۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چهار اثر ناملموس قزوین در راه ثبت ملی
کد خبر: ۳۵۴۰۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۸ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین خبرداد

چهار اثر ناملموس قزوین در راه ثبت ملی

احسان نورانی از آماده‌سازی پرونده ثبتی چهار اثر میراث‌فرهنگی ناملموس استان برا ی ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

چهار اثر ناملموس قزوین در راه ثبت ملی
احسان نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛  اظهار کرد: پرونده ثبتی چهار اثر ناملموس استان شامل آیین سماق‌چینی روستای زناسوج در منطقه الموت‌غربی، مهارت بافت قلاب‌سنگ، مهارت سیاه‌مشق عمادالکتاب و مهارت تهیه گِله‌ترشی روستای نیاق آماده و تکمیل شده و این آثار پس از ارائه و تایید اعضای شورای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور در فهرست آثار ملی ناملموس قرار خواهندگرفت.
 
معاون میراث‌فرهنگی قزوین با اشاره به ویژگی‌های این آثار افزود: سماق مهمترین محصول روستای زناسوج است و علاوه بر اهمیت اقتصادی این محصول برای روستا، عمده پوشش گیاهی این منطقه را درختچه‌های سماغ تشکیل می‌دهند و دارای منبع غنی از آهن و آنتی‌اکسیدان بوده که برای سلامتی بسیار مفید است. برداشت این محصول در اوایل مهر‌ماه انجام می‌شود و پس از برداشت و آماده‌سازی در بسته‌بندی‌های مختلف روانه بازار می‌شود.
 
وی ادامه داد: پسته و بادام از محصولات عمده باغستان سنتی قزوین به‌ شمار می‌روند که کلاغ زاغچه از آفات این محصولات است و باغداران برای فراری دادن و دفع این پرنده سلاحی دست‌ساز دارند که به آن «قلاب‌‎سنگ» یا «قلاق‌سنگ» گفته می‌شود که بیشتر جنبه ترساندن دارد و از سه بخش شامل دو دسته و بخش میانی شامل محل جاگذاری سنگ تشکیل شده است.
 
نورانی با اشاره به اینکه عمادالکتاب قزوینی از خوشنویسان سرشناس دوره قاجاریه است، گفت: شیوه سیاه‌مشق از جمله انشعابات خط نستعلیق است که از زمان میرعماد شروع شده و در دوره قاجاریه توسط هنرمندانی چون میرحسین خوشنویس‌باشی، میرزاغلامرضا اصفهانی و … به اوج خود رسید. شیوه عمادالکتاب در سیاه‌مشق تکرار حروف به تعداد زیاد است تا جایی که برخی نقاط قطعه کاملا مرکبی می‌شود.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: روستای نیاق از مهم‌ترین مراکز کشت انگور در استان به‌شمار می‌رود که شیوه کشت این محصول در این منطقه به شکل کاملا سنتی بوده و همچنین تهیه فرآورده‌های انگور از جمله شیره،کشمش، سرکه،گله‌ترشی و… به روش گذشتگان انجام می‌شود. گله‌ترشی از جمله محصولات این منطقه است که در پاییز تهیه می‌شود و با آغاز فصل زمستان از آن استفاده می‌کنند که مهمترین استفاده آن شب چله یا شب یلدا است.
انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان