۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین "گردشگری سلامت" فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و ورود ارز است
کد خبر: ۳۵۴۲۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۷ ساعت: ۱۲:۴۶ ↗ لینک کوتاه

روایت دانشجوی موفق قزوینی از شروع یک کار نو؛

"گردشگری سلامت" فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و ورود ارز است/ دغدغه یک کارآفرین نباید اخذ مجوز باشد

پوریا اسدزاده، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه پیام نور مرکز قزوین است که در زمینه گردشگری فعالیت می کند. وی تاکنون توانسته برای ۱۲ نفر فرصت اشتغال ایجاد کند.

"گردشگری سلامت" فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و ورود ارز است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ فعالیت جوانان فعال و نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان با اجرای طرح‌های نوین استارتاپی همواره سبب رشد و پیشرفت کشور شده که یکی از این طرح ها راه‌اندازی سامانه جذب گردشگر سلامت است که علاوه بر اشتغالزایی در واقع خدمت در راستای اقدامات بشردوستانه خواهد بود.

پوریا اسدزاده دانشجوی مقطع کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه پیام نور مرکز قزوین است که در زمینه گردشگری فعالیت داشته و تاکنون توانسته برای ۱۲ نفر فرصت اشتغال ایجاد کند؛ وی از جمله کسانی است که گام‌هايی استوار در راه هدفی بزرگ و انسانی در پیش گرفته و در نظر دارد که بتواند طرحی نو در دنیای گردشگری داشته باشد که علاوه بر اشتغال، ارزآوری بالایی برای استان و کشور داشته باشد.

این دانشجوی موفق در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: از نوجوانی به صنعت گردشگری و توریست علاقه‌مند بودم و با اینکه در دانشگاه رشته‌ام اقتصاد است اما سعی کردم هدفم را در رشته گردشگری دنبال کنم.

وی با بیان اینکه گسترش شاخه‌های مختلف صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد کشور را تقویت و متحول کند، افزود: از همان دوران دانشجویی شروع به فعالیت در رشته منبت‌ (کنده کاری بر روی چوب) کردم؛ ابتدا به صورت فردی به این کار می‌پرداختم اما به تدریج از ۱۲ نفر از دوستانی که در صنایع دستی معرق کاری، ترمه و محصولات مرتبط فعالیت داشتند دعوت به همکاری کردم و هر فرد به صورت شخصی در منزل این کار را انجام می‌داد.

اسدزاده بیان کرد: از سال ۹۸ کار را به صورت جدی در پیش گرفتیم و برخی تولیدات خود را به کشورهایی که با ما قرابت فرهنگی دارند به ویژه عراق، آذربایجان و تاجیکستان ارسال کردیم و همین امر موجب قوت بیشتر کسب و کار ما شد.

این دانشجوی موفق ادامه داد: با همراهی همسرم و مشورت دوستان سامانه‌ای طراحی کردیم که در آن بتوانیم خدمات گردشگری به ویژه در زمینه گردشگری سلامت ارائه دهیم که در این زمینه سایت طراحی شده و پزشک همکار نیز اعلام آمادگی کرده است و اکنون در حال اخذ مجوز لازم برای ثبت شرکت گردشگری سلامت هستیم.

وی عنوان کرد: گردشگری سلامت، سفری حداقل 24 ساعته و حداکثر یکساله برای ارتقای سلامت است که گردشگر برای دریافت خدمات سلامت محور از نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر می‌کند؛ گردشگری سلامت دارای بخش‌های پزشکی و درمانی مرتبط با کلیه خدمات درمان و همچنین بخش پیشگیرانه و تندرستی است.

اسدزاده اضافه کرد: مراحل توریست درمانی شامل مراحل قبل از ورود گردشگر( مشاوره تخصصی سفر و انتخاب مناسب خدمات متناسب با انتظارات گردشگر یا اقتضای شرایط بیمار)، مرحله ورود به کشور و دوران اقامت درایران که خدمات رفاهی و سلامت محور سفر و در نهایت مرحله فالوآپ و پیگیری درمان است که می‌تواند به صورت داخلی و یا خارجی باشد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های جذب گردشگری سلامت، نقش تسهیل‌گر و واسطه بین مراکز درمانی و بیمار را ایفا می‌کنند که باید اقداماتی نظیر تنظیم برنامه سفر و اسباب حمل و نقل، هتلینگ، ورود به ایران و ویزا، تغذیه و تفریح و حتی سلامت گردشگر را بعد از ورود از کشور تحت نظر داشته باشد.

این دانشجوی موفق عنوان کرد: قطعا راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین که امکان ارتباط مستقیم گردشگران سلامت با مراکز ارائه‌دهنده خدمات استاندارد را برقرار می‌کند، موجب اطمینان بیماران از سطح کیفیت خدمات و افزایش آگاهی برای مشتریان خارجی و کنترل بهتر فعالان مربوط به گردشگری سلامت و حذف دلالان خواهد شد.

وی بیان کرد: مهمترین دلیل سفر بیماران به کشورهای دیگر برای دریافت خدمات پزشکی و زیبایی، قیمت پایین و کیفیت آن است؛ ایران از دیرباز از این مزیت برخوردار بوده، هم اکنون نیز با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در مقابل دلار این مزیت بسیار بیشتر محسوس‌تر شده و می‌تواند فرصت مناسبی برای اشتغالزایی و ارزآوری باشد.

قزوین زیر ساخت لازم برای جذب گردشگر سلامت را ندارد

اسدزاده اذعان کرد: متاسفانه استان قزوین پتانسیل لازم از جمله زیرساخت‌های هتلینگ، حمل و نقل و خدمات درمانی را ندارد، ما مجبوریم که از خدمات استان‌های همجوار نیز مانند تهران استفاده کنیم؛ گرچه دو بیمارستان مهرگان و پاستور مجوز جذب گردشگر سلامت را دارند، اما خدمات آنان از لحاظ کیفیت خدمات رفاهی و یا درمانی، امکانات آزمایشگاهی، تصویربرداری و سطح تبلیغات کافی نیست.

این دانشجوی موفق ادامه داد: کشورهای دیگر قدرت بسیار بالایی در جذب گردشگر سلامت دارند به طوری‌که امارات با وجود داشتن۱۰ میلیون جمعیت، سالانه ۲۰ میلیون گردشگر دارد درحالی‌که در ایران میزان جذب گردشگر قبل از شیوع کرونا ۹ میلیون نفر و در زمینه گردشگری سلامت به ۸۰۰ هزار نفر در سال می‌رسید که اکنون با ضعف مدیریت دولتی در دوران کرونا بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه جذب گردشگران سلامت در ایران صنعتی نوپا است، افزود: میزان ورودی گردشگران سلامت به کشور بیشتر از آن که ناشی از مدیریت اصحاب دولت یا بخش خصوصی باشد، حاصل پتانسیل‌های سرشار بالقوه داخلی کشور است، با اینکه این صنعت ارزآوری بسیار بالایی دارد اما حمایت درخور و توجه ویژه از سوی دولت و وزارتخانه وجود ندارد.

اسدزاده تصریح کرد: بر اساس یافته‌های پژوهشی جذب هر ۷ گردشگر عادی یک فرصت پایدار شغلی بدنبال دارد که درمورد گردشگرسلامت جذب هر ۴ نفر به یک فرصت اشتغال پایدار می‌انجامد لذا گردشگری سلامت از نظر اشتغالزایی و درآمد دارای مزیت سه برابری به نسبت گردشگری تفریحی برای مردم کشور است.

این دانشجوی موفق اظهار کرد: گردشگری به عنوان صادرات نامرئی شناخته شده که اگر رونق بگیرد با وجود تحریم‌ها می‌تواند راه حل خوبی برای کسب درآمد تلقی شود چراکه ایران از نظر پتانسیل تاریخی و تفریحی و تنوع تولیدات صنایع دستی مقام اول تا دهم را در دنیا دارد اما از این ظرفیت استفاده لازم را نبرده است.

وی اذعان کرد: گردشگری تنها به تفریح و سلامت خلاصه نمی‌شود بلکه شاخه‌های متعددی دارد که می‌توان به غذا، ورزشی، هیجانی و تجاری اشاره کرد که متأسفانه سیاست‌گذاری خاصی در زمینه گردشگری تجاری وجود ندارد، با وجود اینکه محصولات کشاورزی و خاک مرغوب استان قزوین از گذشته زبا‌ن‌زد کشورهای دیگر بوده است.

اسدزاده افزود: برخی برای استان ما نسخه‌های گردشگری را با نگاه به گردشگری عادی ترسیم می‌کنند، اما امروز می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و آموزش درست در استان قزوین گردشگری تجاری راه‌اندازی کنیم؛ برای مثال با معرفی محصولات کشاورزی استان و جذب سرمایه‌گذار خارجی فرصت اشتغال برای روستاییان بومی و غیر بومی ایجاد کرد.

استفاده از پتانسیل کشاورزی قزوین راهی برای گردشگری تجاری استان است

 وی بیان کرد: در واقع می‌توان گفت که استفاده از پتانسیل کشاورزی راهی برای گردشگری تجاری استان خواهد بود که لازمه آن ابتدا تغییر بروکراسی پیچیده و زمان‌بر اداری است.

این دانشجوی موفق ادامه داد: گردشگری ۱۰ درصد از اشتغال دنیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم را به خود اختصاص داده و با اختلاف کمتر از یک دهم درصد رتبه دوم را در سرعت بخشیدن در رشد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ضمن گلایه از ضعف مدیریتی در کنترل بیماری کرونا بیان کرد: اگرچه تمام دنیا اوایل شیوع این بیماری مرزهای کشورهایشان را بستند اما به مرور با رعایت الزاماتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تزریق واکسن مرز بیشتر کشورها باز شد، در حالیکه در ایران به دلیل مدیریت ضعیف و همکاری نکردن مردم این اتفاق رخ نداد و همین امر موجب شد که صنعت گردشگری ایران طی این مدت متوقف شود.

اسدزاده با بیان اینکه دغدغه یک کارآفرین نباید اخذ مجوز باشد، ادامه داد: یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران داخلی به سرمایه‌گذاری در ایران فرار از بوروکراسی اداری است به گونه‌ای که سرمایه‌گذار به جای فرصت برای تامین سرمایه در گردش، تبلیغات و جذب شرکا، به دنبال اخذ مجوز است و همین موجب شده که فضای کسب و کار در ایران بسیار نامناسب باشد.

این دانشجوی موفق با اشاره به اینکه رمز موفقیت در گردشگری حداقل وابستگی به دولت است، بیان کرد: اگرچه اخذ مجوز راهی برای کوتاه کردن دست دلالان است اما باید طوری برنامه‌ریزی شود که کارآفرینان را دلزده از سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نکند.

وی عنوان کرد: اگر تبلیغات گردشگری سلامت را آغاز و به حداقل ها هم بسنده کنیم، می‌توانیم برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کنیم که به زودی اولین تبلیغات این طرح در کشورهای هدف کلید خواهد خورد.

اسدزاده با بیان اینکه گردشگری سلامت علاوه بر نگاه اقتصادی نیازمند نگاه انسانی است، گفت: فردی که برای درمان وارد کشوری می‌شود باتوجه به حال روحی و استرس‌ سفر به یک کشور دیگر باید مورد توجه و محبت قرار گیرد، درواقع یک شرکت موفق شرکتی است که درکنار ارائه خدمات مشتری محور و استاندارد بتواند اخلاق مداری حرفه‌ای را به مشتری خود ثابت کند تا باعث بقای شرکت خود باشد.

این دانشجوی موفق درپایان گفت: امیدوارم جوانان برای ساختن ایران و برون رفت از مشکلات بیکاری و درآمدزایی بالا به این صنعت برتر و نو ورود پیدا کنند.

انتهای پپپیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان