۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر ۶ سال در قزوین
کد خبر: ۳۵۴۲۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۷ ساعت: ۱۱:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبرداد

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر ۶ سال در قزوین

علیرضا وارثی از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر ۶ سال در قزوین خبر داد و گفت: این طرح با رعایت کلیه شرایط بهداشتی انجام می‌شود.

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر ۶ سال در قزوین
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ از اجرای طرح غربالگری شنوایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اجرای موفق فاز اول برنامه جامع غربالگری نوزادان، فاز دوم این برنامه به صورت آزمایشی از سال 1394 آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در سال 1399 اجرای این طرح به طور موقتی متوقف شد و در پاییز سال جاری نیز مجوز از سرگیری آن صادر شد که با رعایت کلیه شرایط بهداشتی اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: کلیه کودکان 3 تا 6 ساله استان که در مهاد کودک و مراکز آموزشی مستقر هستند و همچنین سایر کودکان در پایگاه‌ها و مراکز مثبت زندگی تحت پوشش اجرای طرح غربالگری شنوایی قرار خواهند گرفت.

وی عنوان کرد: این طرح با هدف شناسایی کودکانی که پس از غربال نوزادی دچار بیماری‌ها و عواملی شده‌اند که منجر به اختلال شنوایی پنهان می‌شود یا در این سنین مبتلا به بیماری‌هایی هستند که شنوایی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، انجام خواهد شد.

وارثی بیان کرد: برای هر فرد سه تست تخصصی توسط شنوایی سنج انجام می‌شود و پس از آن افرادی که به مراحل تخصصی ارجاع می‌شوند تا حصول نتیجه مشخص آگاه‌سازی و پیگیری خواهند شد.

افت شنوايی نقص پنهانی است كه به سادگی قابل شناسايی نيست

وی اضافه کرد: اجرای طرح غربالگری شنوایی کمک شایانی به پیشگیری از بروز معلولیت‌های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی برای فرد و خانواده و هم برای اجتماع خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه افت شنوايی نقص پنهانی است كه به سادگی قابل شناسايی نيست؛ گفت: کلیه مراحل انجام غربال توسط نیروی تخصصی و شنوایی شناس انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: تضمين رشد مناسب در گرو تشخيص درست و مطمئن مشكلات و نقايص به صورت اعم و نقص شنوايی به طور اخص است و تحقيقات به وضوح نشان داده كه نقص شنوايی تكامل زبان، گفتار و آموزش كودك را به مخاطره می‌اندازد.

وارثی افزود: متاسفانه بخشی از كودكان در سنين پيش از دبستان نيز به دلايل مختلفی از جمله عفونت‌های گوش ميانی و ابتلا به بيماری‌ها يا آسيب‌های مختلف مبتلا به اختلالات شنوايی می‌شوند.

سنجش شنوایی بیش از 5هزار کودک قزوینی در سال 98

وی تصریح کرد: تشخیص زودرس کم‌شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود؛ چراکه کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان بوده و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: بیش از 60 درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و مداخله به هنگام بوده و مابقی نیز در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه گفت: طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زود هنگام اختلالات شنوایی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصین و مداخله به هنگام جهت جلوگیری ازعوارض کم‌شنوایی اجرا می‌شود.

وارثی بیان کرد: در سال جاری با هماهنگی انجام شده در سطح استان و عقد تفاهم نامه با مراکز مثبت زندگی و موسسات مراحل سه گانه غربال با همکاری انجمن شنوایی سنجی استان آغاز شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در غربالگری شنوایی سال 98 در مجموع بیش از 5 هزار و 617 کودک قزوینی مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد 618 کودک به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان