۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پژوهش باید کلید رفع نیازهای مردم باشد
کد خبر: ۳۵۴۲۹۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۲۵ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر برتر استان در مصاحبه با صبح قزوین:

پژوهش باید کلید رفع نیازهای مردم باشد/ پژوهش محوری در آموزش و پرورش باید تقویت شود

محمد رحمانی گفت: فرصت‌های پژوهشی باید برطرف‌کننده مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف باشد؛ از این رو هر شخص در هر جایگاهی که هست باید موقعیت خویش را بشناسد و اهداف در نظر گرفته با آن را بداند، موانع و مشکلات را شناسایی کرده و در راستای تحقق اهداف و حل مشکلات اقدام کند.

پژوهش باید کلید رفع نیازهای مردم باشد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ از آنجا که تحقیق و پژوهش نقش برجسته‌ای در ارتقاء سطح زندگی و رشد و پیشرفت کشورها از جنبه‌های مختلف دارد؛ از این رو پس از پیروزی انقلاب به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‪ 25 ‬آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی كشور» به عنوان روز پژوهش نام‌گذاری شد.

وزارت علوم تحقيقات و فناوري نيز از سال‪ 79 ‬چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌ نهاد و از سال ‪84‬ اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت. به گفته بسیاری از صاحب‌نظران پژوهش پلی به آینده بشر بوده که موجب تحول در فعالیت‌های مختلف جوامع بشری می‌شود.

همه ساله به منظور بزرگداشت هفته پژوهش، پژوهشگران برتر معرفی و از آنان تجلیل به عمل می‌آید.

محمد رحمانی دانشجوی سال سوم دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی یکی از پژوهشگران برتر استان قزوین است که افتخارات بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد که از جمله آن می‌توان به تالیف ۵ کتاب، ارائه ۴۶ مقاله و کسب مقام دوم کشوری انجمن‌های علمی در مسابقات فرهنگی_ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور،کسب مقام نخست استانی در رشتۀ نرم افزار در مسابقات علمی_فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، کسب عنوان دانشجومعلم پژوهنده در سال95 و پژوهشگر برتر استان قزوین اشاره کرد.

وی که از دبیران ادبیات آموزش و پرورش استان قزوین بوده و اکنون به عنوان کارشناس امور فرهنگی و هنری و مشاوره آموزش و پرورش شهرستان تاکستان فعالیت دارد؛ از خانواده به عنوان بزرگترین مشوق و حامی خود در کسب موفقیت‌هایش یاد می‌کند.

رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: سابقه فعالیت پژوهشی‌ام به دوران کارشناسی بر می‌گردد چراکه در دانشگاه فرهنگیان همیشه دغدغه نوین سازی ادبیات یعنی به خدمت گرفتن علم در راه توسعه فرهنگ را داشتم؛ به طوری که بتوانم این رشته با سبقه طولانی را همچون علوم نوین به روز، در دسترس و دلنشین‌تر سازم.

وی افزود: به همین منظور اقدام به تولید اپلیکیشن‌های طوبی کردم که در آن مفاهیم ادبی، تاریخ ادبیات و علوم و فنون ادبی و در نهایت دستور زبان فارسی را به صورت اپلیکیشن‌های همراه جهت استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان تهیه کردم.



همیشه دغدغه به خدمت گرفتن علم در راه توسعه فرهنگ را داشتم

پژوهشگر برتر استان قزوین ادامه داد: همچنین به جهت رونق صنعت گردشگری در کشور اقدام به تولید دو برنامه رایانه‌ای کردم که اولی با عنوان اطلس الکترونیکی استان‌های ایران به معرفی استان‌های کشور به صورت چندرسانه ای می‌پردازد که توسط سردار صباغی رونمایی شد و دومی اطلس الکترونیکی استان قزوین است که به معرفی این استان به صورت چند رسانه‌ای در ساحت‌های گوناگون می‌پردازد.

وی بیان کرد: با این برنامه‌ها توفیق شد تا به جمع دانشجویان فناور و پژوهنده دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بپیوندم و آثار خود را در نمایشگاه بین المللی فن بازار عرضه کنم.

رحمانی تصریح کرد: با دانش آموخته شدن در مقطع لیسانس به آسیب شناسی کارورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه دانشگاه فرهنگیان پرداختم و به صورت مقاله ارائه کردم و با شروع تدریس در رشته ادبیات فارسی به اهمیت زبان مادری و شناخت فرهنگ بومی در شکل گیری هویت فردی پی بردم که در این راه اقدام به پژوهش درباره زبان و فرهنگ شهرستان تاکستان و استان قزوین کردم که حاصل آن ۱۴ مقاله علمی و پژوهشی و یک رساله کارشناسی ارشد شد.

وی عنوان کرد: در کنار این موارد به پژوهش موردی دربارۀ موضوعات ادبی و مطالب درسی کتاب ادبیات پرداختم که نتیجه این موارد هم ارائه ۱۰ مقاله پژوهشی شد و هم اکنون نیز علاوه بر موارد یادشده دغدغه فرهنگی دارم و با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معلمان افسران جنگ نرم هستند به دنبال رفع موانع و تعالی فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی هستم.


پژوهشی اهمیت دارد که تحقق بخش رفع نیازهای مردم است

این پژوهشگر برتر استانی گفت: از آنجا که با توجه به سند تحول بنیادین رویکرد آموزش و پرورش از نظام صرفا تعلیمی به نظامی آموزشی و تربیتی تغییر کرده؛ لذا پژوهش به عنوان چراغ راه این تغییر درصدد تحقق این مهم برآمده است.


وی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین با طرح عنصر معلم پژوهنده، معلم دیگر آموزش دهنده صرف نیست بلکه علاوه بر آن وظیفه شناسایی موانع و رفع آن و همین طور تعالی بخش فرهنگ را برعهده دارد و این ممکن نیست مگر با انجام پژوهش توسط خود معلم.

رحمانی بیان کرد: وجود عنصر معلم پژوهنده سبب شده شناخت مناسبی از آموزش و پرورش اتفاق افتد و تغییر و تحولات متناسب با مشکلات بوده و عامل رفع آنها شود که همه این موارد مدیون پژوهش در نظام تعلیم و تربیت است.

وی تصریح کرد: پژوهش باید درصدد برآورده ساختن نیاز بشر باشد؛ از این رو پژوهشی اهمیت دارد که تحقق بخش نیازهای مردم است.

پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: کشور عزیزمان ایران با توجه به اتخاذ سیاست حقیقت طلبی و ظلم ستیزی همواره مورد عناد کشورهای ابرقدرت قرار گرفته است که با تحمیل تحریم‌های ظالمانه به دنبال اعمال فشار و ایجاد تنگناهای اقتصادی بوده و می‌خواهند با فشار بر مردم، کشور را از این مسیر دور سازند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی فرصت‌های پژوهشی در کشور، علاوه بر شناخت نیازهای جهانی و تلاش در ارائه پاسخ مناسب به آن لازم است تحقق بخش اهداف بلندمدت و غناسازی کشور در برابر تحریم‌ها باشد.

ضرورت ارتقاء سطح پژوهش محوری در آموزش و پرورش

رحمانی تاکید کرد: فرصت‌های پژوهشی باید برطرف‌کننده مشکلات کشور در عرصه‌های مختلفی نظیر اعتقادی و فلسفی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، فنی و مهندسی و فناوری و پزشکی باشد و به نظر من هر شخص در هر جایگاهی که هست باید موقعیت خویش را بشناسد و اهداف در نظر گرفته با آن را بداند، موانع و مشکلات را شناسایی کرده و در راه تحقق اهداف و حل مشکلات اقدام کند.

وی در ادامه گفت: برای رشد و تعالی پژوهش در آموزش و پرورش باید نخست مجرای مشخصی در جهت جذب معلم تعیین شود تا افرادی که قرار است در جایگاه معلمی قرار گیرند از این مسیر جذب شوند و در آن الفبای پژوهش آموزش داده شود چراکه یک معلم ابتدا باید بداند پژوهش چیست و چگونه انجام می‌شود و شامل چه مواردی است تا در ادامه بتواند یک پژوهشگر شود که در این راستا دانشگاه فرهنگیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این پژوهشگر برتر با اشاره به ضرورت ارتقاء پژوهش محوری در آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش هم مانند وزارت علوم باید به پژوهش اهمیت داد به عنوان مثال یک معلم برای ارتقا به رتبه بعدی حداقل یک مقاله در راستای درس خود داشته باشد شاید با این کار نقطه به نقطه نظام تعلیم و تربیت از نگاه پژوهشی خالی نباشد.

وی تصریح کرد: برای آن که دانش‌آموزان به مطالعه و تحقیق تشویق شوند در مرحله اول لازم است نگاه پرسشگر داشته باشند و در مرحله بعدی به راه‌های دستیابی پاسخ‌های مناسب آگاه باشند و قدم بعدی آموزش گام به گام پژوهش است.

رحمانی در پایان با آرزوی توفیق روزافزون برای جامعه پژوهشی کشور گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در گرایش دانش‌آموزان به عرصه پژوهش، معرفی الگوی مناسب است همچنین ضرورت دارد معلمان و اولیا نیز به پژوهش اهمیت داده و فرصتی را به این امر اختصاص دهند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان