۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین قرارگاه پیشرفت به ۷۲نقطه کم ‌برخوردار قزوین خدمت می‌کند
کد خبر: ۳۵۳۹۷۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۶ ساعت: ۹:۵۵ ↗ لینک کوتاه

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین:

قرارگاه پیشرفت به ۷۲نقطه کم ‌برخوردار قزوین خدمت می‌کند

خلیل ملازینل گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین در سه دهستان و ۷۲نقطه کم‌برخوردار در راستای تحقق الگوی ایرانی-اسلامی خدمت می‌کند.

قرارگاه پیشرفت به ۷۲نقطه کم ‌برخوردار قزوین خدمت می‌کند
خلیل ملازینل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه بسیج یکی از مولفه‌های اختلاف بین ما و دشمنان ماست، اظهار کرد: دشمن جمهوری اسلامی می‎‌خواهد امید و تفکر، شور و انگیزه را از جامعه ما بگیرد اما هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که بسیجیان و جوانان تبدیل به یک عنصر فعال و اثرگذار بشوند؛ بنابراین امروز بسیجیان باید با ایفای نقش در عرصه‌های مختلف، سرنوشت ساز باشند و در مقابل دشمن بایستند.

وی ادامه داد: بسیجی باید از سه مولفه بصیرت، اخلاص و عمل به هنگام برخوردار باشد تا بتواند در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و تمام توطئه‌ها را نابود کند.

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین بیان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال 95 در یک هزار نقطه ی کشور شروع به فعالیت کرد.

این مقام مسئول افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین در سه دهستان و 72 نقطه کم‌برخوردار در راستای تحقق الگوی ایرانی-اسلامی شروع به کار کرده که این اهداف نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و مستحکم خواهد بود.

کار از مردم، با مردم، برای مردم

ملازینل با بیان اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با تشکیل پنج کارگروه ماموریت خود را آغاز کرده است، ابراز کرد: ما در قرارگاه به مشکلات نگاه تک بعدی نداریم، بلکه فراتر از نگاه عمرانی به بخش‌های مهم دیگر از جمله اشتغال، فرهنگ و تربیت و سلامت مردم نیز ورود کرده و طرح‌های بسیاری را با همکاری دستگاه‌های اجرایی در روستاها به ثمر رسانده‌ایم که حاصل آن، ایجاد شور و نشاط برای جوانان در روستاها شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم از نظرات و حمایت مردم روستا مشارکت گرفته و گروه‌های جهادی روستا را فعال کنیم و مردم روستا در حل مشکلات خود مشارکت کنند تا شعار قرارگاه در تمام عرصه‌ها محقق شود.

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان با اشاره به شعار قرارگاه مبنی بر «کار از مردم، با مردم، برای مردم» عنوان کرد: روستا برای حفظ هویت خود نیاز به نگاه از داخل به بیرون دارد، نه نگاه بیرون به داخل.

این مقام مسئول، دهستان‌های تحت نظر قرارگاه را زوارک الموت شرقی با 35 روستا و 3400 نفر جمعیت، دستجرد الموت غربی 18 روستا با 2800 نفر جمعیت، چوقور طارم سفلی 18 روستا با 2300 جمعیت برشمرد.

ملازینل گفت: ما  در کارگروه زیر ساخت؛ خدماتی چون تهیه آب شرب، آب کشاورزی، ساخت مساجد، ایستگاه صدا و سیما، خانه عالم، راه سازی مدارس، سرویس بهداشتی و حمام در این روستاها ارائه می‌دهیم.

این عضو شورای فرماندهی قرارگاه پیشرفت اظهار کرد: در چهارسال شروع فعالیت مجموعا 114 پروژه عمرانی انجام دادیم که شامل آب شرب 26 پروژه، آب کشاورزی 16پروژه ، راهسازی7 پروژه، مسجد 18 و مدرسه 26 پروژه، ایستگاه صدا و سیما 9 و خانه عالم 11 پروژه که برای 72 روستا تهیه شده است.

صرفه جویی در هزینه های پروژه ها به معنای کم کاری نیست

وی افزود: برآورد اولیه ما در این پروژه‌ها 26 میلیارد تومان بوده است که آورده خود قرارگاه 6 میلیارد تومان و آورده دستگاه دولتی 8 میلیارد و آورده خود مردم 4 میلیارد تومان بوده است که جمعا اجرای پروژه‌ها با 18 میلیارد اجرایی شده و حدود 8 میلیارد صرفه جویی شده است.

ملازینل ادامه داد: این صرفه جویی به این معنا نیست که ما در کار کم گذاشته‌ایم بلکه چون پیمانکار نداشته و کار اجرایی به دست خودمان و مردم روستا بوده است و از امکانات خود روستا بهره بردیم، این صرفه جویی را به نفع مردم انجام دادیم.

وی زنبورداری، زراعت، دامداری، دست بافت ها، باغبانی، کشت گیاهان دارویی و طیور را از مشاغل زیر نظر کارگاه اشتغال و اقتصاد روستا که به صورت شبکه سازی فعالیت می‌کند، دانست.

 

تثبیت، ایجاد و افزایش درآمد و توقف مهاجرت از نتایج کارگروه اشتغال است

این مقام مسئول ادامه داد: اقدامات کارگاه اشتغال و اقتصاد شامل الگوسازی و انتقال تجربه، بازدید از 35 مرکز موفق اشتغال کشوری، خدمات پزشکی برای یک هزار نفر، مشاوره رایگان کارشناسان و کارآفرینان برتر با جوانان روستا بوده است؛ همچنین برای 250 نفر در روستا  شبکه سازی را انجام دادیم و 50 دوره آموزش و توانمند سازی برای 500 نفر داشتیم.

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین پیامدها و نتایج کارگروه اشتغال را تثبت، ایجاد درآمد، گسترش و افزایش درآمد و توقف مهاجرت و مهاجرت معکوس عنوان کرد.

وی افزود: کارگروه تعلیم و تربیت در روستاها با ترک تحصیل دانش آموزان مواجه است به طوری که والدین به تحصیل فرزندان خود کم توجه بوده یا معلمین روستا سرباز هستند و برای آموزش بچه‌ها وقت زیادی نمی‌گذارند.

ملازینل تصریح کرد: ما در روستاها شورای تعلیم و تربیت تشکیل می‌دهیم و مشکلات را با دانش آموزان و والدین، شورا و دهیار بررسی می‌کنیم و برای آنان که بازمانده از تحصیل هستند، مشاوره می‌دهیم؛ همچنین کلاس‌های کنکوری برای دانش آموزان تشکیل داده ضمن اینکه  طرح شاداب سازی مدارس را با مشارکت معلمین، دانش آموزان و والدین آنجام می‌دهیم.

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین با اشاره به اهمیت کارگروه سلامت افزود: یک زمانی روستاها خودشان تولیدکننده و مولد بودند و از محصولات خود مصرف می‌کردند اما اکنون به مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند و حتی لبنیات و نان مصرفی خود را هم از شهر تهیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما برای اینکه سلامت به روستا برگردد و روستاییان بتوانند از محصولات ارگانیک بهره‌مند شوند نیز آموزش‌های عمومی و تخصصی ارائه می‌دهیم؛ در واقع درصدد ترویج سبک زندگی سالم هستیم.

 
این مقام مسئول اظهار کرد: در کارگروه فرهنگی در بعضی از روستاها که پر جمعیت و ساکن هستند، روحانی اعزام کردیم که این روحانی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را در روستا شناسایی و با خود شورا و معتمدین روستا بررسی می‌کند یا با ما در میان گذاشته و به آنها مشاوره می‌دهیم.

ملازینل عنوان کرد: علاوه بر کارگروه‌هایی که نام برده شد، ما برنامه‌های متنوع و خوبی برای روستاها تدارک دیده‌ و این را نقشه راه خود قرار داده‌ایم که بتوانیم برای سالیان سال به روستاها خدمت رسانی کرده و روستا را به ماهیت اصلی خود برگردانیم.

وی ادامه داد: قرارگاه خود را مسئول آبادسازی دهستان‌ها و روستاها نمی‌داند بلکه ما بازیگردان در عرصه آبادسازی هستیم؛ زیرا پیشرفت پایدار روستا را مردم خود رقم می‌زنند که باید از ظرفیت آنها در طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا استفاده کرد.

ملازینل برنامه‌های آینده کارگروه تعلیم و تربیت را معرفی الگو موفق روستایی به دانش آموزان برشمرد و افزود: توانمندسازی معلمان روستایی در حوزه ارائه محتوای آموزشی، مشارکت دانش آموزان در برنامه‎های اجرایی مدرسه، طراحی و ارائه برنامه جذاب در قالب فوق برنامه پرورشی، ارتقا سطح مهارت ارتباط موثر با اهالی روستا، استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که برای کارآموزی به روستا مهاجرت کرده و آموخته‌های خود را به دانش آموزان منتقل می‌کنند، از دیگر برنامه های کارگروه تعلیم و تربیت در روستا است.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال برای روستاییان، در حوزه دام سبک و سنگین برنامه داریم و سعی می‌کنیم که بهره‌وری و درآمد روستا را بالا ببریم چراکه گاوهای بومی درآمد چندانی برای روستا ندارد اما با روش تلقیح مصنوعی، گاو محلی را به گاو سیمین دال تبدیل می‌کنیم که این نوع گاو در سال 300 کیلو وزن می‌گیرد و در طی روز 30الی 40کیلو شیر می‌دهد که این روش موجب افزایش درآمد روستا شده و سبب ایجاد انگیزه برای جوانان است تا در روستا بمانند.

در اجرای پروژه ها، مردم روستا خود نقش اصلی را بازی می کنند

سرپرست قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین با تاکید بر اینکه نگاه قرارگاه به روستا تک بعدی و غیرنظام مند نیست، اظهار کرد: ما از محرومیت‌زدایی و ظرفیت‌های مردمی هم غافل نیستیم و مردم می‌توانند در تمام عرصه‌ها کمک حال ما در روستا باشند.

ملازینل اذعان کرد: مردم خود بهترین راه حل‌ها را می‌دانند و مشکلات را به بهترین شکل مطرح می‌کنند بنابراین مسئله یابی، تفکر، ارزیابی، بررسی و نظرات تیم و اصلاح طرح و ریل گذاری برای آینده‌های دور نیز اهداف قرارگاه است.

این مقام مسئول در پایان گفت: تا زمانی که  تعریف ما از روستا درست نباشد نه تنها در پیشرفت آن سهیم نیستیم بلکه راه را اشتباه خواهیم رفت؛ برای اینکه روستا به جایگاه اصلی خود یعنی روستای تراز انقلاب اسلامی و تمدن برسد باید به مرکز روستا رفت و با شناخت مسئله در بستر روستا، به مشکلات آن بپردازیم.

انتهای پیام/ 2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان