۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین وقتی سختی کار پرستاری با طعم لبخند مادر و نوزاد شیرین می‌شود
کد خبر: ۳۵۴۲۷۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

روایت صبح قزوین از شیرینی‌های کار پرستاران بخش نوزادان؛

وقتی سختی کار پرستاری با طعم لبخند مادر و نوزاد شیرین می‌شود

جنس کارشان سخت است و در عین حال شیرین، شیرین‌تر از آنچه که در اندیشه گنجانده شود؛ این همان عشق و امیدی است که به آدمی برای ادامه زندگی انگیزه می‌دهد.

وقتی سختی کار پرستاری با طعم لبخند مادر و نوزاد شیرین می‌شود
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ ۱۹آذرماه امسال هم فرا می‌رسد و مانند هر سال مناسبت تقویم بهانه‌ای می‌شود سراغ سوژه‌ای بروم که مخاطبش سفیدپوشانی هستند که صبر و حوصله زینبی را الگوی کار خود قرار می‌دهند و در برابر سختی‌ کارشان لحظه‌ای خم به ابرو نمی‌آورند.

گویا لحظات شیرین زندگیشان به لبخند مادرانی گره خورده که تولد نوزادشان به اندازه دنیا می‌ارزد و معنای واقعی زندگی را می‌چشند؛ این همان عشق و امیدی است که به آدمی برای ادامه زندگی انگیزه می‌دهد.

جنس کارشان سخت است و در عین حال شیرین، شیرین‌تر از آنچه که در اندیشه گنجانده شود؛ حجم بالای کار، گاهی برخوردهای نامناسب، نبود مرخصی و گاها خالی بودن جایشان در دورهمی‌های خانوادگی و البته درآمدهای نامتناسب با حجم کار تنها بخشی از سختی‌هاست که عزم و اراده پولادیشان طعم حلاوت‌بخشی به این سختی‌ها داده است.

روح پرستاران با روح بیماران عجین شده است

نجمه قلی‌پور، از جمله سفیدپوشانی است که سابقه 26 سال خدمت در شغل پرستاری را دارد و هم‌اکنون در بیمارستان کوثر قزوین مشغول خدمت است؛ عشق و علاقه‌ به شغل پرستاری با زندگیش عجین شده است و با خوشحالی مادران نوزادان خوشحال می‌شود و با ناراحتی آنها ناراحت.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به رابطه احساسی پرستاران با نوزادانی که متولد می‌شوند، اظهار می‌کند: نوزادان مانند فرشتگان عاری از گناه هستند و روح انسان را صیقل می‌دهند و این فرشتگان نیاز به مراقبت ویژه دارند؛ سلامت و بهبودی حال این نوزادان به روحیه پرستاران هم نشاط می‌بخشد.
 
وی عنوان می‌کند: مادرانی که در بارداری مشکل دارند و تولد نوازدان کمتر از 900 کیلوگرم برای ما نگران کننده است؛ با وجودی که سعی می‌کنیم تمام توان خود را برای ارائه خدمات به این مادران و کودکان به کار بگیریم اما گاها با مرگ نوزاد شرمنده این مادران می‌شویم.

پرستار قزوینی عنوان می‌کند: هرچند شغل پرستاری سختی‌هایی دارد اما در کنار این سختی‌ها، شیرینی‌هایی هم وجود دارد؛ برگزاری جشن سلامتی نوزادان نارس از جمله جشن‌هایی است که در آن احساس آرامش می‌کنیم و دنیا برایمان نو می‌شود.

جدی نگرفتن ویروس کرونا توسط خانواده‌ها خستگی کادر پرستار را مضاعف کرد

شغل پرستاری و تداوم در آن صبر و حوصله زینبی می‌خواهد تا بتوانی به جامعه خدمات مطلوب ارائه دهی؛ قلی‌پور درباره مهم‌ترین عامل انگیزه‌اش برای ادامه شغل پرستاری می‌گوید: پرستاری شغل پرخطری است که فعالیت در آن را جزو افتخارات خود می‌دانم چراکه در این شغل باید وجدان کار داشته و متعهد بود.

وی به سختی‌های شغل پرستاری در پیک کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند بیمارستان کوثر جزو بیمارستان‌های عاری از کرونا بود اما پرستاران آن در معرض ویروس بودند و در این مدت، خدمت به مردم جزو افتخارات پرستاران بود.

این پرستار قزوینی می‌گوید: آمار تست مثبت کرونا مادران باردار در بیمارستان کوثر بسیار محدود بوده اما جدی نگرفتن این ویروس توسط خانواده‌ها موجب شد تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و این شرایط برای کادر پرستار نگران کننده بود.

مصاحبه‌ام با این پرستار فعال تمام می‌شود و به سراغ پرستار دیگری در بخش نوزادان بیمارستان کوثر قزوین می‌روم که شور و نشاط خاصی در وجودش موج می‌زند؛ نسرین هاشمی کاردان بیهوشی و کارشناس پرستاری با 16 سال سابقه کار پرستاری در بخش‌های زنان، نوزادان و سابقه دو سال خدمت در بیمارستان تأمین اجتماعی را دارد و هم‌اکنون در بیمارستان کوثر قزوین مشغول خدمت است.

از وی درباره انگیزه‌اش برای انتخاب شغل پرستاری می‌پرسم، می‌گوید: پرستار باید حوصله و صبر داشته باشد و این دو مهم‌ترین مولفه شغل پرستاری محسوب می‌شود.

 هاشمی، فعالیت در بخش نوزاد را شیرین و دوست داشتنی می‌داند و می‌گوید: از زمان شروع فعالیتم در این بخش علاقه‌ام به آن افزایش یافته است؛ هر تولدی قطعا برای پرستار خوشایند است چراکه پرستار به عنوان اولین نفر نوزاد را ملاقات می‌کند و فعالیت‌های بدو تولدش را انجام می‌دهد.

این پرستار جوان قزوینی درباره سختی کار پرستاری تصریح می‌کند: تمام نوزادان در خطر مرگ ناگهانی قرار دارند و باید مراقب نحوه شیرخوردن نوزادان باشیم و همین امر شرایط را برای پرستار مشکل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مراجعه‌کنندگان در بدترین شرایط روحی و جسمی قرار دارند و پرستار در این بین به نوعی آماج بلای ناراحتی‌ها و نگرانی‌های این مراجعه‌کنندگان است.

هاشمی تصریح می‌کند: باوجودی که شرح حال بیمار جزو وظایف پرستار نیست اما پرستار قابل دسترس‌ترین نیرو در بیمارستان‌ها هستند که حجم فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمان مراجعه بیماران متحمل می‌شوند در حالی که میزان حقوق دریافتی آنها بسیار کمتر و غیرقابل مقایسه با پزشکان است.

این پرستار قزوینی می‌گوید: استرس، فشار کاری و نداشتن مرخصی موجب می‌شود روح پرستاران خسته شود و در نگاه برخی عموم و مراجعه‌کنندگان، پرستار به عنوان فرد بداخلاق خطاب شود.



ابتلای مادران و خطر ابتلای نوزادان به کرونا برای پرستاران نگران‌کننده بود

وی درباره فعالیت‌های کادر پرستاری در پیک کرونا چنین عنوان می‌کند: هرچند بیمارستان کوثر جزو بیمارستان‌های پاک حساب می‌شد اما واقعیت این‌گونه نبود و  در اوایل پیک حتی از ارائه ماسک به نیروها امتناع می‌شد و از کمترین تجهیزات بهداشتی برخوردار بودیم.

روح پرستار گویا با روح بیمارش عجین است و محال است پرستار بالین بر بیمار از احوالات بیمارش بی‌خیر باشد، هاشمی اذعان می‌کند: از سوی دیگر، ابتلای مادران و خطر ابتلای نوزادان به کرونا برای پرستاران نگران‌کننده بود؛ همکاران بخش گاها بر اثر ابتلا به کرونا مرخصی استعلاجی گرفته و با کمبود نیرو مواجه می‌شدیم.

این پرستار می‌گوید: میزان درآمد یک پرستار با درآمد پزشک قابل مقایسه نیست و این یک تبعیض است که به آن توجه نمی‌شود؛ پرستاران در مقایسه با پزشکان حجم قابل توجهی از مسئولیت‌ها را متحمل شده و فعالیت‌ها را انجام می‌دهند اما درآمد کمتری دارند.

وی در پایان درباره شیرینی شغل پرستاری در کنار سختی‌های آن می‌گوید: پرستاری حس مسئولیت است و وقتی وارد این کار شدی باید آن را ادامه دهی و نمی‌توانی از مسئولیتی که پذیرفته‌ای شانه خالی کنی.

در نگاه نخست شاید بتوان فعالیت مشاغلی مانند پرستاری را مانند سایر مشاغل جزو وظایف کادر بهداشت و درمان برشمرد اما با اندکی تأمل در شیوع کرونا به خوبی می‌توان دریافت مدافعان سلامت بیش از هر قشر دیگری در معرض این ویروس بوده و تا پای جان برای ارائه خدمت به مردم تلاش کردند.
 
کم نبودند مدافعان سلامت قزوینی مانند شهیده مریم شرف‌خواه، شهید حسن میانه‌ساز و شهید ابراهیم ملازینل که برای مقابله با ویروس کرونا، از هیچ خدمتی به بیماران دریغ نکردند و با مجهادت‌های ماندگار خود یادشان را در بین مردم گرامی داشتند.
 
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان