۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین روح امید آفرینی و"ما می توانیم" روی پرده سینماها آمد
کد خبر: ۳۵۳۸۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱ ساعت: ۱۲:۶ ↗ لینک کوتاه

اصحاب رسانه قزوین از فیلم منصور می‌گویند؛

روح امیدآفرینی و "مامی‌توانی"روی پرده سینماها آمد/ جای خالی «منصورها» در مدیریت کشور

نمایش فیلم هایی مانند منصور می‌تواند نمونه‌ای از منش و رفتار مناسب یک قهرمان ملی را به نمایش بگذارد و به نسل جوان معرفی کند؛ همچنین تلنگری باشد برای مدیران و مسئولان امروز که به قدرت و توان داخلی تکیه کنند.

روح امید آفرینی و"ما می توانیم" روی پرده سینماها آمد
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ میهن عزیزمان ایران در تاریخ پرفراز و نشیب خود، قهرمانان و اسطوره‌های بسیاری را به خود دیده است که برای سربلندی و اعتلای پرچم آن تا پای جان ایستادگی کردند. مردان و زنان غیوری که با خون پربرکت خود نامشان را جاویدان کرده اند. آرش کمانگیرها، رستم‌ها، رجایی و چمران‌ها، حججی‌ها و سلیمانی‌ها... تمام شدنی نیستند، این خاک قهرمان‌خیز حالا حالاها اسطوره می سازد. اما واقعیت آنست که با وجود فزونی اسطوره‌ها و الگوهای مناسب و واقعی کشورمان، نتوانسته ایم به خوبی از منش و رفتارشان در زندگی بهره ببریم و آنان را آن گونه که شایسته است به جامعه معرفی کنیم.

اگرچه در سال‌های اخیر با توصیه و تاکید رهبرعزیز انقلاب در مورد تهیه زندگی نامه و ساخت فیلم‌هایی در خصوص زندگی شهدا و رزمندگان که قهرمانان اصلی و واقعی زندگی ماهستند، شاهد تلاش هایی در حوزه فیلم سازی و نوشتن کتاب های در ژانر دفاع مقدس و زندگی شهدا هستیم اما به واقع با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی که به تازگی در سینماهای کشور در حال اکران هست از آن دست فیلم های خوش ساخت در ژانر دفاع مقدس است که به نوعی به پشت صحنه جنگ می پردازد و به دنبال شناساندن و نشان دادن گوشه ای از زندگی قهرمان کشورمان «شهید منصور ستاری» به نسل جدید و حتی نسل گذشته‌ای است که شاید نامش را تنها در بزرگراه ها و خیابان ها شنیده است و کمتر از تلاش های این فرمانده ی نخبه و سختکوش در طی سال‌های جنگ برای مجهز کردن نیروی هوایی ارتش ایران به هواپیما و ادوات جنگی آن هم در دوران تحریم با‌خبر است.

او که فرماندهی نیروی هوایی را بر عهده دارد و در سکانسی از فیلم، خود را فرمانده لشگری بی سلاح می‌داند و در طول داستان فیلم در حال مواجهه با دلالانی است که چشم دیدن پیشرفت او و سربازانش در صنعت هواپیماسازی را ندارند و با واردات بی رویه به دنبال فلج کردن تولیدات ملی هستند و خودی‌هایی که به شعار «ما می‌توانیم» باور ندارند. اما منصور یک تنه در برابر همه ناملایمات ایستاده و به نیروهای خود روحیه خودباوری را دیکته می کند.

اکران خصوصی فیلم منصور به مناسبت هفته بسیج که به همت سازمان بسیج رسانه در سینما بهمن قزوین انجام شد، بهانه ای شد که پای صحبت اصحاب رسانه نشسته و نظرات آنان را در مورد این فیلم انعکاس دهیم.

صادق چگینی خبرنگار بسیجی و فعال رسانه ای با آنکه ساختار فیلمنامه را مناسب نمی داند معتقد است؛ برای قهرمان سازی و الگو سازی در این فیلم می توانستند صحنه های زیباتری را تبیین کنند، فیلمنامه به دلیل صرفه جویی در هزینه از طرف تهیه کننده نتوانسته شاخص و الگو بودن را به خوبی مطرح کند.

وی ادامه می دهد: با این وجود پرداختن به مقوله شهدایی که در حوزه نظامی برای کشور امنیت و اقتدار آفریدند، در شرایطی که سینما در چند سال اخیر به سمت ابتذال رفته است نیز کار پسندیده و بسیار جالبی بود؛ جای خالی فیلم های خاص در ژانر دفاع مقدس خالی است و مدتهاست به فراموشی سپرده شده است که استقبال و همیاری مردم از فیلم های جنگی و شخصیت هاي ملی می تواند گیشه سینما ها را شلوغ کند.

محمد کشاورز مسئول بسیج رسانه در توئیتی در مورد این فیلم نوشت: «منصور را دیدم... واقعا چه مرد والا و سختکوشی بوده شهید ستاری. حضرت آقا از دوران ریاست جمهوری حامی تولیدات داخلی بوده. ظاهرا داستان وارد کنندگان با نفوذ، بی تخصص و منفعت طلب تمامی نداره. همچنان پای همراهی و تعامل بین دستگاهی در کشور می‌لنگد!»

مریم محمدی سردبیر صبح قزوین نیز در مورد این فیلم گفت: بعد از مدت‌ها بلاخره یک فیلمی را دیدم که روح ما می توانیم را به طور واقعی به مخاطب انتقال می داد.

وی افزود: در این فیلم شهید ستاری جسارتی که این روزها شاید کمتر از مسئولان سراغ داریم را به نمایش گذاشته است و یادآوری می کند که امروز مسئولان ما باید در شرایط سخت اقتصادی و تحریم روحیه خودباوری را در جامعه تقویت کنند و با اعتماد به توان داخلی مشکلات کشور را حل کنند. فیلم منصور نشان داد که این مهم تنها یک شعار نیست بلکه در عمل هم می‌تواند محقق بشود.

نفیسه مهرداد خبرنگار نشریه هفت دی از حال خوبش بعد از تماشای این فیلم گفت و افزود: فیلم منصور با همه ضعف ها و کاستی هایش از آن دست فیلم هایی است که احساس شعف را برایت به ارمغان می آورد و هم غم سنگینی بر دلت می نشاند. احساس غرور و بالیدن به فرماندهی مقتدر که پای آزمون و خطای یارانش برای تحقق شعار ما می توانیم می ایستد و احساس غمی که از مواجهه با فرهنگ نه به اراده و تولید ملی بر سرت خراب می شود.  

وی ادامه داد: به نظر من بازی خوب و بی نقص محسن قصابی در نقش منصور ستاری یکی از نقاط مثبت این فیلم بود که همه را با خود تا انتهای فیلم همراه می کند. هر چند بازیگران سرشناس این فیلم چون سیدجواد هاشمی و لیندا کیانی بازی کلیشه ای و تصنعی داشتند و مخاطب دوست داشت که از سرنوشت منصور با خبر باشد.

گل عنبر حمزه، خبرنگار صبح قزوین با بیان اینکه در فیلم منصور بیننده شاهد تلاش‌های بی‌وقفه یک مسئول کارآمد، متعهد و دغدغه‌مند نسبت به رفع مشکلات کشور با توجه به امکانات و داشته‌های موجود و با اتکا به توانمندی نیروهای داخلی است، گفت: مسئولی که خود مستقیم وارد میدان عمل شده و با پرهیز از پشت میز نشینی، امور را فقط با دستور دادن به دیگران مدیریت نمی‌کند.

تماشای چنین فیلمی آن هم در دوره ای که مردم به ویژه با القائات صورت گرفته در فضاهای مجازی نسبت به برخی مسئولان دچار بدبینی شده اند، می‌تواند بارقه‌ای از امید ایجاد کند که هنوز مسئولانی وجود دارند که درد و رنج مردم را همچون درد و رنج خود دانسته و برای آنان افراد با هر پست و مقامی در جای خود محترمند، چرا که آنچه برایشان مهم است تنها خدمت به مردم کشور است.

حمزه همچنین یادآور شد: نسل جوان امروزی با مشاهده نماهایی از روزهای پر فراز و نشیب تاریخ کشور بیش از پیش با مشکلات موجود در کشور که به واسطه تحریم‌های دشمنان و مانع تراشی های داخلی آن هم در دوره‌ سخت جنگ تحمیلی و ساله ای آغازین پیروزی انقلاب ایجاد شده است، آشنا شده و پی می برند که حتی در چنین شرایطی هم می‌توان ایستاد و رو به جلو حرکت کرد.

وی ادامه داد: تماشای تلاش‌های خستگی ناپذیر قهرمان داستان که برای رسیدن به هدف حتی از خواست‌های شخصی و خانوادگی خود نیز می‌گذرد می‌تواند معرفی الگوی خوبی برای نسل جوان امروز باشد تا بر سرمشق قراردادن زندگی چنین بزرگ مردانی پا در جای پای آنان گذاشته و محکم و استوار قدم بردارند و  مشاهده سختی‌ها آنان را در مسیر رسیدن به اهدافشان مایوس نسازد.

رقیه ملا حسنی خبرنگار ایسنا در مورد فیلم منصور گفت: به دعوت بسیج رسانه استان به تماشای فیلمی رفتم که روایتگر زندگی یکی از بزرگ مردان کشورمان تیمسارمنصور ستاری بود، فرمانده ای که طی سال‌های جنگ برای مجهز کردن نیروی هوایی ارتش ایران همواره پای کار دفاع از مردم و انقلاب ایستاده بود. او درست زمانی فرمانده نیروی هوایی ارتش شد که در کشور شدیدترین وضعیت قرار داشت، جنگ، تحریم، نبود امکانات. در فیلم منصور شاهد روایتی روان از تلاش نخبگان کشور برای خودکفایی در صنعت هوایی آن هم در زمان جنگ تحمیلی هستیم. در این فیلم شاهد نگاهی متفاوت به دوران جنگ و تلاش برای خودکفایی با تکیه بر توان داخلی بدور از نگاه محافظه کارانه هستیم.

وی افزود: فیلم با شروع و پایانی مناسب مستندی زیبا و پرهیجان از شخصیت فرمانده را به نمایش می‌گذارد، مخاطب بعد از اتمام فیلم یک قهرمان دارد که به آن می بالد و این بدین معناست که فیلم منصور در قهرمان‌سازی شخصیت اصلی خود خوب عمل کرده است.

ملاحسنی همچنین ادامه داد: بازی قابل لمس محسن قصابیان در نقش فرمانده از یک سو و روایت ساده و روان فیلم به کارگردانی سیاوش سرمدی جوانی با آینده ای روشن در حوزه هنر فیلم سازی، همه و همه باعث خلق اثری شاخص در میان آثار سینمایی شده است. نسل نوجوان و جوان تشنه چنین فیلم هایی است، فیلم هایی به مانند منصور و شوق پرواز باید ساخته شود تا همگان با قهرمانانی چون تیمسار شهید منصور ستاری و شهید سرلشگر عباس بابایی آشنا شوند. قهرمانانی که جایشان در سینما خالی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص؛ فیلم منصور با همه محسنات و کاستی‌هایی که دارد، گزینه خوبی برای همه اقشار جامعه به خصوص جوانان و در کنار آن مسئولان و مدیران است و ارزش یکبار و حتی چندبار دیدن را دارد. در زمانه‌ای که الگوهای نامناسب غربی و اروپایی بر سراسر زندگی ما چنبره زده است، نمایش چنین فیلم هایی که می‌تواند نمونه‌ای از منش و رفتار مناسب یک قهرمان ملی را به نمایش بگذارد و به نسل جوان معرفی کند. به علاوه اینکه تلنگری باشد برای مدیران و مسئولان امروز که دل در گرو بیگانگان نبسته و به قدرت و توان داخلی تکیه کنند و بدانند که ایران را تنها ایرانی می سازد و بس.

انتهای پیام/ 2001

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان