۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین استان قزوین بیش از استانداردهای جهانی زباله تولید می‌کند
کد خبر: ۳۵۴۰۳۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۸ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی استاندار قزوین:

استان قزوین بیش از استانداردهای جهانی زباله تولید می‌کند

علی فرخزاد گفت: متوسط تولید زباله به ازای هر فرد در استان قزوین ۷۰۰ گرم است که این مقدار نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاست، پس با فرهنگ سازی باید هم میزان تولید زباله را کم کرده و هم تفکیک زباله از مبدا را ترویج دهیم.

استان قزوین بیش از استانداردهای جهانی زباله تولید می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی فرخزاد در جلسه کارگروه پسماند استان در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه پسماند استان اظهار کرد: امروز چندین موضوع را در دستور کار قرار دادیم، تصمیم‌گیری در خصوص پسماندهای ویژه از جمله پسماندهای صنعتی و بهداشتی که با توجه به فراخوان سرمایه‌گذاری که در این حوزه داشتیم، دو سرمایه گذار ورود پیدا کرده‌اند که قرار بر این است هیئت ارزیابی تشکیل و حداقل تا هفته آینده تکلیف آن مشخص شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین ادامه داد: موضوع بعدی این کارگروه در خصوص پسماندهای روستایی است؛ باتوجه به اینکه هزینه حمل پسماند زباله تا سایت محمدآباد برای مناطقی همچون طارم، الموت شرقی و غربی، کوهین و آوج زیاد بوده و همچنین به دلیل کوهستانی بودن منطقه نیاز است در همان مناطق، مراکزی را برای دفن زباله و پسماند داشته باشیم که البته این امر ضوابط بسیار سختی را می‌طلبد لذا در تعیین مکان‌ها موافقت شد که بازنگری در این خصوص داشته باشیم و ضوابط حداقلی برای تعیین و مکان‌یابی این مراکز صورت گیرد تا این امراتفاق بیافتد.

 
فرخزاد افزود: دستور بعدی در خصوص سازماندهی زباله گردها در سطح شهرها بود که با توجه به اینکه نیاز است ما در مبدا این تفکیک زباله را انجام بدهیم، شهرداری‌ها را مکلف کرده‌ایم که برنامه زمان‌بندی خود را ارائه دهند و ما بتوانیم با یک زمان‌بندی مشخص دو یا سه ساله بین 60 تا 70 درصد زباله‌ها را از مبدا تفکیک کنیم که هم هزینه‌ها را کاهش داده و هم کمک می‌کند که زباله‌ها به صورت بهداشتی جمع آوری بشوند.

وی همچنین در راستای ساماندهی زباله گردهای موجود در سطح شهر اظهار کرد: اگر فرهنگ تفیک زباله از مبدا و در منازل توسط شهروندان صورت گیرد، زباله‌گردی توجیه اقتصادی ندارد و کمتر شاهد حضور ِآنها خواهیم بود.

فرخزاد با اشاره به اینکه در این امر نیاز است که کار فرهنگی بسیاری انجام گیرد، افزود: متوسط تولید زباله به ازای هر فرد در استان قزوین 7۰۰ گرم است که این مقدار نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاست، پس با فرهنگ سازی باید هم میزان تولید زباله را کم کرده و هم تفکیک زباله از مبدا را ترویج دهیم.

معاون عمرانی استانداری اظهار داشت: متوسط بین 25 تا 35 درصد هزینه‌های شهرداری‌های مربوط به جمع‌آوری و دفن پسماند است که با فرهنگ سازی در این مقدار صرفه‌جویی خواهد شد، البته نیاز است همه دستگاه‌ها در این زمینه کمک کنند.

فرخزاد در پایان گفت: موضوع بعدی این کارگروه درخواست شهرهای مختلف استان در خصوص استقلال در مدیریت پسماند و دفن آن است که ما با کلیات آن موافقت کرده‌ایم.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان