید و درآمد یک ماه خود را برای تعمیر آن بپردازید؛ طبیعتا با من هم عقیده می‌شوید که تلخی‌های این شغل بیشتر از شیرینی‌هایش است.

حرفه شما چقدر در ایام کرونا ضربه دید؟

تاجایی که می‌دانم حدود 20 نفر از همکاران خود را در اثر ابتلا به کرونا در ناوگان قزوین از دست دادیم این درحالی است که در ایام کرونا از رانندگان تاکسی حمایت خاصی صورت نگرفت و فقط یک وام 6 میلیون تومانی به تاکسیرانان پرداخت شد.



این حمایت در روزهای دیگر چگونه بوده است؟

غیر از تخصیص 250 لیتر بنزین و بیمه تاکسیرانان هیچ حمایت دیگری از ما نشده است.

رانندگان تاکسی با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

یکی از مشکلات ما این است، درحالی که سایت برای بعضی از رانندگان بسته است و هنوز نتوانسته‌اند بیمه شوند؛ برای بعضی دیگر از افراد که راننده تاکسی هم نیستند از سازمان تاکسیرانی بیمه رد می‌شود و شناسایی هم نمی‌شوند.

وارد شدن به این حرفه نیازمند چه روحیه‌ای است؟

در این شغل باید صبور و خونسرد بود؛ زیرا روزانه با آدم‌هایی مواجه می‌شویم که شاید ساده‌ترین آداب استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندانند؛ بنابراین من سعی می‌کنم نسبت به رفتارهایی مانند کثیف کردن ماشین یا محکم بستن در واکنش نشان ندهم.

آیا برای رسیدگی به وضعیت مسافرکشان شخصی هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟

اولین و بزرگ‌ترین مشکل رانندگان تاکسی، حضور مسافربران شخصی است؛  برای رسیدگی به این مشکل با سازمان تاکسیرانی بسیار رایزنی کرده‌ایم اما چون این سازمان ابزارهای لازم را ندارد نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد؛ بنابراین فکر می‌کنم فقط مامورین راهور می‌توانند این افراد را اعمال قانون کنند.

باوجود اینکه تاکسیرانان از حضور مسافربران شخصی گله دارند اما در بعضی از مسیرها به سختی تاکسی عبور می‌کند یا اینکه تاکسی‌ها خالی می‌روند؛ علت این اتفاق چیست؟

به دلیل اینکه بیشتر تاکسی‌ها در خیابان اصلی کار می‌کنند مسیرهای فرعی را نمی‌روند؛ متاسفانه این اتفاق را در برخی از مسیرهای خلوت شهر شاهد هستیم و سازمان تاکسیرانی باید با رانندگان متخلف برخورد کند چراکه آنها باعث می‌شوند مسافر در نهایت سوار ماشین شخصی شود.

صحبت پایانی
تاکسیرانی شغل سخت و کم درآمدی است؛ بنابراین به کسی توصیه نمی‌کنم وارد این حرفه شود؛ اما امیدوارم برای من و همکارانم که مدت‌هاست در این حرفه مشغول به کار هستیم حمایت‌هایی در نظر بگیرند چون گرانی لوازم یدکی خودرو به حرفه ما بسیار ضربه وارد می‌کند و برای یک راننده تاکسی پرداخت هزینه‌های این چنینی بسیار دشوار است.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان