۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اشتغال ۱۲۰۰ معلول به همت کانون توانای استان
کد خبر: ۳۵۴۱۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۳ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

سرپرست کانون توانای استان قزوین خبر داد

اشتغال ۱۲۰۰ معلول به همت کانون توانای استان

شهنار رجبی گفت: کانون معلولین توانا تاکنون برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی داشته که تعداد زیادی از این افراد در شرکت فیروز به کار گرفته شده‌اند.

اشتغال ۱۲۰۰ معلول به همت کانون توانای استان
شهناز رجبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بیش از ۱۰ درصد جمعیت دنیا درگیر معلولیت هستند که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، اما این آمار فقط یک عدد نیست بلکه زندگی جامعه دارای معلولیت را در بر می‌گیرد.
 
وی افزود: در واقع فرد معلول با مجموعه‌ای از توانمندی‌ها، احساسات و رویاهایی که دارد تعریف می‌شود نه صرفا نقص جسمی؛ معلولین باید با سایر افراد جامعه تعامل داشته باشند تا رشد و پیشرفت کنند که متأسفانه برای افراد معلول فرصت‌های برابر وجود ندارد تا بتوانند در بطن جامعه نقش‌آفرینی کنند.
 
سرپرست کانون توانا استان قزوین تصریح کرد: معلولین به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها و عدم مناسب‌سازی معابر شهری نمی‌توانند حضور اجتماعی داشته باشند و فرصت اشتغال‌ نیز آنچنان که در قانون پیش بینی شده، برای آنها اجرایی نمی شود.
 
رجبی با اشاره به اینکه امروز موفقیت های معلولین مرهون زحمات خود و خانواده‌های آنان است، عنوان کرد: سال ۹۳ قانونی به نام «قانون جامع حمایت از حقوق معلولین» مطرح و تصویب شد که به علت عدم تکمیل، ضمانت اجرایی نداشت؛ در نهایت در سال ۹۵ با همفکری کارشناسان، نهادها و ارائه لایحه‌هایی به مجلس، این قانون مجدد تصویب شد که متأسفانه همچنان با مشکل مواجه است.
 
لزوم بررسی دقیق بودجه برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولین

وی اذعان کرد: اگرچه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولین» نیازهای صددرصدی فرد معلول را پاسخگو نیست، اما اگر به همین مقدار نیز اجرا شود بسیاری از مشکلات معلولین حل خواهد شد. درحالی‌که این قانون ضمانت اجرایی ندارد و بودجه کاملی برای اجرای آن در نظر گرفته نمی‌شود.
 
رجبی با اشاره به لزوم بررسی دقیق بودجه و اعتبارات سالیانه برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولین گفت: همه ساله به دلیل عدم اجرای صددرصدی قانون حمایت از معلولان، شاهد تجمع معلولین در مقابل سازمان برنامه و بودجه هستیم که شاید منجر به افزایش مقداری ناچیز از سهم بودجه به معلولین بشود اما در مقابل مشکلات و مسائل متعدد آنان کافی نیست.
 
این مسئول درباره وضعیت اشتغال معلولین عنوان کرد: کانون معلولین توانا تاکنون برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی داشته که تعداد زیادی از این افراد در شرکت فیروز به کار گرفته شده‌اند.
 
رجبی ابراز کرد: در بیشتر کشورها به منظور حمایت از حقوق معلولین قوانین مختلفی تصویب شده است، مثلا در کشور ترکیه، هر کارفرما که بیش از ۵۰ کارگر داشته باشد باید ۳ درصد از ظرفیت معلولین به کارگیری کند و در صورت هرگونه امتناع، به ازای هر معلول ۴ هزار ۳۸۵ لیر جریمه خواهند شد، لذا کارفرمایان ترجیح می‌دهند فرصت اشتغال برای معلولین را فراهم کنند، اما در کشور ما همچنان به دنبال اجرای قانون اشتغال ۳ درصدی در آزمون استخدامی هستیم که آن هم ضمانت اجرایی ندارد.
 
سرپرست کانون توانا عنوان کرد: قزوین استان صنعتی محسوب می‌شود و حدود سه هزار واحد تولیدی دارد که اگر با یک هم‌اندیشی هر واحد یک معلول بیکار را جذب کند، بسیاری از معلولان به اشتغال پایدار و استقلال مالی خواهند رسید.
 
وی با بیان اینکه تشکیل یک نهاد تخصصی برای ارائه خدمات توانبخشی، آموزشی، حمایتی و رفاهی به معلولین الزامی است، اضافه کرد: سازمان بهزیستی طیف عظیمی از آسیب دیدگان اجتماعی را مورد حمایت قرار می دهد، با توجه به گستردگی وظایف و حجم مشکلات و معضلات اجتماعی این طیف بزرگ، دیگر ظرفیت تخصصی و توان لازم برای پاسخگویی به معلولین را نخواهد داشت.

نظام آموزش و پرورش استثنایی باید احیا شود

این مقام مسئول تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش استثنایی باید در جهت توجه به آموزش کودکان معلول احیا شود، زیرا ما معتقدیم که معلولین توانمند هستند و می‌توانند از قدرت فکر و اندیشه خود استفاده کنند، بنابراین اگر ظرفیت لازم برای رشد استعدادهای معلولین به کار گرفته شود قطعا می‌توان توانایی‌های آن‌ها را کشف و افراد موفقی به جامعه تحویل داد.
 
رجبی ادامه داد: متاسفانه آمار دقیقی از معلولین در کشور وجود ندارد، در سرشماری‌ها عمدتاً به دنبال جامعه آماری از معلولان نیستند، این یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه معلول است و می‌تواند یکی از دلایل عدم اختصاص بودجه به معلولان باشد چرا که مسئولین هر بار آمار متفاوتی از معلولین ارائه می‌دهند.
 
سرپرست کانون معلولین توانا قزوین درباره وضعیت مسکن معلولین گفت: طی چند سال اخیر دولت به مسئله مسکن معلولین پرداخته اما به صورت تک بعدی که تنها شامل خانواده‌های دو و یا چند معلولیتی می شود، در صورتی که بسیاری از خانواده‌ها تنها یک فرد معلول در خانه دارند که ممکن است آینده مبهمی در انتظار آن‌ها باشد.
 
وی افزود: کانون معلولین توانا با حمایت خودِ اعضای کانون، مدیریت شرکت فیروز و تسهیلات و سپرده‌های افراد خیر، تاکنون ۲۵۶ واحد منزل مسکونی تکمیل و به معلولین تحویل داده است.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: اکنون ۵ هزار و ۵۰۰ معلول در کانون معلولین توانا عضو هستند که بیشتر شامل نقص جسمی‌وحرکتی، شنوایی و بینایی بوده، همچنین ۵۰۰ عضو افتخاری اعم از افراد نخبه یا دانشجو و غیر معلول نیز با ما همکاری دارند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان