۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پژوهشگران حوزوی حمایت می‌شوند
کد خبر: ۳۵۴۴۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۴ ساعت: ۷:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

پژوهشگران حوزوی حمایت می‌شوند/ وجود بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه امام صادق(ع) قزوین

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا با اشاره به حمایت از پژوهش‌های پژوهشگران حوزوی گفت: کتابخانه امام صادق(ع) قزوین از جمله کتابخانه‌های پیشتاز کشور است که بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب دارد.

پژوهشگران حوزوی حمایت می‌شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در نشست خبری که روز گذشته (سه‌شنبه) با محوریت پژوهش در حوزه علمیه قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: رسالت حوزه علمیه در حقیقت یک رسالت تبلیغی بوده و به دنبال آن است تا معارف دینی را انتقال و مردم را به سمت آشنایی دین سوق دهد.

وی افزود: حوزه علمیه برای تحقق اهداف تعیین شده افرادی را تربیت می‌کند تا در عرصه‌های آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و مهارت‌های تبلیغی همت بگذارند تا خروجی حوزه، مبلغان توانمندی باشند که پیام دین را به مردم می‌رسانند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اشکال گوناگونی برای انجام ماموریت تبلیغ دین است به طوریکه گاهی در قالب تدریس و منبر و تبلیغ و گاهی در قالب پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: وظیفه ذاتی حوزه تبلیغ دین است اما باید اقدامات لازم را برای تربیت نیروی متخصص بکار گیرد.

پاشنه آشیل حوزه علمیه، تحقیق و پژوهش است

سبحانی‌نیا ابراز کرد: پاشنه آشیل حوزه علمیه تحقیق و پژوهش بوده و پژوهش به معنای نوآوری علمی است و آنچه از حوزه‌ها انتظار می‌رود نوآوری علمی در ابعاد علوم انسانی و اسلامی است که باید در این راستا حرکت کنیم.

این مقام مسئول گفت: یکی از اهداف بلندمدت حوزه علمیه بحث ارتقای توانمندی پژوهشی اساتید و در نهایت توانمندسازی طلاب علوم دینی در عرصه پژوهش شود. اساتید حوزه علمیه باید پژوهشگر باشند تا بتوانند شاگردان خود را پژوهش‌گر تربیت کنند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی موظفی پژوهشی برای اساتید یکی از اقداماتی بوده که انجام شده تا بدین شکل اساتید ضمن انجام وظیفه کاری خود، پژوهش نیز داشته باشند تا نتایج آن منتج به انتشار کتاب و مقاله شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: این موضوع از یکسال و نیم گذشته شروع شده است و ۲۵ استاد در مسیر افزایش توانمندی‌های خود سیر مطالعاتی را دنبال می‌کنند و امیدواریم با این کار سالانه ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی منتشر شود.

وی عنوان کرد: حوزه علمیه استان قزوین حدود ۱۵۰ استاد دارد اما همه این اساتید مشغول تدریس نیستند و ظرفیت تدریس استان هم اکنون ۸۰ تا ۹۰ نفر است که بالفعل در کلاس درس از آنان استفاده می‌کنیم.

سبحانی‌نیا افزود: امیدواریم ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه را بالا ببریم و جوانان مستعد جذب حوزه‌ها شوند تا بتوانیم از توان اساتید بهتر استفاده کنیم و در همین راستا نیازمند همفکری و همیاری اصحاب رسانه هستیم که برای جذب حداکثری به حوزه علمیه کمک کنند.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که برای توانمندسازی در بعد پژوهش لازم است فراهم کردن ابزار مناسب است که در دو سال‌ اخیر کارهای جدی برای به روز رسانی یا ایجاد ابزار پژوهشی انجام شده است.

وجود بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب در کتابخانه امام صادق(ع) 

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: کتابخانه یکی از ابزارهای لازم برای پژوهش است که کتابخانه امام صادق(ع) یکی از کتابخانه‌های تخصصی علوم اسلامی و انسانی است که منابع بسیار ارزشمندی دارد و از جمله کتابخانه‌های پیشتاز کشور است که بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب دارد.

وی بیان کرد: ۴ هزار نسخه خطی و سنگی در کتابخانه امام صادق(ع) قزوین وجود دارد که تصویربرداری از نسخ خطی کتابخانه با همکاری کتابخانه استان قدس رضوی در حال انجام است و برای این منظور تیمی از آستان قدس در قزوین حاضر بوده و مشغول تصویربرداری حرفه‌ای از نسخ خطی هستند.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که اخیرا صورت گرفته این است که حدود ۲۰ هزار عنوان فایل‌های دیجیتال کتب خطی تصویربرداری شده از کتابخانه ملی و مجلس را در کتابخانه امام صادق(ع) گرد آوردیم و اکنون محققین می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صدد راه‌اندازی نرم افزارهای علوم اسلامی در کتابخانه امام صادق(ع) هستیم که رایزنی ها انجام شده و موافقت‌ها صورت گرفته است و بیش از ۹۰ نرم افزار اسلامی که ده‌ها هزار جلد کتاب را شامل می‌شود و قابلیت جستجو و پژوهش دارد؛ به زودی در کتابخانه امام صادق(ع) قابل استفاده محققین خواهد بود.

راه‌اندازی پژوهش‌سرای حوزه علمیه در قزوین

این مقام مسئول با اشاره به تاسیس مرکز پژوهشی حوزه علمیه گفت: راه‌اندازی پژوهشسرای حوزه علمیه از جمله اقدامات انجام شده در اوایل سال ۱۴۰۰ بود و با این کار فضای مناسب برای پژوهش ایجاد کردیم.

وی با اشاره به حمایت از پژوهش‌های پژوهشگران حوزوی گفت: اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی روز پنج شنبه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان برگزار می‌شود و امسال بیش از ۴۰۰ مقاله از حوزه علمیه خواهران و برادران به دبیرخانه همایش رسید که در نهایت ۱۰ مقاله و پایان نامه برگزیده و شایسته تقدیر شدند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان