۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چه کسانی مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا می‌شوند؟
کد خبر: ۳۵۴۰۵۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۰ ساعت: ۱۳:۲۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرگروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

چه کسانی مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا می‌شوند؟/ تزریق مجدد واکسن سرخک در قزوین ضرورت ندارد

صفر فیض‌اللهی گفت: به تمام افراد ۹ ماه تا هفت ساله‌ که در شعاع یک‌هزار متری فرد مشکوک به سرخک زندگی می‌کردند نیز واکسن تزریق کردیم و اکنون هیچ ضرورتی برای واکسیناسیون مجدد سرخک خارج از نوبت معمول در استان وجود ندارد.

چه کسانی مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا می‌شوند؟
صفر فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان قزوین اظهار کرد: هم‌اکنون نوبت اول و دوم واکسن کرونا برای تمام افراد بالای 12 سال تزریق می‌شود و افراد بالای 60 سال هم باید نوبت سوم واکسن خود را دریافت کنند.

وی افزود: افراد بالای 44 سال که واکسن‌های غیرفعال سینوفارم، برکت و بهارات را دریافت کردند به شرط سپری شدن سه ماه از تزریق نوبت دوم واکسن و افرادی که واکسن‌های اسپوتنیک و آستارازنکا را دریافت کردند به شرط سپری شدن 6ماه از نوبت دوم واکسن باید برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به واکسیناسیون کادر درمان عنوان کرد: افراد پرخطر شامل کادر بهداشت و درمان، اعضای نظام پزشکی، افرادی که در مراکز اقامتی نگهداری می‌شوند، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی بالای 50درصد، جانبازان شیمیایی و افرادی که تحت درمان پرتودرمانی و شیمی درمانی هستند با گذشت 6 ماه از نوبت دوم واکسن خود، مشمول دریافت نوبت سوم واکسن هستند.

40 درصد از کادر درمان دز سوم واکسن را دریافت کردند

فیض‌اللهی ابراز کرد: باتوجه به آغاز واکسیناسیون نوبت سوم، پیش‌بینی می‌شد 20هزار نفر از نیروهای کادر درمان و اعضای نظام پزشکی واکسینه شوند که 40 درصد از این میزان برای دریافت واکسن اقدام کرده‌اند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به واکسیناسیون زنان باردار یادآور شد: زنان باردار بالای 12 هفته در سطح استان می‌توانند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند که تاکنون 95 درصد از زنان باردار استان واکسن خود را دریافت کردند و افراد جامانده از واکسیناسیون با مراجعه به مراکز می‌توانند نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان در نوبت اول بالای 96 درصد و نوبت دوم تقریبا 68 درصد است و باتوجه به حساسیتی که در مدارس وجود دارد، تقاضا داریم حدود 3 الی 4 درصد باقی مانده از دانش‌آموزان نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

هیچ ضرورتی برای واکسیناسیون مجدد سرخک خارج از نوبت معمول وجود ندارد

این مقام مسئول در بخش دیگری به واکسیناسیون بیماری سرخک پرداخت و اذعان کرد: افرادی که به سن یک سالگی می‌رسند نوبت اول واکسن ام.ام.آر (سرخک، سرخجه و اوروین) را دریافت می‌کنند و نوبت دوم این واکسن در 18 ماهگی تزریق می‌شود.

فیض‌اللهی عنوان کرد: براساس اطلاعات وزارت بهداشت و بازنگری‎‌های مجدد، تست نهایی دو مورد مشکوک به بیماری سرخک در استان تأیید نشده است و هیچ مورد قطعی از این بیماری را در استان قزوین شاهد نیستیم؛ البته دو مورد مشکوک وجود داشت که اقدامات مراقبتی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: به تمام افراد 9 ماه تا هفت ساله‌ که در شعاع یک‌هزار متری فرد مشکوک به سرخک زندگی می‌کردند نیز واکسن تزریق کردیم و اکنون هیچ ضرورتی برای واکسیناسیون مجدد سرخک خارج از نوبت معمول در استان وجود ندارد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: علاوه بر واکسیناسیون کووید 19، برنامه‌های دیگری برای واکسیناسیون از جمله واکسن فلج اطفال، بدو تولد و سیاه سرفه طی سال در استان دنبال می‌شود.

فیض‌اللهی با تأکید ویژه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب یلدا تصریح کرد: افراد برای مهمانی‌های شب یلدا از واکسیناسیون افراد بالای 12 سال اطمینان حاصل پیداکرده و مدت زمان مهمانی را کوتاه کنند.

وی در پایان گفت: در دورهمی‌های شب یلدا افراد حتما سعی کنند از ماسک استفاده کرده و با رعایت فاصله اجتماعی نیز از تهویه مناسب در محیط اطمینان حاصل کنند.
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان