۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین سیلی به صورت مادر ورزش!
کد خبر: ۳۵۴۲۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۶ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رونمایی از پشت پرده عدم برگزاری انتخابات فدراسیون ژیمناستیک

سیلی به صورت مادر ورزش!

ژیمناستیک ایران روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد و کار به جایی رسید که برای فشار بیشتر به فدراسیون اماکن آن پلمب شد و هر روز بهانه‌ای تازه برای عدم برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف این رشته رو می‌شود!

سیلی به صورت مادر ورزش!
 

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ؛ژیمناستیک با وجود جایگاه بالایی که در ورزش کشورهای توسعه یافته و قدرتمند دارد اما هیچ گاه در ایران مورد توجه مسئولان نبوده و حتی کمترین امکانات و برنامه ریزی ها نیز گاهی برای اهالی این رشته آرزو بوده است. در ماه های اخیر نه ژیمناست ها یا عناوین بلکه مشکل عجیب فدراسیون با وزارت ورزش،حاشیه ساز و گاهی به تیتر اول رسانه ها نیز تبدیل شده است. اساسنامه، پلمب فدراسیون و مداخلات مسئولان وزارت ورزش در فدراسیون از جمله حواشی ماه های اخیر این رشته در ایران بوده است.

چرا وزارت ورزش اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهد؟

دوره ریاست زهرا اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک مدت هاست به پایان رسیده است و بعد از آن اعضای مجمع با ارسال نامه ای درخواست برگزاری مجمع برای انتخاب سرپرست را به صورت رسمی اعلام کردند. طبق اساسنامه مورد تایید مسئولان فدراسیون، وزارت ورزش اجازه انتخاب سرپرست را ندارد و مجمع باید این کار را انجام دهد اما وزارت مانع انجام این کار شده است. بعد از مخالفت وزارت ورزش اعضای مجمع برای ادامه فعالیت درگاهی تا برگزاری انتخابات امضا جمع کردند و این موضوع به صورت کتبی و رسمی اعلام شد اما این درخواست هم سرانجامی نداشت و شایعه شده که مثل همه دوره های قبل وزارت تلاش می کند شخصی که خودش می خواهد را به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی کند!

مسئولان ژیمناستیک ادعا می کنند انتخابات فدراسیون جهانی نیز به خاطر اپیدمی کرونا با درخواست رسمی و کتبی فدراسیون ها به تاخیر افتاد و رییس تا برگزاری انتخابات ابقا شد. با استناد به همین اتفاق آن ها می خواهند درگاهی هم فعالیت خود را تا برگزاری انتخابات ادامه بدهد اما وزارت ورزش با این اتفاق هم مخالفت کرد.

مهدی مستجاب  الدعوه مسئول امور مجامع وزارت ورزش در تاریخ 16 آبان سال جاری در مورد مشخص شدن مجمع فوق العاده فدراسیون ژیمناستیک گفت:  نامه‌ای به رییس فدراسیون (زهرا اینچه درگاهی) زدیم که مجمع فوق العاده برگزار و سرپرست را معرفی کند. مجمع ژیمناستیک باید در مورد سرپرست تصمیم بگیرد. ما نامه معتبر به رییس فدراسیون زده ایم که مجمع را تشکیل دهد اما این کار را انجام نداده است.

این در حالی است که روز ششم آذر نیز تعدادی از اعضای مجمع فدراسیون و روسای هیات‌ها در نامه‌ای به حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان خواستار برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون شدند.

*متن نامه به شرح زیر است:

وزیر محترم ورزش و جوانان

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند با توجه به اینکه نزدیک به 5 ماه است که فدراسیون ژیمناستیک کشور با کم لطفی وزارت ورزش بلاتکلیف مانده و جامعه بزرگ ژیمناستیک کشور این را بی حرمتی و بی ارزش کردن این خانواده بزرگ و متحد می‌داند، به استناد ماده 13 اساسنامه که مجمع عمومی را بالاترین رکن تصمیم‌گیری دانسته و همچنین بند یک ماده 14 که انتخاب رئیس را از جمله اختیارات و وظایف مجمع عمومی می‌داند، درخواست می‌کنیم نسبت به ثبت‌نام و برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون در اسرع وقت دستور همکاری و مساعدت صادر فرمایید.

البته 17 مهر نیز ۳۸ عضو مجمع فدراسیون ژیمناستیک در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و جوانان و همینطور رئیس کمیته ملی المپیک خواهان ثبت‌نام هر چه سریع‌تر از کاندیداهای ریاست فدراسیون طبق اساسنامه مورد تایید این فدراسیون شدند.

این در حالی است که به نظر می رسد مشکل شخص زهرا اینچه درگاهی است و فشار روی این است تا یک نفر دیگر سرپرست مجمع باشد. حتی چندی پیش صحبت هایی از تلاش عجیب برای قرار گرفتن شخصی غیر از اینچه درگاهی در این فدراسیون به میان آمد. حتی اعلام شد که یک نفر از دل وزارت خانه در تماس تلفنی با رؤسای هیات‌های استانی ، آن‌ها را برای امضای نامه برکناری اینچه‌درگاهی تحت فشار گذاشته است. در ابتدا متنی به ادارات کل استان ها داده شد تا هیات ها براساس آن نامه ای را برای برکناری اینچه درگاهی بنویسند!

در متن نامه که در اختیار خبرگزاری خبرآنلاین قرار گرفته در قسمتی از نامه ای که باید امضا می شده نوشته شده که با توجه به وضعیت حاکم بر ژیمناستیک کشور و برای جلوگیری از پسرفت این رشته زیبا و المپیکی و عدم رضایت از عملکرد زهرا اینچه درگاهی او برکنار و سرپرست تعیین شود. در دیگر نامه آماده نیز درخصوص درگیری رشته مفرح و مادر در چند ماه  گذشته صحبت به میان آمده است.

سیلی به صورت مادر ورزش!

 

ماجرای پلمب فدراسیون ژیمناستیک

سیلی به صورت مادر ورزش!

سخنگوی فدراسیون ژیمناستیک در اظهارنظری از کار عجیب وزارت پرده برداری کرد و گفت: برای فشار به فدراسیون در ابتدا اتوماسیون وزارت- فدراسیون قطع شد و واریز بودجه این رشته هم به مشکل خورد. جلوگیری از اعزام های برون مرزی نیز از دیگر مشکلاتی است که سر راه ما ایجاده شده است.

اما هیچ یک از این مسائل عجیب تر از پلمب فدراسیون نیستند! 27 آبان 1400 اماکن ورزشی زیرنظر این  فدراسیون بسته شد. طبق بیانیه ای منتشر شده از سوی فدراسیون، قبل از این اتفاق شرکت توسعه و تجهیز اماکن در 23 آبان نامه ای مبنی بر بدهی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی این فدراسیون ارسال کرده است. پیگیری نماینده فدراسیون درخصوص علت این بدهی فایده نداشته و قرار براین شده که هفته بعد فدراسیون این موضوع را پیگیری کند اما شرکت توسعه وتجهیز اماکن ورزشی فدراسیون را پلمب کرده است!

 

علیرضا عاصم یوسفی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، درباره پلمب ساختمان فدراسیون ژیمناستیک در مجموعه ورزشی انقلاب و سالن ژیمناستیک برادران شهید آذرپی می گوید: ساختمان فدراسیون ژیمناستیک پلمب نشده، بلکه چون متاسفانه رییس ندارد و انتخابات آن ظرف یک ماه آینده برگزار می‌شود، تا زمان مشخص شدن رییس فدراسیون اجازه ورود به بهره‌بردار و همکارانش به لحاظ تخلفات قراردادی و اتمام قرارداد با بهره‌بردار داده نمی‌شود. بهره‌بردار در حال حاضر مشکل بیمه ای دارد که باید مرتفع شود. ما اینچه درگاهی را به عنوان رییس فدراسیون ژیمناستیک نمی‌شناسیم، مجمع باید تصمیم بگیرد چه کسی رییس فدراسیون شود؟ وی در حال حاضر تخلفات قراردادی دارد و اجازه ورود به فدراسیون به او داده نمی‌شود. ما با تمام فدراسیون ها درحوزه مالی ورود پیدا نمی‌کنیم، بحث ما تخلفاتی است که در آینده می‌تواند هزار و یک پرونده و فضای نامناسب برای بهره‌بردار ورزشی ایجاد کند.

سیلی به صورت مادر ورزش!

دلیل رد صلاحیت اینچه درگاهی چیست؟

در زمان پایان دوره درگاهی و درتیرماه از سوی وزارت خانه اعلامشد که رئیس فدراسیون ژیمناستیک به دلیل نامه سازمان بازرسی در کمیسیون تطبیق مدیریتی فاقد صلاحیت تشخیص داده شده است.بعد از این ادعا فدراسیون ژیمناستیک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کمیسیون تطبیق تنها میزان سابقه مدیریتی و مدرک تحصیلی کاندیداها را بررسی می کند. فدراسیون ژیمناستیک نیز از پاسخ مرتضی فلاح مدیرکل حقوقی وزارت ورزش به نامه فدراسیون به عنوان کار خلاف قانون در این باره استناد می کند که آن را منتشر هم کرد.

یکی از موارد سوال برانگیز این است که اگر درگاهی تجربه مدیریتی کمی دارد چطور چهارسال پیش اجازه ثبت نام پیدا کرده است؟! حالا که چهارسال هم به سابقه مدیریتی او اضافه شده چطور می تواند مشکل داشته باشد؟

سیلی به صورت مادر ورزش!

 

اساسنامه تایید شده یا نشده؛ مسئله این است!

یکی از مهم ترین مشکلات این روزهای ژیمناستیک مربوط به اساسنامه آن است. طبق ادعای فدراسیون از سال 95 تا اواخر 96 روند اصلاح اساسنامه صورت گرفته و حتی در مجمع سال 96 فریبا محمدیان نیز به عنوان نماینده وزارت حاضر بود و اصلاح آن را تایید کرد. مسئولان فدراسیون اعتقاد دارند صحبت هایی که درخصوص تغییر اساسنامه به سود درگاهی صورت می گیرد اشتباه است چرا که قبل از حضور او در فدراسیون از داخل ایمیل هایی مبنی بر دخالت دولت به فدراسیون جهانی زده شده بود.

اما وزارت که در آن زمان محمدرضا داورزنی معاون امور قهرمانی اش بود این موضوع را رد می کند و اعلام کرد که آن ها در جریان روند اصلاح نبوده اند. در واقع مخالفان فدراسیون می گویند در برنامه اعلامی مجمع سال 96 هیچ اشاره ای به اساسنامه نشده و پیش نویس آن در تاریخ 12 اسفند به رای گذاشته شده است و حتی خود رسانه های فدراسیون نیز اشاره ای به تصویب و اصلاح اساسنامه نکرده اند. فریبا محمدیان معاون وقت وزارت ورزش هم در پایان مجمع که ریاستش را برعهده داشته اعلام کرده که کمیته ای با انتخابی اینچه درگاهی برای گزارش مالی و اساسنامه فدراسیون تشکیل می شود.

محمدرضا داورزنی معاون وزیر در تاریخ 30 خرداد 1396 درباره موضوع اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی گفت: ما چند وقتی هست که روی بحث اساسنامه‌ها کار می‌کنیم و کار اولیه نیز انجام شده است که امروز جلسه پایانی در این باره برگزار شد. حالا این اساسنامه‌ها به شورای معاونین وزارت ورزش می‌آید تا مورد بررسی قرار بگیرد و در دولت نیز تصویب شود. ضمن این که فدراسیون نیز اساسنامه خود را به فدراسیون جهانی مورد نظرش ارسال می‌کند تا آنها نیز این اساسنامه را بررسی کنند. در آئین‌نامه جدید الزامات مد نظر کمیته بین‌المللی المپیک از جمله حفظ استقلال فدراسیون‌ها و البته رعایت قوانین داخلی کشور دیده شده است و مشکلاتی که در آئین‌نامه قبلی داشت در اساسنامه جدید برطرف شده است. در این اساسنامه نقش نظارتی دولت را نیز دیده‌ایم. البته شرایط دموکراتیک فدراسیون‌ها را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. این اساسنامه‌ها برای فدراسیون ژیمناستیک نیز انجام شده است. 

در حال حاضر مشکل تایید شدن یا نشدن اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک مانع کوچکتری از دخالت های عجیب و غریب برای به دست گرفتن امور فدراسیون از سوی یک سری افراد است. دود این نابسامانی عجیب و غریب به چشم ورزشکاران این رشته می رود؛ آن هایی که در حالت عادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و حالا باید چنین اتفاقاتی را هم پیش روی خود ببینند.

سیلی به صورت مادر ورزش!


انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان